Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar C-X75 z bondovky Spectre čeká na nového majitele

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Jaguar C-X75 zahájil svou kariéru jako ambiciózní projekt, který se přes oficiální potvrzení výroby nakonec dopracoval pouze k několika prototypům a účinkování v bondovce Spectre. Jeden z filmových exemplářů je nyní na prodej.

Historie supersportovního kupé Jaguar C-X75 se pro veřejnost začala psát v roce 2010, když byl na autosalonu v Paříži odhalen koncept, který přitahoval pozornost svými liniemi a ohromoval svým pohonným systémem.

Ve své původní podobě z roku 2010 totiž link Jaguar C-X75 využíval čtveřici elektromotorů, jimž potřebnou energii poskytovala sada lithium-iontových akumulátorů, k jejichž dobíjení sloužily vedle elektřiny z běžné sítě i dvě turbíny.

Zájem ze strany veřejnosti i touha samotné automobilky Jaguar nabídnout skutečně výjimečný automobil stojí za informacemi z roku 2011, zmiňujícími proměnu konceptu v model, který zamíří do sériové výroby.

Jenže pak začaly potíže. Turbíny měly být vyhrazeny pouze závodním okruhovým verzím a pozornost se tak zaměřila na novou techniku v podobě turbomotoru 1,6 l s výkonem přes 500 koní, vyvinutého původně Williamsem pro formuli 1.

Z "range extenderu" se tak rázem stal hybrid - kompresorem a turbem přeplňovaný motor měl roztáčet zadní kola. Jenže pak přišla smutná zpráva - projekt byl ukončen, oficiálně kvůli krizi, neoficiálně kvůli problémům s hybridní technikou. Nicméně se automobilka i tak rozhodla vývoj auta dokončit a využít jej zejména k propagačním účelům.

V létě roku 2013 předvedl Jaguar výsledek svého vývoje. Finální verze C-X75 tedy měla ze čtyřválce o objemu 1,6 l, přeplňovaného turbodmychadlem a kompresorem výkon 375 kW (510 k) a dvojice elektromotorů přidávala dalších 290 kW (394 k), což stálo za kombinovaným celkovým výkonem 633 kW (861 k). Díky tomu zvládl C-X75 akceleraci z klidu na 96 km/h za méně, než 3,0 s, na 160 km/h potřeboval méně, než 6,0 s a jeho maximální rychlost činila 354 km/h. Navíc dokázal čistě na elektřinu ujet až 64 km.

Představením C-X75 ve finální podobě, v níž vzniklo pět prototypů, se měla v roce 2013 historie tohoto modelu prakticky uzavřít, ale již koncem roku následujícího se objevily neoficiální informace o jeho využití při natáčení nového filmu o agentu 007. Ty pak byly v roce 2015 oficiálně potvrzeny.

Jaguar C-X75 se pak vedle speciálně navrženého kupé Aston Martin DB10 stal v bondovce Spectre hvězdou stříbrného plátna. Automobilka Jaguar ve spolupráci s Williams Advanced Engineering připravila pro natáčení nové vozy, které se od původních prototypů liší použitím trubkového prostorového rámu, ukrytého pod povrchovými panely karoserie, komponenty podvozku i pohonnou jednotkou.

Před zadní nápravou filmových C-X75 je totiž usazen přeplňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec, který roztáčí zadní kola prostřednictvím sekvenční převodovky. Právě s tímto motorem je jeden z filmových C-X75 společností Kaaimans International Ltd. nabízen k prodeji.

Jaguar sice pro natáčení dostal kovový oranžový odstín laku karoserie, ale nyní nese modrou barvu, v níž byl představen finální výsledek vývoje C-X75 v roce 2013. Plaketa umístěná v interiéru nicméně oznamuje, že se jedná o jeden ze čtyř vozů připravených pro natáčení bondovky Spectre. To pak potvrzuje i spartánské provedení interiéru s malým sportovním volantem a výraznou pákou ruční brzdy hned vedle něj.

Společností Kaaimans International Ltd. uvádí, že tento konkrétní Jaguar C-X75 ujel pouze 500 mil (necelých 805 km) a je ve vynikajícím stavu, ale cenu nezmiňuje, resp. ta bude sdělena pouze vážným zájemcům.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Pekelná Micinka
7. 9. 2018 11:21
Spectre
Blbá zpráva je, že já to nejsem. :-|