Frankfurt živě: Jaguar XJ – První dojmy
„Jaguar už nebude vyrábět klasické sedany jako bylo staré XJ nebo X-Type. Všechny nové modely budou podobné XF nebo XK,“ vysvětluje šéfdesignér Ian Callum radikální posun u vlajkové lodi této značky. Připomeňme, že Callum je mimo jiné autorem designu DB7, vozu, který určil design všech Aston Martinů posledních 15 let. Pro změnu designového jazyka celé automobilky mu tak nechybí jen odvaha, ale má za sebou i prokazatelné výsledky.
Historie Jaguaru se zřejmě bude dělit na dvě základní epochy – před a po Frankfurtu 2009. Nabízí se mnoho paralel s revolučním rokem 1968, kdy se představila první generace XJ. Stejně jako v případě té nové došlo k radikálnímu přelomu. Na základě tehdy používané techniky a s využitím jen několika designových prvků předchozích modelů vznikl vůz, který má své nezpochybnitelné místo v historii automobilismu.
Nové XJ se mu v mnoha ohledech podobá. Motory 3,0D a 5,0 V8 (atmosférický i kompresorový) pocházejí z XF, hliníková podvozková platforma byla s úpravami převzata z minulé generace. Největším úskalím předchůdce byla skutečnost, že vyspělé technologie nedokázala v retro kabátu prodat. Od novinky Jaguar očekává zvrat a podobný nárůst prodejů, k jakému došlo v posledních dvou letech u menšího modelu XF.
Design karoserie je to, co nové XJ na první pohled odlišuje, a zároveň je nejproblematičtějším bodem celého auta. Problémem předchůdce ale bylo, že se všem více nebo méně líbil, potenciální zákazníky ale jeho usedlý charakter neoslovoval. Proto se designéři soustředili na vytvoření moderního auta, které bude jen v náznacích reflektovat historii.
Například dlouhý a pozvolna klesající zadní převis je jednoznačným odkazem na původní XJ. U 40 let starého originálu se designéři také inspirovali, když vytvořili velkou, téměř kolmou obdélníkovou masku chladiče. Boule uprostřed kapoty motoru je pak typickým designovým prvkem značky Jaguar. Elegantní a lehce agresivní příď má ale široce akceptovatelný vzhled, kdo se smířil s tím, jak vypadá XF, přijme i design XJ. Jediné riziko hrozí, že při zběžném pohledu se mohou oba modely zepředu navzájem plést.
Po zveřejnění prvních oficiálních snímků vzbuzovala nejvíc nejistoty záď. Ta je ve skutečnosti velmi elegantní a štíhlá. Jaguaru se podařilo vytvořit komplexní tvar, jehož linie na studiových fotografiích oku lahodit nemusí, na živo ale jednotlivé linky do sebe nádherně zapadají. Boční pohled pak přináší dnes módní kapkovitý profil ve stylu kupé, zvláštností jsou zatmavené D sloupky. Další zajímavostí na exteriéru je standardně dodávané rozměrné panoramatické okno ve střeše.
Interiér nás přenáší do blízké budoucnosti. Na jeho design jsme nezaznamenali žádné negativní ohlasy, sami lidé z Jaguaru mu natolik věří, že jej vyzdvihují jako jednu z nejsilnějších stránek auta. Žádný jiný sedan uvnitř tak dokonale nekombinuje nejmodernější designérské principy se stylem sportovních aut, nové XJ je nejméně o generaci dál než jeho konkurence.
Za volantem (mimochodem jeho tvar se podobá tomu v Rolls-Royce Ghost) se nachází vysoko klenutá kaplička, která kryje digitální přístrojový štít. Palubní deska má nízko položenou horní stranu a vystupují z ní už jen kruhové výdechy ventilace. Pod čelním sklem probíhá obloukem pás dřeva, uprostřed s nápisem Jaguar. Dřevem se nešetřilo ani na dveřních výplních, které mají jednoduchý a praktický design.
Neobvyklou novinkou je 8palcová dotyková obrazovka Dual-View. Nová funkce umožňuje na stejném displeji sledovat různé obrazy, řidič tak může mít spuštěnou navigaci, zatímco přední spolujezdec sleduje televizi nebo film na DVD. Pro cestující vzadu pak slouží obrazovky v hlavových opěrkách předních sedadel.
Nastupování přes dveře otevírané do velkého úhlu je snadné a pohodlné. Prostor pro posádku, a to i v zadní řadě sedadel, je bohatě dimenzovaný – žádný dřívější Jaguar nebyl uvnitř tak bohatě dimenzovaný. Určitým úskalím je jen směrem nahoru se zužující kabina. Cestující s vysokou postavou (kolem 190 cm) mohou cítit z boku omezení v oblasti hlavy a ramen. Zde tak design a aerodynamika částečně ubírají pohodlí.
Nové XJ si na silnici ani po usednutí dovnitř s ničím nespletete. Jaguar vytvořil ambiciózní a moderní sedan, vedle nějž vypadá veškerá konkurence příliš usedle a obvykle. Angličané pro takový přístup používají výraz make or break. Úspěch podobně navrženého, i když méně radikálního XF nasvědčuje, že by se odvážný záměr měl zdařit.