Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Bus Urbanway: Více cestujících

Petr Dalecký
Diskuze (5)
Autobus Urbanway se může dodávat s motorem Tector 7 Euro 6. Pro provozovatele to znamená desetinu cestujících navíc.

Silný, všestranný, výkonný a atraktivní, takový je nový autobus Urbanway, který byl odhalen letos v rámci kongresu UITP v Ženevě. Tento vůz může být vybaven šestiválci Cursor 9 nebo Tector 7.

S motorem Tector 7 Euro 6 o výkonu 210 kW (286 k) se Urbanway může pochlubit snížením hmotnosti o více než 800 kilogramů ve srovnání s jeho předchůdcem dvanáctimetrovým Citelisem s motorem Cursor 8 Euro 5/213 kW (290 k). Nabízí tedy 10% navýšení kapacity pro přepravu cestujících a zvyšuje tak ziskovost provozovatele.

Celkově přepracovaná karosérie vozu v sobě kombinuje vyšší odolnost a snížení hmotnosti. Výhodou kompletní ocelové konstrukce je úplné ošetření kataforézou, která vozidlo chrání před korozí. Toto ošetření se používá na všech vozech modelové řady Iveco Bus.

Zajímavý vzhled

Styl městského autobusu zvýrazňují nové světlomety složené z denních LED světel a zadní světelný modul LED s brzdovými, směrovými, koncovými a zpětnými světly. Tyto výrazné originální prvky jsou elegantně zakomponované do karosérie vozu a dodávají mu styl, který je společností Iveco Bus rozšířen na celou řadu autobusů a autokarů Euro 6.

V interiéru je Urbanway vybaven detaily vytvářejícími příjemné prostředí pro cestující. Konečné úpravy vnitřního prostoru představují zcela nový koncept v rámci prosvětlení a výkonnosti. Nové vnitřní osvětlení se skládá ze dvou souvislých pásů LED, které mohou být upraveny na přání zákazníka pomocí mnoha opcí, například nepřímé osvětlení prostoru se dvěma pásy bodových světel LED zabudovanými v horním držáku tyčí. Prostor dveří je rovněž osvětlen bodovými LED světly.

Více místa ke stání

Střední dveře jsou posunuty více dozadu tak, aby byla zajištěna vyšší obsaditelnost (o 1,5 m2 více místa pro stání). Široká platforma ve středu vozu umožňuje umístění dvou invalidních vozíků. Nová řada sedadel je charakteristická snížením hmotnosti, modularitou a jednoduchou údržbou.

Nový systém vedení vzduchu integrovaný do střechy dovoluje distribuci vzduchu pro topení a klimatizaci a „vzduchové clony“ nad všemi dveřmi. Odhlučnění vnitřního prostoru je zajištěno díky novému vzduchovému kanálu, který je nezávislý na panelech vnitřního obložení. Výsledek tvoří výrazně lepší proudění vzduchu v tichém prostoru bez negativního vlivu na komfort.

Řidič

Nový pracovní prostor řidiče Urbanway je vyvinut v souladu s posledními standardy EBSF (European Bus System of the Future) a poskytuje to nejlepší v rámci ergonomie, prostoru a pohodlí. Urbanway má všechny předpoklady pro to, aby byl hodnocen jako nejlepší ve své třídě. Vyvýšená pozice řidiče nabízí výborný výhled, přehlednost a pohodlné řízení bez stresu. Zároveň chrání řidiče při čelních nárazech.

Přístup do prostoru šoféra je vylepšen zvláště díky nástupnímu schodu, který byl přepracován do čtvercového tvaru s plochou v porovnání s předchozí verzí větší o čtvrtinu. Řidič těží z mnoha změn, které zvyšují komfort a ergonomii, jako jsou širší prostor v kyčelní oblasti a oblasti kolen společně s otočným sedadlem, přístupnější polohou parkovací brzdy a snadným dosahem na ovládací prvky.

Konfigurace

Urbanway je k dispozici v délkách 10,5, 12 a 18 metrů a může být vybaven dvěma, třemi nebo čtyřmi dveřmi. Verze podvozků Euro 6 pro Urbanway jsou také k dispozici pro potřeby karosářů. Jako BHNS (francouzská norma pro autobus s vysokou úrovní služeb) představuje Urbanway širokou řadu konfi gurací od základní až po prémiovou s více než 3500 kombinacemi stylingu. Patří mezi ně například rozšířená boční okna, střešní obložení, sedadla a provedení interiéru na přání zákazníka.

Pohony

Iveco Bus potvrzuje svůj závazek k trvale udržitelné mobilitě nabídkou možnosti vybavit Urbanway alternativní hnací jednotkou na stlačený zemní plyn s motorem Cursor 8 CNG. Tento motor Euro 6 umožňuje provozovatelům pokračovat v rozšiřování vozového parku o autobusy CNG se stejnou technologií jako vozy Euro 5.

Diesel-elektrická hybridní verze bude také vybavena technologií Euro 6 vylepšenou novými prvky jako Arrive & Go, což znamená „kompletně elektrický“ příjezd a odjezd z autobusových zastávek bez hluku a emisí.

Petr Dalecký
Diskuze (5)
Avatar - Pekelná Micinka
9. 4. 2014 17:04
Re: No...
Souhlasím, zadek by potřeboval více jednotící myšlenku, zde by například bylo vhodné udělat tu chadící mříž nenápadnou, ne ji ještě zvýraznit.

Tak oni i ty Agory a v jakých všech verzích to existovalo, byly stále pohodlnější. Obávám se, jak se bude sedět v budoucí generaci, možná budeme nohy odkládat do nějakého zvláštního prostoru. >:D 8-s
9. 4. 2014 14:25
Re: No...
Ano, ano. Myslel jsem hlavně ta dělená světla. Jinak to až tak špatně nevypadá. Ale jsem zvyklý hodnotit věc jako celek a teda nemůžu říct, že záď by byla v tomto ohledu nějak koncepčně jednodušší, je tam moc silných, které po jednom vypadají zajímavě, nicméně pohromadě působí zmatečně.
Posezení v Pražských Sorech, to jako SORry, to asi radši no comment. Poslední příjemné posezení bylo snad ve škodě 21AB trolejbusech škoda 22TR.
Avatar - Pekelná Micinka
9. 4. 2014 14:12
Re: No...
A co teprve pražské SORry, to je taky "posezeníčko"... Přední světla jsou dělená kvůli snazší a levnější výměně, souhlasím, že to nijak zvlášť nevypadá, pokud si myslel jen ta světla, jinak čumák jako celek se mi docela líbí.
9. 4. 2014 08:55
Re: No...
Příští generace už snad přinese něco opravdu od základu nového, přecen jen Urbanway je jen další z mnoha evolucí Renaultu R312 z 80. let.
9. 4. 2014 07:53
No...
V interiéru to vypadá, že sedačky mají rozumnější sklon opěradla v porovnání s Citelisy. Tam člověk pokud nesjel trochu ze sedačky dopředu, tak seděl pomalu v předklonu. No a to místo pro to sjetí tam stejně nebylo.
Nicméně design - připadá mi to trochu jako taková slepenina, obzvlášť ty přední světla. I když mi ten design nějak vyloženě nevadí, tak nemůžu říct, že by mě nějak oslovoval. Tak snad příští generace! :-)