Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italdesign Alfa Romeo Brera - Bude tohle GTV?

Michal Fokt
Giorgetto Giugiaro vytvořil studii Brera, které nese charakteristické stylistické prvky i výsostné znaky automobilky Alfa Romeo. Možná, že takhle nějak bude vypadat nástupce kupé GTV. Kdo jiný by měl takový vůz navrhnout, když ne Italdesign?

Ptáte se, proč by zrovna Giugiarův Italdesign měl být pověřen ušitím kabátu novému sporťáku Alfy Romeo? Možná proto, že právě toto studio stvořilo legendární modely jako Alfasud (1971), Alfetta GT a GTV (1974), nebo Alfasud Sprint (1976). Věnovalo značce Alfa Romeo i celou řadu studií, třeba již v roce 1969 koncept Iguana, nebo Caimano o dva roky později a Scighera v roce 1997. Ale z historie se žít nedá, o tom by mohla vyprávět například i naše Tatra, takže se Italdesign rozhodl zaujmout italského výrobce nyní, kdy by si již stávající sportovní kupé GTV zasloužilo odchod na odpočinek, neboť jsou všichni jeho konkurenti o pár zatáček vpředu.

Giugiaro si s konceptem Brera opravdu vyhrál, a vzhledem k použití velkého množství stylistických prvků stávající produkčních vozů si možná tuto studii dokonce Alfa objednala, aby zjistila reakce návštěvníků ženevského autosalonu. Přídi dominuje maska chladiče zakousnutá do nárazníku a šípovité světlomety, které jsou sice možná na sériový vůz moc divoké, ale není nic snazšího, než je náležitě "umravnit". Kapota se podobá té u modelu 156 a podobnost lze najít i při pohledu z boku, a to zejména v přední části. Ta zadní se zase inspirovala modelem 147 a výsledkem je excelentní profil s dlouhou přídí a baculatým pozadím, což je kombinace, která sportovním automobilům sluší tak, jako máloco. Také při pohledu zezadu nacházíme detaily, které se pro italskou sportovní značku staly charakteristické. Předně jde o zadní okno s jeho typickým zalomením spodní části, známým již od dob Giuliety Sprint, ale také dlouhý a úzký pás postupně se zužujících světlometů. Italdesign tuto již osvědčenou kombinaci navíc opepřil dvěma páry koncovek výfuku, které zlověstně ční z nárazníku. Celá karoserie byla vytvořena z uhlíkového kompozitu, takže je velmi lehká, ovšem v případě produkčního vozu by se nejspíše sáhlo po klasickém plechu.

Jediné, co na voze není ve stylu Alfa Romeo je interiér, ten u konceptů však v naprosté většině případů nikdy neodpovídá skutečnosti. U brery je přístupný po vyklopení dveří směrem vzhůru, a jeho ztvárnění více než jednoduché. Nejvýraznějšími prvky je dvojice kruhových přístrojů před řidičem a tříramenný volant s rameny z hliníkové slitiny. Za sportovními předními sedadly nalezneme ještě další dvě, které však pojmou pouze děti, a Brera se tak může pyšnit označením interiéru 2 + 2. Ventilaci ve voze zajišťují výdechy pouze ve dveřích, nikoliv v přístrojové desce.

Studie je 4388 mm dlouhá, 1894 mm široká a jen 1289 mm vysoká, takže působí opravdu dynamicky, a Giugiaro ji navíc obul do impozantních dvacetipalcových pneumatik Michelin se systémem PAX, které jsou schopné jízdy i po ztrátě tlaku, vpředu mají pláště šířku 245 mm, vzadu pak 285 mm.

Vpředu se pod kapotou nachází podélně uložený vidlicový osmiválec s objemem větším než 4,0 l, který pochází od Alfy Romeo. Ten by měl disponovat výkonem 400 koní, tedy 294 kW, a to při 7000 otáčkách za minutu. Mimochodem - velice by nás zajímalo, o jaký čtyřlitrový motor to vlastně jde. Pokud je nám známo, současnou nejobjemnější pohonnou jednotkou této značky je 3,2litrový šestiválec v novince jménem Alfa Romeo 156 GTA, který disponuje výkonem 184 kW. Že by si Italové připravovali nový motůrek? Nebo si jej snad vypůjčili od Ferrari a náležitě zvětšili (360 Modena), či snad od Maserati a zmenšili (Spyder a Coupe), a nebo si Italdesign vymýšlí? O tom, zda tato jednotka pohání přední, či zadní kola se tvůrce nezmiňuje, ale uvádí, že konstrukční řešení umožňuje aplikaci stálého pohonu všech kol, takže není vyloučena jakákoliv z těchto alternativ.

Co myslíte, je koncept Brera jen pečlivě zpracovanou studií na téma budoucích Alf Romeo, nebo v něm skutečně můžeme spatřit nástupce stárnoucí GTV?



Michal Fokt