Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italští karosářští mistři: Ghia (1. část) – Námluvy s Chryslerem

Karel Haas
Jméno Ghia je v povědomí motoristů již řadu let spojeno s označením luxusních verzí sériových modelů značky Ford. Ve skutečnosti se jedná o jednu z nejstarších italských karosáren, kterou již v roce 1915 založil v Turíně...

Jméno Ghia je v povědomí motoristů již řadu let spojeno s označením luxusních verzí sériových modelů značky Ford. Ve skutečnosti se jedná o jednu z nejstarších italských karosáren, kterou již v roce 1915 založil v Turíně Giacinto Ghia. Po skončení 2. světové války Ghia úspěšně spolupracovala s řadou světových automobilek a od roku 1973 je součástí koncernu Ford.

Giacinto Ghia (narozený roku 1887) začal v turínské dílně na Via Pettiti stavět karoserie italských závodních vozů a v období mezi oběma světovými válkami se stal známým a respektovaným karosářem. Jeho kvalitně vyrobené a elegantní karoserie získávaly další zákazníky, takže podnik se hlavně ve třicátých letech minulého století rozrůstal a modernizoval. Během války však utrpěl značné škody při bombardování spojeneckými vojsky a navíc jeho zakladatel v roce 1944 zemřel.

Poválečný rozlet

Carrozzeria Ghia byla po válce znovu vzkříšena, tentokrát měla dílnu na Via Tommaso Grossi, a vedení firmy se ujali Felice Mario Boano a Giorgio Alberti. Založili také pobočku ve Švýcarsku (Ghia Suisse), ta se ale brzy zcela osamostatnila. Dalším společníkem se stal Luigi Segre, který byl předtím ředitelem v továrně Siata. Stejně jako Boano byl také návrhář, ale navíc měl obchodnické vlohy a technický talent. V padesátých letech se karosárna Ghia začala věnovat stavbě speciálních karosérií na zakázky od bohatých klientů. Ghia tehdy spolupracovala s návrháři zvučných jmen, jako Giovanni Michelotti, Pietro Frua a Giovanni Savonuzzi. Ti navrhovali karoserie hlavně na podvozcích italských vozů Fiat, Lancia a Alfa Romeo, ale i francouzských nebo anglických automobilů.

Na podvozku malého Fiatu 1100 postavila karosárna Ghia v roce 1950 úhledné kupé, jehož maximální rychlost jen o málo převyšovala stokilometrovou hranici. Mnohem rychlejší byl francouzský Delahaye 235M s kryty předních i zadních kol, které se při výměně kola vyklápěly směrem vzhůru. Labutí písní pro značku Bugatti bylo kupé Ghia z roku 1951, postavené na podvozku modelu Bugatti 57 SC a dnes vystavené v Národním museu automobilů v Mulhouse. Jedním z mála vozů Ferrari, karosovaných Ghiou bylo kupé 212 Inter. Těchto rychlých a elegantních vozů, poháněných vidlicovými dvanáctiválci o objemu 2,5 litru, bylo v letech 1951-1952 vyrobeno kolem 80 kusů. Zajímavým designem se mohlo pochlubit kupé Ghia postavené na podvozkových dílech vozu Alfa Romeo 1900 SS (Super Sprint). V letech 1950-54 se jich vyrobila skoro tisícovka. Téměř stejnou karoserii měl i vůz postavený na bázi Jaguaru XK 140. Padesátikusové série se dočkalo i kupé Fiat 8V Coupé, vystavené poprvé na pařížském autosalonu 1953.

Těsné kontakty s americkými výrobci, hlavně Chryslerem (jak uvidíme dále) se projevily i na návrzích karoserií evropských automobilů. Jako příklad poslouží dobře kupé Fiat 1900 Saloon, využívající podvozkové díly Fiatu 1900 nebo britský Singer 1,5, u kterého se již projevily náznaky zadních ploutví, později tolik populární v Americe. V roce 1954 se firma přemístila na Corso Unione Sovietica v Turínu.

Směr Amerika

Když známý americký návrhář Virgil Exner projevil v roce 1949 jménem koncernu Chrysler zájem o setkání s představiteli firmy Ghia, bylo rozhodnuto, že do Ameriky pojede Segre, který uměl dobře anglicky. Exner a K.T. Keller, tehdejší prezident společnosti Chrysler, navázali se Segrem velmi přátelské vztahy, které vedly v první polovině padesátých let k plodné spolupráci a vzniku celé řady vozů snů (dream cars) s karoserií Ghia.

Hlavní náplní tandemu Chrysler – Ghia byly především koncepty navržené americkým návrhářem Virgilem Exnerem a stavěné v továrně Ghia s využitím dílů „korábů silnic“ vyráběných koncernem Chrysler (patřily do něj i značky Plymouth, De Soto a Dodge). Jedním z prvních bylo kupé Chrysler K310 s motorem V8 o objemu 5,4 litru a brzy nato stejně karosovaný kabriolet K200 (1952). S ním zažila Ghia menší nepříjemnost, když při vykládání z lodi po převozu z Turína do USA spadl na molo. Tato událost jako by předznamenala mnohem větší nehodu o několik let později. Z téhož roku pochází i Exnerem navržené kupé Chrysler Special.

V roce 1953 odešel Boano po neshodách se Segrem (hlavně kvůli přílišné orientaci na Ameriku) z firmy a založil se svým synem vlastní karosářské studio a později stál u základů stylistického studia Fiatu. Američané byly s kvalitou automobilů vyrobených podle dodaných výkresů a modelů spokojeni a objednávali další koncepty. Ještě v roce 1953 se objevila malá série studií Dodge Firearrow (dva roadstery, kupé a kabriolet). Následovalo pětiapůlmetrové kupé GS 1 Sport Coupé (1954) a dvojice vozů snů vycházejících z modelu značky De Soto, Adventurer I a Adventurer II (1955). První Adventurer se značně lišil od tehdy módních kreací svými jednoduchými tvary bez výrazných chromovaných ozdob. Virgil Exner jej s oblibou používal pro svoji osobní potřebu.

I v dalších letech pokračovala invaze avantgardních studií s karoserií Ghia. Rok 1955 přinesl aerodynamickou studii Gilda, navrženou Savonuzzim. Vůz s motorem OSCA 1,5 litru byl testován ve větrném tunelu turínské polytechniky a měl dosahovat rychlosti přes 200 km/hod. Atrakcí pařížského autosalonu v roce 1957 se stal „dream car“ s karoserií podobnou konceptu Gilda na podvozku vozu Chrysler 400. Vozu dominovala mohutná příď připomínající žraločí tlamu. Ghia dostávala zakázky i od dalších amerických automobilek. Známý je především nádherný Cadillac z roku 1953. Pro Forda postavila Ghia studii Lincoln Futura a pro skomírající automobilku Packard koncept Predictor (o nich si povíme někdy jindy).

Zajímavou historii má koncept Chrysler Norseman z roku 1956, postavený podle návrhu Virgila Exnera. Toto mohutné dvoudveřové kupé nabité automatikou se potopilo s lodí Andrea Doria při převozu z Evropy na autosalon v New Yorku a dodnes spočívá na mořském dnu. Také další Chryslerova značka Dodge dostala ve stejném roce vůz s karoserií Ghia. Dvoudveřový kabriolet V-8 vyráběla firma Dual-Ghia Gena Casarolla podle studie Dodge Firearrow. O vůz byl velký zájem mezi celebritami. Vlastnil jej např. Frank Sinatra. Do roku 1958 bylo vyrobeno 117 vozů, z toho 102 kabrioletů.

V letech 1957 až 1964 stavěla Ghia pro Chryslera luxusně vybavené vozy Imperial Crown, prodávané pod nově vzniklou značkou Imperial. Na druhém konci škály vyráběla Ghia malá plážová vozítka Jolly, využívající díly Fiatů 500 a 600. Cennou ukázkou designu „made in Ghia“ je studie na podvozku Aston Martin DB 2-4 z roku 1956. Ze stejné doby pochází také kupé Ferrari Superamerica, obdařené mohutnými zadními ploutvemi. Tím se dostáváme zpátky do Evropy, kde získala Ghia zajímavé zakázky od automobilek Renault, Volkswagen a Volvo. V roce 1957 se také přemístila do nových prostor na Via Agostino di Montefeltro, kde sídlí dodnes.

Renault: kauza Frua - Exner

Renault chystal nástupce lidového 4 CV a jelikož se návrhy vlastních designérů vedení Renaultu nelíbily, byla Ghia požádána o přepracování návrhu. Výsledkem byl Renault Dauphine, představený v roce 1955. Vůz měl na trhu velký úspěch a vyráběl se až do roku 1967. Dalším společným projektem byl vývoj sportovního vozu určeného hlavně pro americký trh a jeho vkus. Segre úkol přijal a obrátil se na svého přítele Virgila Exnera. Ten byl zaneprázdněn pracemi pro Chryslera a doporučil svého syna, Virgila Exnera juniora. Luigi Segre předal mladému Exnerovi požadované parametry, včetně požadavku na využití platformy vozu Dauphine s motorem vzadu.

Virgil Exner junior nakreslil několik návrhů, které Renault schválil a v roce 1957 byla hotova konečná představa o novém sportovním automobilu. Vůz měl evropský styl, ale byl přijatelný i pro americký vkus. Giovanni Savonuzzi, hlavní designér karosárny Ghia, vyrobil podle Exnerova návrhu hliněný model a po schválení Renaultem byla Ghia pověřena stavbou prototypu. V tomto okamžiku došlo ke sporu, kdo je autorem návrhu. Pietro Frua si po válce založil vlastní návrhové studio, ale v roce 1952 uzavřel dohodu o výhradní spolupráci se studiem Ghia. Frua postavil dva prototypy a nazval je Dauphine GT. Ghia vyrobila prvních 1 000 vozů a pak výrobu předala firmě Frua. Spor o autorství mezi Fruou a Exnerem skončil v roce 1962 soudním sporem. Mezitím dostal vůz jméno Dauphine Floride a nakonec Caravelle.

VW Karmann Ghia

Letos tomu bude přesně padesát let, kdy se světu představil pravděpodobně nejpopulárnější automobil nesoucí jméno Ghia – Volkswagen Karmann Ghia. Ve studiu Ghia začali na objednávce sportovního Gkupé pracovat Mario Boano (po dokončení práce z firmy odešel), jeho syn Gian Paolo Boano a Sergio Coggiola. V listopadu 1953 byl hotový prototyp a začala příprava výroby v továrně Karmann v německém Osnabrücku. Výroba tohoto pohledného a úspěšného auta dosáhla počtu blížícího se půl milionu, včetně 81 tisíc kabrioletů (od roku 1957). Nebyly to čistokrevné sportovní vozy, neboť vycházely z podlahové plošiny populárního VW Brouka a používaly vzduchem chlazený čtyřválec typu boxer umístěný vzadu.

Od roku 1961 začala v továrně Ghia výroba kupé Karmann-Ghia 1500 (Type 3) používající podvozek nepříliš úspěšného Volkswagenu 1500. Za osm let výroby vzniklo necelých 50 tisíc vozů, z toho jen několik kabrioletů.

Koncem padesátých let se Ghia ocitla v obtížné situaci. Vedle dohody s Volkswagenem a nepřímo s Karmannem na vývoj karoserie pro VW Karmann Ghia, získala objednávku na design sportovního kupé Volvo P1800 (1961). Ve stejné době také pracovala na již zmíněném sportovním voze pro Renault. Jelikož Renault a Volkswagen byli přímí konkurenti, předala vývoj Renaultu karosárně Frua a ta se podílela i na designu Volva.

Začátkem šedesátých let se Ghia pokoušela prodávat automobily pod vlastní značkou, ale bez většího úspěchu. Příkladem je Ghia L 6,4 s vidlicovým osmiválcem Chrysler, jehož se prodalo jen 26 kusů. O něco lépe dopadlo kupé Ghia 1500 GT na podvozku Fiat 1500, kterých vznikla necelá tisícovka. V roce 1961 odešel Virgil Exner od Chryslera a jako návrhář „na volné noze“ navrhl pro Ghiu roadster na podvozku Bugatti 101C (1961).

Dlouholetý šéf firmy Luigi Segre zemřel náhle v roce 1963 při běžné operaci slepého střeva a jeho nástupcem se stal Gaspardo Moro. Uzavřela se tak významná kapitola v historii firmy Carrozzeria Ghia, ale zdaleka to neznamenalo její zánik.

Druhou část tohoto textu najdete zde.

Karel Haas