Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy

Diskuze (52)
Jaguar vstoupil do 21. století. Design nového XJ je od základu jiný a nastavuje nová měřítka v segmentu luxusních sedanů. Britská novinka nyní diktuje trendy a ostatní budou muset zareagovat.

„Jaguar už nebude vyrábět klasické sedany jako bylo staré XJ nebo X-Type. Všechny nové modely budou podobné XF nebo XK,“ vysvětluje šéfdesignér Ian Callum radikální posun u vlajkové lodi této značky. Připomeňme, že Callum je mimo jiné autorem designu DB7, vozu, který určil design všech Aston Martinů posledních 15 let. Pro změnu designového jazyka celé automobilky mu tak nechybí jen odvaha, ale má za sebou i prokazatelné výsledky.

Historie Jaguaru se zřejmě bude dělit na dvě základní epochy – před a po Frankfurtu 2009. Nabízí se mnoho paralel s revolučním rokem 1968, kdy se představila první generace XJ. Stejně jako v případě té nové došlo k radikálnímu přelomu. Na základě tehdy používané techniky a s využitím jen několika designových prvků předchozích modelů vznikl vůz, který má své nezpochybnitelné místo v historii automobilismu.

Nové XJ se mu v mnoha ohledech podobá. Motory 3,0D a 5,0 V8 (atmosférický i kompresorový) pocházejí z XF, hliníková podvozková platforma byla s úpravami převzata z minulé generace. Největším úskalím předchůdce byla skutečnost, že vyspělé technologie nedokázala v retro kabátu prodat. Od novinky Jaguar očekává zvrat a podobný nárůst prodejů, k jakému došlo v posledních dvou letech u menšího modelu XF.

Design karoserie je to, co nové XJ na první pohled odlišuje, a zároveň je nejproblematičtějším bodem celého auta. Problémem předchůdce ale bylo, že se všem více nebo méně líbil, potenciální zákazníky ale jeho usedlý charakter neoslovoval. Proto se designéři soustředili na vytvoření moderního auta, které bude jen v náznacích reflektovat historii.

Například dlouhý a pozvolna klesající zadní převis je jednoznačným odkazem na původní XJ. U 40 let starého originálu se designéři také inspirovali, když vytvořili velkou, téměř kolmou obdélníkovou masku chladiče. Boule uprostřed kapoty motoru je pak typickým designovým prvkem značky Jaguar. Elegantní a lehce agresivní příď má ale široce akceptovatelný vzhled, kdo se smířil s tím, jak vypadá XF, přijme i design XJ. Jediné riziko hrozí, že při zběžném pohledu se mohou oba modely zepředu navzájem plést.

Po zveřejnění prvních oficiálních snímků vzbuzovala nejvíc nejistoty záď. Ta je ve skutečnosti velmi elegantní a štíhlá. Jaguaru se podařilo vytvořit komplexní tvar, jehož linie na studiových fotografiích oku lahodit nemusí, na živo ale jednotlivé linky do sebe nádherně zapadají. Boční pohled pak přináší dnes módní kapkovitý profil ve stylu kupé, zvláštností jsou zatmavené D sloupky. Další zajímavostí na exteriéru je standardně dodávané rozměrné panoramatické okno ve střeše.

Interiér nás přenáší do blízké budoucnosti. Na jeho design jsme nezaznamenali žádné negativní ohlasy, sami lidé z Jaguaru mu natolik věří, že jej vyzdvihují jako jednu z nejsilnějších stránek auta. Žádný jiný sedan uvnitř tak dokonale nekombinuje nejmodernější designérské principy se stylem sportovních aut, nové XJ je nejméně o generaci dál než jeho konkurence.

Za volantem (mimochodem jeho tvar se podobá tomu v Rolls-Royce Ghost) se nachází vysoko klenutá kaplička, která kryje digitální přístrojový štít. Palubní deska má nízko položenou horní stranu a vystupují z ní už jen kruhové výdechy ventilace. Pod čelním sklem probíhá obloukem pás dřeva, uprostřed s nápisem Jaguar. Dřevem se nešetřilo ani na dveřních výplních, které mají jednoduchý a praktický design.

Neobvyklou novinkou je 8palcová dotyková obrazovka Dual-View. Nová funkce umožňuje na stejném displeji sledovat různé obrazy, řidič tak může mít spuštěnou navigaci, zatímco přední spolujezdec sleduje televizi nebo film na DVD. Pro cestující vzadu pak slouží obrazovky v hlavových opěrkách předních sedadel.

Nastupování přes dveře otevírané do velkého úhlu je snadné a pohodlné. Prostor pro posádku, a to i v zadní řadě sedadel, je bohatě dimenzovaný – žádný dřívější Jaguar nebyl uvnitř tak bohatě dimenzovaný. Určitým úskalím je jen směrem nahoru se zužující kabina. Cestující s vysokou postavou (kolem 190 cm) mohou cítit z boku omezení v oblasti hlavy a ramen. Zde tak design a aerodynamika částečně ubírají pohodlí.

Nové XJ si na silnici ani po usednutí dovnitř s ničím nespletete. Jaguar vytvořil ambiciózní a moderní sedan, vedle nějž vypadá veškerá konkurence příliš usedle a obvykle. Angličané pro takový přístup používají výraz make or break. Úspěch podobně navrženého, i když méně radikálního XF nasvědčuje, že by se odvážný záměr měl zdařit.

Diskuze (52)
24. 9. 2009 00:41
Re: Tak je to ten Ind naučil
Ano Jaguar nema vlastni motorarnu. Tim padem bez velke technicke know how pomoci Fordu by nic nevyrobili. Ze tyto V8 motory Jaguaru "navrhovalo" tradicni vlastni "papirove" vyvojove centrum na motory, ktere Jaguar ma (v Whitley Engineering Center), na tom nic nemeni, protoze cast vyvoje a veskere testy jsou delane v prototypovem centru Fordu v Bridgendu.

Jo doloz to, ze nemam pravdu. ;-) Nemam s tim problem.

Jinak znova opakuji, ta rada AJ-V8 Gen III jsou uplne nove motory, ani blok to nema stary. To rika primo PR Jaguaru.
[odkaz]

Znacce dela jen ostudu ten soucasny majitel, to ze vyrabi v nejmodernejsi motorarne v UK, ktera je bohuzel asi pro tebe Fordu, technicky to Jaguaru hodne pomaha. Uvidime jestli to dokaze prodat, podle tve hloupe reakce vidim ze ne a ze bude lepsi, kdyz Ford se na ne vyprdne uplne, at delaji motory kde chteji. :-|
Avatar - Pekelná Micinka
22. 9. 2009 18:04
Re: JAGUAR
Já to mylslel globálně. Z prodejů tady by musel Sir Lyons zůstat u motorek. >:-[] :'-(
Avatar - Pekelná Micinka
21. 9. 2009 11:52
Re: JAGUAR
Jenže já mám obavu, aby z novejch tvarů ucvrnkávali právě ti zákazníci.
21. 9. 2009 11:42
Re: JEHO EXCELENCE
neber ohlad na tu prvu fotku. ani na zopar dalsich, kde to vyzera, akoby sa niekto z redakcie ucil narabat s fotakom :-) slahnut bleskom auto na autosalone, kde je uz aj tak milion odbleskov, to chce riadnu davku odvahy. akurat ze to potm vo vnutri vyzera ako cirkusova maringotka :-) o filtroch fotograf asi este nepocul. tie dalsie fotky su original prezencne. tam mozes vidiet interier aj exterier bez diletantskych umeleckych vloziek.
21. 9. 2009 10:35
Re: JEHO EXCELENCE
Tohle me zatim ze vsech tvych poznamek nejvic pobavilo. :yes: >:D
Jak rika Ondrej Trojan coby DVTak v legendarnich sklepovskych Mlynech "Tak to sedi!.