Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar D-Type: Nejdražší britské auto. Prodáno za půl miliardy!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Jaguar D-Type se před pár lety stal nejdražším zástupcem své značky a nyní je jiný exemplář tohoto úchvatného vozu nejdražším britským automobilem, který byl kdy prodán v aukci.

Jaguar D-Type patří k nejslavnějším a nejúspěšnějším závodním vozům druhé poloviny padesátých let dvacátého století. Vedle řady jiných vítězství má na svém kontě tři první místa ze čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans z let 1955 až 1957.

Doba největších závodních úspěchů je sice již dávno minulosti, ale v posledních letech tento výjimečný model značky Jaguar stále více přitahuje pozornost sběratelů. To dokazuje například D-Type s šasi XKD520, jehož cena se během aukce pořádané v roce 2014 v Paříži vyšplhala na €3.696.000.

Letošní aukce pořádána společností RM Sotheby's v kalifornském Monterey ve dnech od 19. a 20. srpna ovšem přinesla ještě extrémnější částku. Jaguar D-Type s šasi XKD501 byl totiž vydražen za 21.780.000 amerických dolarů (zhruba 525 milionů Kč).

Za touto částkou vedle původu a špičkového stavu nabízeného vozu stojí i jeho historie. Jedná se totiž o vítězný automobil 24 hodin Le Mans z roku 1956. Dvojice Ron Flockhart a Ninian Sanderson s ním ve službách skotského týmu Ecurie Eccose tehdy absolvovala 300 kol a ujela 4034,939 km průměrnou rychlostí 168,122 km/h, zatímco maximální rychlost které během závodu dosáhli, byla 252,455 km/h.

Jaguar D-Type s šasi XKD501 byl vyroben v roce 1955 a stal se prvním vozem svého typu dodaným soukromému závodnímu týmu, jimž byla právě stáj Ecurie Ecosse. V následujícím roce byl vybaven motorem z vozu s šasi XKD561 a zachránil čest své značky v Le Mans, když z trojice továrních vozů dokončil závod jen jediný na šestém místě.

V následujících letech byl tento vítěz 24 hodin Le Mans nasazován s většími i menšími úspěchy do nejrůznějších závodů. Na počátku sedmdesátých let jej získal Sir Michael Nairn, který jej nechal zrenovovat do stavu, v němž tento D-Type závodil v barvách týmu Ecurie Ecosse v sezóně 1956.

V této podobě i se startovním číslem 4, s nímž startoval v Le Mans a řadovým šestiválcem o objemu 3,4 litru se třemi karburátory Weber 45 DCO3 a výkonem 186 kW (253 k) se nyní stal nejdražším vozem z Velké Británie vydraženým v aukci.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)