Iveco Daily Hi-matic: Unikát do Česka
Nová generace užitkové řady Daily obdržela výjimečnou osmistupňovou automatickou převodovku, která konkurenty převyšuje nejen počtem stupňů. V době pečlivého sledování provozních nákladů nabízí převodovka ve srovnání s konkurenty dokonce dva režimy samočinného řazení Eco a Power i sekvenční volbu.
Planetová převodovka obdržela optimalizaci otevřených spojek, takže podle výrobce vykazuje mechanickou účinnost přesahující 98 procent, a tedy odpovídající přímo řazeným ústrojím. Převodovka Hi-matic také nevykazuje ve srovnání se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou větší hmotnost, čímž je odstraněna další výtka směřující k běžným planetovým ústrojím.
Minimalizace ztrát
Zdokonalený tok oleje v měniči se také projevuje během stání například na křižovatce, kdy převodovka se zařazením D téměř netáhne. Tuto převodovku již používá několik osobních automobilů i Amarok (test tohoto pick-upu s osmistupňovou automatickou převodovkou jsme zveřejnili v čísle 12/2013). Při uvedení do užitkového modelu Daily jde tedy o prověřenou konstrukci schopnou přenést až 470 N.m.
Díky tomu je dostupná se čtyřválci o objemu 2,3 i 3,0 litru a výkonech 81/96 a 125/154 kW. Rozpětí točivého momentu dosahuje hodnot 270-470 N.m. Agregáty dle celkové hmotnosti vozidla jsou k mání dle emisního požadavku Euro 5+ nebo Euro VI, Hi-matic tedy zasahuje i do kategorie N2.
Samé výhody?
Ležérnost řazení dřívějších planetových převodovek je již minulostí. Hi-matic v režimu Power mění převodové stupně během 0,2 sekundy, což mu ve srovnání s přímým řazením vytváří značnou výhodu pro zlepšení dynamiky jízdy i snížení spotřeby paliva. Více převodů a jejich rychlejší změna činí z automatického Hi-matiku ve srovnání s konvenční šestistupňovou převodovku velmi lákavou nabídku. Znalci z oboru však budou nadále ostražití, protože je budou zajímat servisní náklady. Výrobce však předepisuje interval výměny oleje téměř neuvěřitelných 200.000 km, takže je delší než u mechanicky řazeného ústrojí. Výrobce také v kalkulaci celkových nákladů TCO upozorňuje na výhodnost automatického ústrojí Hi-matic, protože jej na rozdíl od konvenční převodovky vůbec nečeká výměna třecí spojky za cca 750 euro. Náklady na údržbu a opravy jsou v porovnání s manuální převodovkou sníženy o 10 %.
Když tedy sečteme tyto výhody a reálné snížení spotřeby paliva v závislosti na zkušenostech řidiče až o deset procent, tak rozhoduje už jen cena za převodovku a kdy lze očekávat návratnost této investice.
Dva způsoby
V režimu Eco dochází k plynulým změnám převodových stupňů při nízkých rychlostech s důrazem na pohodlí a snížení spotřeby na minimum. V módu Power řadí převodovka, která se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče, při vyšších otáčkách za méně než 0,2 s, což zajišťuje lepší jízdní dynamiku vozidla.
Nová převodovka s adaptivní strategii řazení se hodí pro každodenní práci. Díky svým osmi převodovým stupňům a širokému rozpětí převodů bude motor vždy pracovat v optimálních otáčkách. Převodovka tak nejen eliminuje případné chyby řidiče v ekonomice řazení, ale zároveň na něj klade nižší požadavky při zachování maximální ekonomiky pohonného řetězce.
Díky násobení tažné síly a extrémní rychlosti řazení dokáže Hi-matic s motorem 2.3/96 kW zrychlovat stejně jako verze 3.0/110 kW s přímo řazenou převodovkou. Z hlediska dynamiky tedy automatický Hi-matic s menším motorem poskytuje užitečné zatížení vetší o 29 kg.
Převodovka také nabízí sekvenční řazení, které má smysl zejména při brzdění motorem v klesání. Pohybem voliče vpřed dochází k podřazení a zvýšení otáček motoru s nárůstem brzdné síly. Sofistikovaný systém řízení převodovky disponuje také funkcí kick-down pro náročné předjíždění.
Tři provedení
Produktová řada Daily Hi-matic se představuje ve třech různých verzích optimalizovaných podle převážného typu použití: Urban, Regional a International.
Provedení Urban je vhodné pro ty, kteří se denně pohybují v městském provozu. Zaručuje maximální jízdní vlastnosti a komfort díky adaptivní strategii řazení, která upravuje strategii řazení převodových stupňů výběrem mezi dvaceti řadícími programy. Standardní výbava vozidla je zaměřena na ty, co pracují převážně v rozvážkovém provozu.
Daily Regional nabízí vysoký výkon v režimech Eco a Power. Ti, kdo jezdí dlouhé vzdálenosti, se mohou spolehnout na Daily Hi-matic International. Tento vůz se špičkovým výkonem a pohodlným řízením podpořeným štědrou výbavou nabízí výborný jízdní komfort.