Jaguar a Land Rover stále na chvostu, noví majitelé jsou nejspokojenější s jihokorejskými vozy
Agentura J.D. Power vydala nové výsledky Initial Quality Study pro rok 2019, ukazující spokojenost majitelů nových vozidel v prvních devadesáti dnech. A stejně jako minulý rok, i letos se na špici umístily jihokorejské vozy. Naopak na chvostu skončily opět značky Jaguar a Land Rover.
Ještě než se ale podíváme na kompletní výsledky, pojďme si připomenout, jak vlastně hodnocení Initial Quality Study probíhá. V tomto roce získala agentura J.D. Power data od 76 256 respondentů, kteří si koupili, případně na operativní leasing pronajali, nový vůz vyrobený v roce 2019 a vlastnili ho alespoň 90 dnů.
Majitelé těchto vozidel odpovídali na dotazník s 233 otázkami, které měly ukázat, jak spokojení se svým vozem vlastně jsou. Otázky byly rozděleny osmi kategorií: Exteriér, sedadla, dojmy z řízení, motor/převodovka, funkce/ovládání/displeje, interiér, vyhřívání/ventilace/klimatizace a audio/komunikace/zábavní systém/navigace.
Výsledkem je pak počet chyb, se kterými se majitelé za 90 dnů setkali, na 100 automobilů. Čím je tedy skóre nižší, tím méně problémů bylo zaznamenáno a tím vyšší byla a spokojenost zákazníků. Podle J.D. Power si za uplynulý rok polepšilo 13 automobilek, naopak 18 si pohoršilo. Průměrem pak zůstalo 93 problémů na 100 vozidel.
„Automobilky pokračují s rozvojem v oblastech, jako je třeba infotainment, který přitahuje stále vyšší pozornost zákazníků,“ uvedl Dave Sargent, viceprezident Global Automotive v J.D. Power. „Nicméně i letos se objevovaly tradiční problémy, jako nedokonalosti lakování, zvuky od brzd a podvozku, nestartující motory a rozsvícené kontrolky Check Engine. Řada lidí si stěžovala i na moderní asistenční systémy, které jsou však nezbytné pro budování důvěry v plně autonomní vozidla budoucnosti.“
A jak to tedy dopadlo? Na prvních místech se i letos umístila trojice značek spadajících pod Hyundai Motor Group: Genesis, Kia a Hyundai. Oproti minulému roku si navíc trojice značek ještě zvýšila odstup proti zbytku tabulky. Špatně si nevedla ani řada domácích a japonských výrobců, jejichž vozy skončily nad průměrem. Naopak všichni evropští výrobci skončili pod průměrem. Nejlépe hodnoceným samostatným modelem se pak i letos stalo Porsche 911, které zaznamenalo skóre pouze 58 problémů na 100 aut.
Naopak na úplném chvostu tabulky skončily značky Mitsubishi, Land Rover a Jaguar. Opakuje se tak výsledek z minulého roku, změnilo se pouze skóre. Mitsubishi si sice jako jediné z této trojice pohoršilo ze 111 bodů na 121, i tak ale překonalo Land Rover (ze 160 na 123) a Jaguar (ze 148 na 130).
Obě britské značky tedy stále ztrácí renomé a je celkem tristní, že s nimi zákazníci nejsou spokojenější. Pokud si ale udrží rostoucí trend, mohly by se v příštím roce posunout před Mitsubishi a možná i Alfu Romeo, která letos získala skóre 118.