Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar E-Pace oficiálně: Kompaktní SUV se představuje v Londýně, má pouze čtyřválce

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Jaguar rozšiřuje svou rodinu SUV o menší model E-Pace, který doplňuje staršího a většího sourozence s písmenem F na začátku.

Pětidveřový E-Pace nezapře inspiraci v F-Type i ve starším sourozenci řady Pace. Představil se 13. července v Londýně. Designéry vedl Ian Callum, 4395 mm dlouhá karoserie s dostatkem vizuálních svalů má krátké převisy, jak se na auto se sportovním nádechem, i když je určeno i do lehkého terénu, sluší a patří. Prototypy se testovaly na Nürburgringu, v Nardò, v pouštích na Blízkém východě i severní Africe, v Číně a za polárním kruhem. Nové SUV Jaguaru je lehké, kapota, přední blatníky, střecha i zadní víko jsou z hliníku, jinak se uplatnila tenká ocel a dokonce hořčíková slitina.

Pod kapotou najdeme pouze napříč umístěné čtyřválcové přeplňované dvoulitry řady Ingenium. Turbodiesely jsou k mání ve třech verzích: 110, 132 a 177 kW, slabší benzinový pak dává 183 kW. Špičková zážehová varianta s výkonem 221 kW zrychlí z klidu na stovku za 6,4 s, naopak nejúspornější nafťák spálí 4,7 l/100 km. Převodovky se dodávají dvě: šestistupňová manuální a samočinná ZF s devíti rychlostmi.

E-Pace může být čtyřkolkou (systém s elektronickým rozdělováním točivého momentu na každé kolo zvlášť a dvěma mokrými spojkami na zadní nápravě dostal název Active Driveline), jinak je standardně poháněna přední náprava, má vektorování točivého momentu, které spolupracuje s kontrolou stability. Hliníkový podvozek s pomocnými ocelovými rámy a zadní nápravou Integral Link disponuje rozvorem 2681 mm. Systém Adaptive Dynamics umožňuje řidiči nastavit citlivost pedálu plynu, řízení a automatické převodovky, spolu s adaptivními tlumiči pak i podvozku v módech Normal, Dynamic, Eco a Rain, Ice and Snow. Kola mají průměr 17 až 21 palců. Do zavazadelníku se vejde 577 l zbytečností, po sklopení zadních sedadel až 1234 l. Víko kufru lze ovládat pohybem nohy. E-Pace utáhne přívěs do hmotnosti 1,8 tuny a nepostrádá ani jeho elektronickou stabilizaci. Kromě předepsaných povinných pomocníků má také kontrolu trakce a asistent rozjezdu do kopce.

Samočinné parkování je v základní výbavě stejně jako přední LED světla s denními diodami ve tvaru J, za Matrix je nutné si připlatit. Stereokamera detekuje chodce, hlídá provoz před vozem na křižovatkách, čte dopravní značky, pomáhá při nouzovém brzdění a samočinně omezuje rychlost, udržuje v jízdním pruhu, hlásí mrtvé úhly a bdí nad únavou řidiče. Tempomat je spojen s elektronikou ASPC známou z Land Roverů, která se uplatní při nízkých rychlostech. Kromě armády vzduchových vaků v kokpitu nový jaguar dostal i airbag pro chodce uložený pod kapotou.

Interiér, který vznikal pod vedením Alistera Whelana, pojme až pět pasažérů, výbavy ponesou názvy S, SE a HSE. Samozřejmostí je informační systém Touch Pro s desetipalcovým displejem a hlasovým ovládáním, E-Pace má v příplatcích digitální palubní přístroje s barevnou obrazovkou s úhlopříčkou 12,3 palce a taktéž velký barevný head-up displej, wifi hotspot 4G pro připojení na internet, čtveřici 12V zásuvek a pět USB portů. Dají se zde i dobíjet mobily, záleží samozřejmě na výbavě. Audio nese značku Meridian, dále je k dispozici dálkové ovládání InControl a Activity Key. Odkládací prostory mají objem zhruba 37 l.

Sportovní vzhled interiéru i exteriéru umocní balíček R-Dynamic, který obsahuje třeba sedačky s výraznějším bočním vedením, hliníkové pedály a pádla pod volantem, jiné nárazníky (přední s mlhovkami) a další prvky. Zatím jsou v úvodní First Edition dispozici jen tři barvy karoserie: červená, bílá a černá, pochopitelně v kombinaci s koženým čalouněním. Nakonec jich bude 11 včetně modré, šedých a stříbrných odstínů. E-Pace může mít i pevnou panoramatickou střechu.

Na český trh se dostane v lednu 2018, ceny startují na částce 966.669 Kč. Vyrábět jej bude Magna Steyr v rakouském Grazu (Štýrském Hradci), produkce se chystá rovněž v Číně.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
14. 7. 2017 11:51
Re: Kocka
Podle E jsem právě čekal, že to bude střední (jako XE). Ale i F-Pace je o něco menší, než by F napovídalo.
Avatar - fOE
14. 7. 2017 11:04
Re: Kocka
Dle nazvu spis stredni, ale rozvorem je to o 15cm pod rozvorem XE a pouhy 1cm nad aktualni X1 (267 vs 268cm). Do "strednich SUV" velikosti X3 to pujde radit tezko ikdyz cenou, viz druhy clanek uz s ceskym cenikem, patri spis tam. Takze stejny pristup jako Evoque? ;-\
14. 7. 2017 10:55
Re: Kocka
Tohle má být nižší střední? Když píšeš o X1.
Avatar - 3_diamanty
14. 7. 2017 09:57
proporcne dokonale
vidim tu idealne proporcie... v podstate velkostne dlzkou 4,4m aj razvorom 2,68m je to defakto presne nieco ako eclipse cross .. a prave tento segment SUVecok ma najvacsie sance na uspech do buducna podla mna a to aj u premie... ale je len dobre ze clovek ak dnes chce luxusne a prestizne auto tak uz vobec nemusi siahat po nejakej 5m limuzine ktora je na bezne pouzitie uz hodne neprakticka.. obzvlas v meste.. s tymto 4,4m dlhym jagom bude ale aj jazda mestom docela prijatelna a aj parkovanie v hustych stvrtiach este znesitelne pritom menej luxusu oproti dlhsej limuzine tu urcite nebude :yes:
14. 7. 2017 09:31
Mňo....
.... jako auto vypadá hezky, ale tak nějak se člověk nemůže zbavit pocitu že všechny ty křivky odněkud zná a že to auto je tím pádem strašně málo originální.....

jinak teda motorová nabídka i možnosti příplatků se mi zdají naprosto dostatečné, tam bych problém asi nehledal....

Otázkou zůstává jak se bude chovat ten 9st.ZF automat. Myslím že to je furt ta samá skříň co má Evoq nebo různé auta od FCA a třeba v testech nového Compassu z ní pořád testéři nějak extra odvázaní nejsou.....

Každopádně komerční úspěch to auto asi mít bude, řekl bych že to je celkem sázka na jistotu ;-)