Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar v Paříži 2004

Ladislav Čermák
Nejmenší model X-type je vlastně převlečené Mondeo, od kterého si půjčilo i donedávna v Jaguaru nemyslitelný vznětový čtyřválcový dvoulitr, z Fordu známý jako 2,0 TDCi.

Proměna v konzumní značku

Tak by se dal nazvat proces, kterým prochází kdysi hrdý ostrovní výrobce pod vedením Fordu. Nejmenší model X-type je vlastně převlečené Mondeo, od kterého si půjčilo i donedávna v Jaguaru nemyslitelný vznětový čtyřválcový dvoulitr, z Fordu známý jako 2,0 TDCi. Ten vyvíjí 96 kW a 330 Nm a britské kočce ve střední třídě propůjčuje zrychlení na 100 km/h za 10,2 s a nejvyšší rychlost 198 km/h. Na stánku nakladli marketingoví specialisté důraz také na nové kombi X-type, rovněž spřízněné s Mondeem.

Na budoucí slávu pod kapotou středního S-typu, nedávno faceliftovaného, také zakládá vznětový biturbodiesel 2,7 l V6 z produkce PSA-Ford, jehož 153 kW a 435 Nm zrychlí S-type na stovku za 8,5 s a pokračuje až do nejvyšších 230 km/h. Jeho kultivovaný zvuk a medvědí síla dávají poměrně snadno zapomenout, že v nádrži nešplouchá benzín, ale mastná nafta.

Evropskému publiku se také představil o 12,5 cm prodloužený Jaguar XJ LWB, který již v Americe nějakou dobu znají. Všechny přidané centimetry Jaguar přidal vzadu sedícím pasažérům 125 mm a díky rekonstrukci celého kokpitu za to zaplatil jen minimální daň; lehká hliníková karoserie přibrala přijatelné 24 kilogramy a stala se nejlehčí mezi konkurencí. Nezanedbatelných je i 7 mm výšky nad hlavou navíc.

Zadní sedadla je možné objednat ve čtyřech konfiguracích - počínaje pevnou zadní lavicí až po elektricky ovladatelné a vyhřívané samostatné zadní klubovky. Cestující vzadu mají k dispozici výklopné stolky na notebook z ušlechtilého dřeva, čtyřzónovou klimatizaci ovládanou hlasem a multimédia s iPod, DVD a MP3. Cestující vpředu i vzadu mají možnost konferenčního telefonování mezi sebou i s okolním světem.

Zvnějšku je nejluxusnější Jaguar k poznání podle modifikované mřížky chladiče a výhradního designu minimálně 18" kol (za příplatek i 19 nebo 20"). Změny v jízdních vlastnostech jsou zanedbatelné, proto si LWB (Long Wheel Base) vystačí s nezměněnou technikou z SWB, tedy třemi osmiválci 3,5; 4,2 a 4,2 l s kompresorem (196 - 298 kW a 345 - 553 Nm), postačujícími k dosažení stovky za 7,3; 6,3 a 5 s.


Ladislav Čermák