Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Island zdaní elektromobily i spalováky. Bezemisní auta jdou na řadu první

Ondřej Šámal
Diskuze (23)

Ostrov na pomezí Severního ledového a Atlantského oceánu zavádí dodatečné daně na bateriové elektromobily, vodíková auta i plug-in hybridy. Příští rok se chystá i na vozy se spalovacími motory.

Island patří mezi nejkrásnější země, které jsem navštívil. V roce 2016 jsem tenhle severský ostrov projel Mazdou MX-5 (ta mimochodem na tamních silnicích vedle pick-upů a offroadů s obrovskými balonovými pneumatikami působila jako autíčko na hraní) z Reykjavíku až do Egilsstaðiru, což je se 2332 obyvateli největší město na východě země.

Zhruba 700 kilometrů dlouhou cestu převážně podél jižního pobřeží jsem tehdy v rámci novinářské prezentace zvládl zhruba za 12 hodin, přičemž jsem si cestou dopřál mimo jiné i krásné výhledy na slavnou sopku Eyjafjallajökull, jejíž výbuch v roce 2010 ochromil velkou část letecké dopravy nad Evropou.

Tenhle stát se zhruba 372 tisíci obyvateli se nyní odhodlal k dalšímu zdanění automobilové dopravy, nejdříve si ovšem na paškál trochu překvapivě berou nízkoemisní auta. Majitelé bateriových elektromobilů, aut s palivovými články na vodík a plug-in hybridů od začátku letošního roku musejí platit dodatečnou daň, jež se vypočítává z jejich celkového nájezdu. Zatímco u plug-inů částka dosahuje 2 islandských korun za kilometr (asi 33 haléřů), modely s bezemisním pohonem budou sankcionovány trojnásobnou částkou, tedy asi jednou českou korunou za kilometr.

Při průměrném ročním proběhu 14.000 kilometrů může majitel elektromobilu na dani zaplatit okolo 13.750 Kč za rok. Tamní úřady budou nájezd kontrolovat pomocí registru na webu island.is, kam budou řidiči nahrávat aktuální stav odometru.

Od příštího roku se tato daň bude vztahovat také na vozy se zážehovými a vznětovými motory, bezemisní auta ovšem dostala přednost. Ale proč?

Tamní dopravní infrastruktura je totiž z velké části financována z daní z fosilních paliv, přičemž u průměrného benzinového automobilu ročně dosahovala 187.000 islandských korun (okolo 30.600 Kč). Poplatky ovšem s přechodem lidí na zmíněné elektromobily a plug-in hybridy začaly klesat. Výdaje na výstavbu a údržbu přitom stoupaly.

Video se připravuje ...

Jen pro představu: v roce 2019 elektrifikovaná auta tvořila 5,4 % vozového parku na Islandu, loni však jejich podíl narostl na 17,4 procent, když polovinu nově zaregistrovaných aut tvořily právě nízkoemisní modely.

Ačkoliv tímhle krokem provoz bezemisního vozu zdraží, pořád bude z daňového hlediska zhruba o polovinu levnější než v případě benzinového auta. Ročně může rozdíl dosáhnout asi 160.000 islandských korun, tedy zhruba 26.200 Kč.

Ondřej Šámal
Diskuze (23)

Doporučujeme

12. 1. 2024 13:16
Re: Príde aj na baterkáče
No to jsou úspory! :D :D :D
Mám 2 hybridy do 50g...takže všechny ty výhody, o kterých píšeš využívám...ale že bych o tom někdy uvažoval, jak jsem super ušetřil a že teď už jen EV/PHEV...tak to rozhodně ne.
Ale holt někdo je kolenovrt a kvůli 5tis za rok je schopen i zabít.... :no:
12. 1. 2024 10:32
Re: Príde aj na baterkáče
můžeš vyčíslit ty daňové prázdniny, které si tak užíváš?
-1500kč na dálniční známce... máš tam ještě něco?
Avatar - Mikesus
11. 1. 2024 19:57
Re: Zase ta stejná lež - bezemisní vozidla
třeba emise při výrobě betonu potřebného na dané elektrárny
Avatar - Mikesus
11. 1. 2024 19:46
Re: Zase ta stejná lež - bezemisní vozidla
to je bohužel marné. Win není schopen pochopit základní definici.
Avatar - xxc
11. 1. 2024 18:39
Re: Zase ta stejná lež - bezemisní vozidla
a ake emisie to ma na islande? ked 99% elektriny vyrobia z obnovitelnych zdrojov?