Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italský café racer F.B Mondial Pagani 1948 sází na styl i jméno

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 30. 1. 2019
11
Zobrazit náhledy (11)
F.B Mondial Pagani 1948 F.B Mondial Pagani 1948 F.B Mondial Pagani 1948 F.B Mondial Pagani 1948 F.B Mondial Pagani 1948 F.B Mondial Pagani 1948
Italská motocyklová značka F.B Mondial si pro letošní rok připravila novinku, přitahující pozornost svým vzhledem i jménem.

Historie značky F.B Mondial se začala psát ve druhé polovině třicátých let dvacátého století a u jejího zrodu stál italský hrabě Giuseppe Boselli spolu se svými bratry. Zejména v padesátých letech vyráběla značka F.B. Mondial kvalitní sportovní motocykly a byla v popředí i v motoristickém sportu.

Značce F.B Mondial se dařilo i v šedesátých letech, ale s ohledem na malosériovou výrobu a s ní související vyšší ceny nebyla schopná v sedmdesátých letech schopná konkurovat masivnímu nástupu kvalitních, ale výrazně levnějších strojů z Japonska. V roce 1979 byla produkce pozastavena, protože financování výroby vlastních motorů již nebyla možná.

Pier Luigi Boselli, potomek vznešené rodiny Boselli, odstartoval v roce 2014, spolu s nadšencem do motocyklů Cesare Galli, pokus o oživení značky F.B Mondial. Ten prozatím probíhá velmi úspěšně a italská značka nyní nabízí několik modelů, z nichž nejvýraznější jsou dvojčta HPS 125i a HPS 300i.

Právě na základech této dvojice nastupuje pro sezónu 2019 nový model Sport Classic, resp. Pagani 1948, který v nabídce značky F.B Mondial doplní stávající modely a rovněž bude nabízen ve dvou provedeních, lišících se objemem a výkony motorů.

F.B Mondial Pagani 1948 svým jménem neodkazuje na slavného výrobce supersportů Pagani, ale je vzpomínkou a poctou závodnímu jezdci, stojícímu za prvními úspěchy značky na závodních tratích koncem čtyřicátých let a mistrovským titulem z Mistrovství světa silničních motocyklů z roku 1949 za třídu do 125 cm3.

Novinka italské značky sdílí rám i pohonné jednotky s modely HPS 125i a HPS 300i, ale liší se od nich svým vzhledem. Kompletní kapotáž zde kombinuje klasické prvky s moderními a vyvolává dojem závodních strojů ze šedesátých let, který jen mírně narušuje vedení koncovek výfukového systému ve stylu scramblerů.

K pohonu F.B Mondial Pagani 1948 slouží kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec DOHC o objemu 124,2 cm3 a výkonu 11 kW (15 k) při 9750 min-1 nebo rovněž jednoválec DOHC, ale o objemu 249 cm3 a výkonu 18,5 kW (25 k) při 9000 min-1.

Pro obě provedení Pagani 1948 je shodný rozvor kol 1370 mm i výška sedla 775 mm a rovněž použité brzdové systémy i rozměry 17palcových kol. Rozdílné jsou jen hmotnosti, kdy u menšího objemu motoru je uvedena suchá hmotnost 130 kg a u většího pak 135 kg.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku