J.D. Power 2015: Nejlepší je Škoda

Studie J.D. Power zkoumá hlavně spolehlivost automobilů. Vznikla kdysi v USA, avšak již nějaký čas používá stejnou metodiku také Velká Británie. Na rozdíl třeba od německé TÜV či Dekry v ní nejde o výsledky technických kontrol, nýbrž o informace respondentů, kteří jsou zároveň vlastníky (provozovateli) vozidla dotyčné značky.
Studie bere v potaz zkušenosti uživatelů po dobu dvanácti měsíců. Dotazuje první majitele vozidel, kteří je vlastní od 12 měsíců do 36 měsíců, tedy od jednoho roku po tři roky. Ve svém průzkumu se zaměřuje na osm kategorií, přičemž zkoumá 177 potencionálních problémových míst.
Jednotlivé kategorie jsou motor a převodovka, exteriér vozidla, zkušenosti s ovládáním vozu, které zahrnují výstroj, ventilační a topnou soustavu, displeje, komunikaci a navigaci spolu s audiem. Dále to jsou sedadla, ventilační a klimatizační systém a celkově kabina vozu. Následně se určuje množství problémů na 100 vozidel (PP100), přičemž do výsledku je zahrnuta také kvalita automobilu, jejíž úroveň může konečné „skóre“ mírně ovlivnit.
Vyhrála Škoda Auto
Škoda Auto v letošní anketě získala hodnocení 77 závad (problémů). Druhá byla Kia s 83 a třetí místo patří Suzuki s 86 problémy a závadami. Na chvostu celého pole naopak skončil Chevrolet s 288 problémy na 100 vozidel. Nejvíce problémů, konkrétně 5 z nejčastěji zmiňovaných jedenácti, mají uživatelé s elektronikou na palubě, jmenovitě s vestavěným bluetooth, který má mezery v párování s rozličnými typy mobilních telefonů.
J.D. Power 2015 - výsledky | |
Značka vozidla (výrobce) | Počet problémů na 100 automobilů |
Škoda Auto | 77 |
Kia | 83 |
Suzuki | 86 |
Nissan | 87 |
Mercedes-Benz | 88 |
Toyota | 88 |
Volvo | 93 |
Volkswagen | 95 |
Vauxhall (u nás Opel) | 98 |
Peugeot | 99 |
Seat | 99 |
Mazda | 105 |
MINI | 105 |
Ford | 111 |
Citroën | 114 |
Průměr | 114 |
Renault | 115 |
Honda | 116 |
Fiat | 117 |
Hyundai | 117 |
Land Rover | 152 |
Dacia | 159 |
Audi | 169 |
Jaguar | 173 |
BMW | 196 |
Alfa Romeo | 235 |
Chevrolet | 288 |
Zajímavé je, jak je ošetřena řekněme pravdomluvnost respondentů. Většina z nich uváděla tři a více problémů s vozidlem. 33 procent z nich chce zůstat při příštím nákupu auta loajální značce. 48 procent respondentů pak uvedlo, že s vozem neměli ve sledovaném období žádný problém.
Co jednotlivé modely?
Hodnocení podle modelů jednotlivých automobilek vyznívá takto: Nejlepšími Mercedes-Benzy jsou třídy E a C. V případě Kie je to kompakt Cee´d, dále bylo vysoce hodnoceno Suzuki Alto, Nissan Juke a Honda Jazz. Všechna auta obdržela ocenění. V případě Škodovky byly nadprůměrné všechny její modely.
Hodnocení podle segmentů automobilů | |||
Segment | Nejlepší model | Druhý nejlepší model | Třetí nejlepší model |
Minivozy | Suzuki Alto | Toyota Aygo | Hyundai i10 |
Malá auta | Nissan Juke | Mazda 2 | Škoda Fabia |
Kompakty | Kia Cee´d | Peugeot 308 | Mercedes-Benz A |
Střední třída | Mercedes-Benz C | Ford Mondeo | Volkswagen Passat |
Luxusní třídy | Mercedes-Benz E | Jaguar XF | neuvedeno |
Malá MPV | Honda Jazz | Nissan Note | Vauxhall (Opel) Meriva |
Dobré umístění v J.D. Power je jistě pro značku skvělou vizitkou. Nicméně přesto je otázka, zda je daná anketa tolik věrohodná, že z ní lze dělat závěry ohledně spolehlivosti jednotlivých modelů. Nikdy totiž není zaručeno, že respondent odpoví správně a hlavně přesně. Také může některé skutečnosti zatajovat, jakkoliv by mu to asi k ničemu nebylo.
Anketa J.D. Power je určitě dobrá, nicméně ne dokonalá. Kromě závad totiž zahrnuje také ryze uživatelské věci, související s životem s daným automobilem. V porovnání s TÜV či Dekrou nabízí odlišný pohled na spolehlivost automobilů, avšak je otázkou zda komplexní. Dost o tom pochybujeme.