Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historické Jaguary stáje Ecurie Ecosse vydraženy za 291 milionů korun

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Aukční síň dražila kolekci závodních vozů Jaguar v modrobílých barvách Ecurie Ecosse. Movití sběratelé si tak přišli na své.

Dražba probíhala novém v sídle společnosti Bonhams na New Bond Street v Londýně o uplynulém víkendu 1. prosince. Budovu otevřel teprve 24. října starosta Boris Johnson a stála 30 milionů liber (991 mil. Kč). Kolekce sběratele a znalce Dicka Skipwortha změnila majitele za 8,8 milionu liber, tedy dle aktuálního kurzu 290,8 milionu korun. Auta však byla dražena samostatně, ale prodalo se jich všech osm. Nebyly mezi nimi jen jaguary, ale tvořily plnou polovinu.

Nejmenovaný sběratel zpoza Velké louže koupil C-Type ročníku 1952 za 2,9 milionu liber (95,8 mil. Kč). Nebyl přítomen, přihazoval po telefonu. O čtyři roky mladší D-Type s krátkou přídí (Short Nose) získal stejný kupec za 2,6 milionu (necelých 86 milionů korun). A povedlo se mu vydražit i přepravník Commer TS3 z roku 1960. Opravdu stylový náklaďák, který pochopitelně u Ecurie Ecosse sloužil svému účelu, mu Robert Brooks přiklepl za 1,8 milionu liber. Ne, 59,5 milionu korun dosud za užitkové vozidlo nikdo jiný nezaplatil. Commer existoval v letech 1905-1979 a vyráběl i autobusy a menší dodávky. Závodní roadster Jaguar XK 120 přešel k jinému vlastníkovi, který jej získal za „pouhých“ 707 tisíc liber (23,4 mil. Kč).

Ecurie Ecosse je slavnou skotskou závodní stájí a její vozy jezdily v modré metalíze s bílými pruhy. Vzhledem k tomu, že se vždy jednalo o auta britské výroby, je to trochu paradox. Proč nebyla tmavě zelena? Stačí se podívat na vlajku severní části Velké Británie a je to hned jasné. Název navíc znamená ve francouzštině „skotský tým“. Vítězné Jaguary D-Type z Le Mans 1956 a 1957 byly právě v těchto barvách, pilotovali je Ron Flockhart, Ninian Sanderson a Ivor Bueb. Flockhart získal triumfy v obou letech. Ecurie Ecosse založili David Murray a Wilkie Wilkinson v roce 1952 a s vozy Connaught a Cooper se zúčastnila dokonce tří britských Grand Prix F1, jezdila i evropský šampionát F2. Zanikla v roce 1971, ale od té doby ji už dvakrát obnovil nadšenec Hugh McCaigh. Poprvé v osmdesátých letech minulého věku dokonce s vlastním sportovním vozem skupiny C2, podruhé předloni.

Součástí dražby byly i jiné vozy, například francouzský Facel-Vega, který vlastnil bubeník Beatles Ringo Starr. Ten se prodal za 337,5 tisíce liber (11,2 mil. korun). Muzeum v německém Boehlingenu rozšířilo své sbírky o monopost F1 Benetton B194, se kterým jezdil Michael Schumacher v sezóně 1994. Tehdy se také po dramatickém finále v Adelaide a kolizi s Damonem Hillem stal poprvé mistrem světa. Muzeum získalo cenný exponát za 617,5 tisíce liber, tedy v přepočtu 20,4 milionu korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Pekelná Micinka
5. 12. 2013 17:10
Re: Pardon F-Type...
To je... Asi bych měl problém si vybrat jen jedno auto, i ten náklaďák je krásný.
5. 12. 2013 16:27
Re: Pardon F-Type...
Byl jsem zvědav, za kolik to celkem budem.
5. 12. 2013 13:14
Pardon F-Type...
…ale tohle je opravdu nádhera! :yes: