Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar X-Type podle firmy Arden

Miroslav Kudělka
Nejmenší z výrobní řady britské značky Jaguar, model X-Type, se ve střední třídě pustil do boje se zavedenými modely značek Audi, BMW a Mercedes-Benz. Všechny tyto konkurenční automobily mají k dispozici širokou škálu individualizačních doplňků více,...

Firma Arden byla založena v roce 1976 Jochenem Ardenem, který byl od útlého věku zcela uchvácen britskými automobily. V roce 1981 se mu podařilo získat zastoupení značky Jaguar a o rok později představil první upravený model XJ V12. V následujících letech pak uváděl na trh pravidelně další upravené modely. V roce 1987 představil model AJ 3 Station Car, což bylo kombi na bázi kupé XJ S. Na svém kontě má firma Arden také vývoj turbodmychadly a kompresory přeplňovaných motorů pro britské vozy.

Model X-Type je zatím posledním, který prošel rukama konstruktérů Ardenu. V první fázi se úpravy zaměřily především na vzhledovou stránku. Na karoserii je jejich zásah vidět nejvíce. Vozy Jaguar jsou pověstné svým noblesním lehce sportovním šarmem a tím směrem se také muselo ubírat tvarování aerodynamických doplňků. Pohlédneme-li na výsledek jejich snažení, zjistíme, že se nekonají žádné divoké spoilery ani rozšíření blatníků. Základem úspěchu bylo využití dlouholetých zkušeností a mimo výjimečného estetického dojmu, bylo dosaženo také zlepšené aerodynamické účinnosti. Na vylepšeném přívodu vzduchu k chlazení motoru a předních brzd se podílí nový přední spoiler s integrovanými mlhovými světlomety. Estetický dojem doplňují ručně vyráběné mřížky. Jedna nahrazuje standardní v typické masce a druhá ve spoileru, je nová. Přední části auta ovšem dominuje soška jaguára na kapotě. Její umístění až na přídi vozu umožňuje speciální patentovaná bezpečnostní konstrukce. Druhým prvkem optické sady jsou tvarované prahy. Mimo nepříliš viditelné aerodynamické účinnosti ovšem mají výrazný vliv na omezení ostřiku boků vozu, což majitel jistě velmi ocení. Nejvíce viditelný prvek je ovšem na zádi, kde zadní spoiler s funkcí difuzoru a čtyřmi, případně dvěma koncovkami výfuku, dodává vozu velmi dravý vzhled. Mimo této vlastnosti se také podílí na zvýšeném přítlaku zádě. V náraznících si našly místo čidla parkovacích senzorů, hlídající okolí vozu při parkování. I tenhle systém je z dílny Arden. Pro ty, kteří chtějí svého Jaguára ještě více odlišit při pohledu zezadu, jsou k dispozici typické "ardenovské" čtyři kruhové zadní svítilny. K aerodynamické sadě ještě patří, z vnějšku neviditelná, žebra umístěná v motorovém prostoru, která usměrňují proudění vzduchu pod kapotou a zabraňují shromažďování nadměrného tepla v okolí výkonnějšího motoru.

Na dynamickém vzhledu se velkou měrou podílejí také podstatně zvětšená kola. Proti sériovým 16" jsou nabízeny dělené ráfky o průměru 18, či jednodílné 19 palců. Zatímco menší s pěti širokými paprsky působí dojmem solidní mohutnosti, větší s deseti tenkými, dávají vozu sportovní lehkost. Mimo estetického dojmu ovšem oboje kola, společně s o 25 mm sníženým a tužším podvozkem, výrazně vylepšují ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Na vývoji podvozku se podíleli i specialisté firmy Bilstein, která dodává tlumiče pérování. K podvozku neodmyslitelně patří brzdy. Nedá se říci, že ty sériové by byly slabé, ale Arden usoudil, že ke sportovnímu naturelu patří brzdy opravdu excelentní. Nasadil tedy svůj brzdový systém, který obsahuje duté a příčně vrtané kotouče s dvěma čtyřpístkovými třmeny na každém kole přední nápravy a vrtané kotouče na nápravě zadní. Snížení ovládací síly a zpřesnění dávkování brzd napomáhají opletené brzdové hadice.

Těmto zmíněným úpravám se snaží přizpůsobit také motor. Díky dlouholetým zkušenostem se v Ardenu podařilo poměrně jednoduchými úpravami docílit pozoruhodného navýšení výkonu. "Pouhým" přeprogramováním řídící jednotky a sladěním její charakteristiky se zcela novým výfukovým potrubím o větším průměru se sníženým vnitřním odporem, se podařilo dosáhnout znatelného přírůstku výkonu. U šestiválce 2.5 se výkon zvýšil o 16 kW (22 k), u většího motoru V6 3.0 je přírůstek ještě výraznější - 25 kW (35 k). Tato situace ovšem není konečná. Technici Ardenu již pracují na kompletním výkonnostním kitu pro celou řadu motorů V6, která přinese mnohem radikálnější zvýšení výkonu. Není na škodu podotknout, že všechny úpravy motoru prošly schválením TÜV a splňují jak hlukové, tak i emisní normy EU.

Jaguary jsou nejen sportovní vozy, ale také nabízejí patřičnou dávku luxusu. Také této stránce věnovali u Ardenu pozornost a v interiéru můžeme najít třeba prodloužený pojezd předních sedadel. Ty mají, stejně jako celý interiér, čalounění z kvalitní kůže Connolly a navíc jsou rozměrově upraveny přímo na tělo zákazníka. Zájemci, nezapomeňte se před návštěvou úpravce změřit a zvážit... Dále najdete na podlaze koberce s logem Ardenu, případně s nápisem, jaký si budete přát, hliníkové pedály a opěru pro levou nohu. Rozsáhlé je také využití dřeva nebo hliníku na obklady přístrojové desky, či madla řadicí páky...



Miroslav Kudělka