Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Rally Sanremo 2010 – Vítězný pohár zůstává doma (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (0)
Napínavé souboje, proměnlivé podmínky a výhoda znalostí domácích tratí – to vše jsme mohli vidět na další letošní soutěži série IRC. Kdo se tedy radoval a kdo naopak smutnil?

Desátým podnikem letošní série IRC se stala slavná italská soutěž Rallye Sanremo, jejíž dvaapapadesátý ročník se odehrával tento pátek a sobotu na asfaltových italských silničkách. Soutěž byla tradičně ve dvoudenním formátu a obsahovala jedenáct rychlostních zkoušek, které posádky prověřily na 220 ostrých soutěžních kilometrech.

Mezi startujícími nechyběl např. Bryan Bouffier, který svou rychlost dokázal i na české Barumce a který by své skvělé výkony rád zopakoval i v Itálii. Na vítězství si zuby brousil i Kris Meeke, jenž se letošní sezónu trápí a jenž loňský titul zcela jistě neobhájí. Na poslední chvíli svůj start zrušil Rakušan Franz Wittmann na Peugeotu 207 S2000, naopak nechyběl tovární tým Škoda Motorsport s Janem Kopeckým a Juho Hänninenem a také celá řada divokých italských pilotů.

Předsoutěžní shakedown dlouhý 3,36 km vyhrál Meeke na 207 S2000 (2:06,0) před duem ze škodovky v pořadí Kopecký (+0,9) – Hänninen (+1,6).

První etapa: V závěru nastoupili domácí Italové

V pátek na soutěžící čekalo šest měřených testů v měřené délce 108,6 km. Nejlépe do soutěže vstoupil Meeke, který to zřejmě s vítězstvím myslí vážně. Na necelých 13 km si na druhého Hänninena najel 2,1 a na třetího Bassa 2,8 sekundy. Sedmým místem se na úvod prezentoval Kopecký, který letos pravidelně jezdí italský šampionát a podle jeho slov začal raději opatně aby nedopadl jako loni, kdy svou snahu přepísknul a odstoupil. Ani do první zkoušky neodstartoval McShea na Protonu Satria Neo S2000, hned na úvod havaroval Mikkelsen na Fiestě S2000, takže nás bezpochyby čeká zajímavá soutěž.

Druhý test ovládnul domácí Andreucci na Peugeotu před Loixem a Bouffierem. V celkovém pořadí se Ital posunul na druhou příčku, vede Meeke a třetí je Hänninen. Kopecký zajíždí až třináctý čas a celkově padá na deváté místo. Rozestupy jsou těsné, první čtyři jsou natěsnání ve čtyřech sekundách. Následuje první servis.

Další tři měřené testy přinesly změny v celkovém pořadí. První poservisovou vložku ovládnul Meeke, rozjel se i Kopecký, který ukořistil stříbro (+1,8) a bronz bral Hänninen (+2,0). Ovšem na dalším vložce kontroval Andreucci, který na 17,5 km všem ujel. Druhý Loix ztratil 3,8, třetí Hänninen 4,2 sekundy. Meeke dojel až desátý, takže Ital jde i do celkového vedení, které potvrzuje i v následujícím testu, který opět vyhrává. Meeke se třetím místem vrací na celkové stříbro, Kopecký nijak nezáří a celkově se pohybuje okolo sedmého místa. Následuje servis a po něm poslední zkouška dne – 44 km dlouhá RZ Ronde.

A ta nejlépe sedla (snad i díky mokré trati a mlze) domácímu Bassovi na Fiatu Grande Punto Abarth, který druhému Rosettimu dokázal nadělit 15,5 sekundy a třetímu Andreuccimu 16,3. Nejdelší test tedy kompletně opanovali Italové. A stejně je tomu i v celkové klasifikaci – do vedení se dostal Basso (1:15:50,6), Andreucci padá na druhé místo (+5,2) a na bronz se vyšvihnul Rosseti (+17,5). S většími odstupy následují NEItalové – Meeke (+46,9), Hänninen (+49,1), Bouffier (+56,4), Loix (+58,2) a Kopecký (+1:28,2). Pro zajímavost, navrátilec Gilles Panizzi jedoucí s druhým Protonem je čtyřiadvacátý se ztrátou 5:49,7).

„Poslední zkouška velmi klouzala, ale auto fungovalo bezvadně. Nejsem zcela spokojen se svou jízdou ke konci testu, ale jsem rád za vedení v soutěži. Ale také vím, že do cíle je to ještě dlouhá cesta,“ řekl v cíli páteční etapy vedoucí Giandomenico Basso.

„Ztratil jsem 20 až 25 sekund kvůli hodinám nedaleko před cílem. Není to konec, ale s takovými hloupými chybami se tato soutěž vyhrát nedá,“ prohlásil po posledním testu dne Kris Meeke.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/z1FNq0UegOg?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Druhá etapa: Problémy Abarthů

V sobotu před průjezdem cílem na jezdce čekalo ještě pět měřených testů v délce 111,4 km. První sobotní zkoušku na vlhkém asfaltu v lese ovládnul Hänninen. Andreucci dojel třetí, Basso pátý a z toho pramení jedinné – oba si prohodili svá místa v celkovém pořadí – nyní vede Andreucci o 3,5 sekundy. V následujícím testu byli nejrychlejší opět Italové v pořadí Rosseti – Basso – Andreucci, mezi které se na druhé místo dokázal vklínit Hänninen. Bouffier kvůli defektu padá z pátého na dvanácté místo, stejný neduh postihnul i Kopeckého, který si prozatím drží osmé místo. Následuje polední servis.

Z výsledků deváté erzety (speciálka o necelých dvou kilometrech) mají radost především příznivci škodovek – na prvních třech místech totiž sedí Fabie S2000 pilotované Hänninenem – Kopeckým a Loixem. Předposlední měřený test vyhrává Andreucci a upevňuje si tak celkové vedení (nyní o 27,4 před druhým). Jeho největší pronásledovatelé na Abartech – Basso a Rosseti se poroučejí směrem dolů. Basso kvůli problémům s převodovkou dojel až dvaatřicátý (1:31,8) a Rossetiho zase postihnul defekt a dojel devatenáctý (+1:12,9). Na celkové stupně vítězů se tak posunují Hänninen a Meeke.

Poslední rychlostní zkoušku vyhrává Freddy Loix, který na 29 km zabral a čtvrtému Krisi Meekovi nadělil +4,8 sekundy. I to stačilo na posun na celkovou třetí příčku a odsunutí irského jezdce na bramborovou pozici. Třetím dílčím místem završuje skvělou soutěž Juho Hänninen, celkově bere stříbro a tento výsledek pro něj má nesmírnou cenu – o tom ale až později. Druhým místem z posledního testu se s Itálií loučí Bryan Bouffier – po smolném defektu mu patří až dvanáctá pozice.

Jedenácté místo stačilo k udržení celkového vedení a z vítězství v celé soutěži se tak raduje domácí Paolo Andreucci na Peugeotu 207 S2000, který byl obut do pneumatik Pirelli.

Celkové výsledky Rally Sanremo 2010:
1. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 2:35:32,7
2. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) + 4,4
3. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) +24,1
4. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) + 38,3
5. Luca Rosseti (Fiat Grande Punto Abarth S2000) +1:21,0
6. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) +1:59,9
7. Giandomenicco Basso (Fiat Grande Punto Abarth S2000) +2:17,9
8. Tiery Neuville (Peugeot 207 S2000) +2:35,0
9. Gianfranco Cunico (Peugeot 207 S2000) +2:42,8
10. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) +2:43,9

„Naše Pirellky fungovaly na těchto různorodých podmínkách skvěle. Ať už bylo vlhko nebo sucho, pořád jsme měli stejnou přilnavost a to byl klíč k vítězství. Je to skvělý výsledek a já jsem opravdu šťastný. Nejdůležitější je italský šampionát, ale vyhrát soutěž IRC je krásný pocit,“ řekl v cíli spokojený vítěz Paolo Andreucci.

„Musím říct, že tohle je asi nejlepší výkon na asfaltu, jaký jsem kdy předvedl. Jel jsem opravdu tvrdě, podstupoval jsem velké riziko a časy byly dobré. Podmínky nebyly snadné, ale nakonec mi asi vyhovovaly,“ podotknul v cíli Juho Hänninen.

Klasifikace jezdců série IRC 2010 (nejlepších sedm výsledků po desíti soutěžích):
1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 58
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 47
3. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 36
4. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) 33
5. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 30
6. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) 27
7. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 18
8. Andreas Mikklesen (Ford Fiesta S2000) 13
9. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 12
10. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 10
Klasifikace týmů IRC 2010 (nejlepších sedm výsledků po desíti soutěžích):
1. Škoda 120
2. Peugeot 87
3. M-Sport 31
4. Ralliart 22
5. Subaru 11
Michal Otruba
Diskuze (0)