Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar: Ne turbodmychadlům pro sportovní vozy

Jakub Kraus
Diskuze (17)
Jaguar potvrdil, že neplánuje používat přeplňování turbodmychadlem pro své sportovní vozy.

Aktuální, již několikaletý, tlak na snižování emisí produkovaných v automobilové dopravě začíná být neúnosný a automobilky využívají všechny možné způsoby jak emise snížit. To má přínos ve výzkumu a aplikaci nových prvků do pohonných jednotek, jako jsou moderní malá turbodmychadla a obrození benzínových motorů.

Jenže tlak na emise se stále zvyšuje a tak i automobilky, které v drtivé většině produkovaly sportovní vozy s výkonnými točivými motory, najednou zavádí přeplňování turbodmychadly. Vypadá to, že ale bude existovat jedna výjimka, kterou by měl být Jaguar. Na prezentaci F-Type Coupé, totiž specialista pro výkonnostní a jízdní atributy vozů Jaguar, Tim Clark, pronesl, že přeplňování turbodmychadlem není na programu a automobilka se mu nevěnuje jako možnému vývojovému kroku pro příští rychlé modely.

Dle Tima Clarka, negativa přeplňování turbodmychadlem jako je lag v nízkých otáčkách a agresivní příval točivého momentu určují, že turba nejsou vhodná pro použití v těch správných výkonných vozech. Využití kompresoru je na druhé straně velmi přirozené a umožňuje plynulé navyšování točivého momentu. Kompresor je proto cesta pro rychlé modely, které se bude Jaguar zatím držet.

Tim Clark ale také přiznal hlavní nevýhodu kompresoru, kterou jsou vyšší ztráty. Ty však prý nejsou u motorů nad tři litry objemu naštěstí tak znatelné. Výsledkem jsou proto dvě cesty přeplňování britského výrobce, kdy pro sportovní vozy s velkými motory bude používat kompresor a pro „standardní“ vozy s menšími motory turbodmychadlo.

Otázkou zůstává, jak dlouho bude schopný Jaguar odolávat emisním předpisům a využitím technologie, která velmi jednoduše zabezpečuje nižší spotřebu. BMW také slibovalo atmosféry. Pro současnou chvíli se však na Jaguar máme spolehnout.

Jakub Kraus
Diskuze (17)
11. 4. 2014 17:31
Re: Diskrepance
Neztotožňuju se a nevymezuju se. Úroveň centralizace a unifikace je pochopitelně otázka, kterou nejde snadno vyřešit. Fakt, že v Evropě zavádíme jednotné normy nutící výrobce hnát efektivitu vzhůru tempem odpovídajícím technologickému vývoji, je vesměs pozitivní. Fakt, že jednotnost daných norem nebere na vědomí malé a příjemné odchylky od obecného účelu aut, je politováníhodný a nepříjemný. Je to věc, která by se asi dala konceptuálně vyřešit (už ne tak snadno vyladit), ale v mase záležitostí, kterými se odpovědné orgány musejí zabývat, a časovém horizontu, na kterém mají věci platit, to není samozřejmost. Svět se mění čím dál rychleji, a instituce EU nejsou v principu navrženy k fungování v tak dynamickém prostředí (což je ten zásadní nedostatek). I ony se to musí nejdříve "naučit". A naučí se to chybami - některé naneštěstí napáchají nevratné škody. Zrovna v tomhle případě se to prostě trochu přehnalo s regulací.
Každopádně musí být jasné, že do budoucna (tím myslím pár století, neboli pouhý geologický okamžik) jedině těsná kooperace v kontinentálním a globálním měřítku, s nezanedbatelnou regulací antropogenních vlivů, může spolu s racionalizací populace zaručit, abychom přežili jako druh. Najít tu rovnováhu, aby regulace nezasahovala do pohodlí lidí není a nebude jedoduché.
Avatar - Barrichello
11. 4. 2014 12:33
Re: Supercharged
To rozhodně
Avatar - donPedro
11. 4. 2014 09:51
Re: Diskrepance
Tož jen s dovolením doplním vysvětlení pojmů:

Europarlament = žvanírna bandy trafikantů a odloženců, se zástupem podržtašků, to celé na permanentním tripu.

EU komise = tlupa byrokratů utrženejch ze řetězu, nepodléhajíc nikomu a ničemu,
kormidlována zdatně lobisty k jejim světlým zítřkům.

Čest vyjímkám (jsou-li).

Tož tak. ;-) :-!
Avatar - Dinar
11. 4. 2014 07:27
Re: Diskrepance
No, problém je, že tady o žádnou zastupitelskou demokracii nejde, resp. zkus mi nějak demonstrovat reálný vliv europarlamentu na řízení EU Evropskou komisí.
Avatar - Pekelná Micinka
11. 4. 2014 01:39
Re: Diskrepance
Ano, ale stejně tak jak mohou mít dobrá rozhodnutí dopad na velkou populaci, mají i ta špatná. Navíc, čím více se něco globalizuje, tím větší část populace cítí nutnost určitého kompromisu. Globalizovat lze jen ty obecné hodnoty, jako je ochrana svobody a životů, Ani určitá ekonomická kooperace není špatná. Cokoliv jiného, jako čím dál více centralizované řízení různorodých skupin, povede k jejich čím dál větší nespokojenosti. A v tom je prostě EU špatná. Ano, možná to je poprvé, co se něco takového děje, ale experimenty v tomhle měřítku by měly být něco, čeho se je zcela legitimní se obávat.

Pokud se ztotožňuješ s EU v její současné byrokratické podobě, pak jsem nepochopil, proč se v prvním příspěvku divíš, že automobilky musí dělat to, co dělají, respektive, že nedělají to, co bychom si přáli, tedy vyráběli sportovní modely bez nějakých větších, veskrze nesmyslných omezení.