Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XK a XKR 2010: Nové pětilitrové osmiválce a mírný facelift

12. 1. 2009 • 23:38
37
3
Zobrazit náhledy (37)
Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK Jaguar XK
Na detroitském autosalonu mají vedle řady novinek domácích amerických automobilek premiéru také inovované Jaguary XK a XKR. Atmosférická i přeplňovaná verze dostane nový pětilitrový osmiválec a zároveň se tato modelová řada dočká i modernizace vzhledu.

Jaguaru se po rozpuštění Fordovy Premier Automotive Group uvolnil prostor pro výrobu výkonnějších modelů. Zatímco dříve byl v koncernové hierarchii modelu XKR nadřazen Aston Martin V8 Vantage, nyní, když mají obě značky rozdílné majitele, Jaguaru nic nebrání nabídnout auto, které se baby Astonu jízdními výkony vyrovná.

Nové pohonné jednotky o objemu 5 litrů jsou evolucí motoru 4,2 V8, který se vyrábí od roku 2003. Jak atmosférická, tak přeplňovaná verze doznaly řady změn, které kromě nárůstu výkonu vedly také ke zlepšení emisí. Oba motory vyhovují emisním normám Euro 5 i americké ULEV2, mimo jiné díky novému přímému vstřikování paliva a zvýšení kompresního poměru z 11,0:1 na 11,5:1 (atmosférická verze), respektive z 9,0:1 na 9,5:1 (přeplňovaná verze). Jaguar navíc tvrdí, že inovované XK a XKR budou patřit k nejúspornějším pětilitrům na trhu, údaje o spotřebě podle evropské metodiky ale zatím zveřejněny nebyly.

Celohliníková konstrukce motoru byla upravena, agregát je nyní o 24 mm kratší. Nový typ variabilního časování ventilů (VCT) není řízen změnou tlaku oleje, ale mechanicky momentem při otevírání a zavírání ventilů. Systémem VCT jsou osazeny všechny čtyři vačkové hřídele. U atmosférického motoru mají navíc sací ventily vačkovou hřídel s proměnlivým profilem, který mění zdvih ventilů v rozsahu 5,5 až 10,5 mm. Další novinkou u nepřeplňovaného agregátu je proměnlivá délka sacího potrubí. Kompresor přeplňovaného motoru má o 16 % větší tepelnou účinnost, úpravy konstrukce navíc přispěly k potlačení jeho zvukového projevu.

Výkon atmosférického osmiválce vzrostl o výrazných 26 % na 287 kW (385 hp), točivý moment má maximum 515 Nm. Čas potřebný pro akceleraci na 100 km/h se zkrátil z 6,2 na 5,5 s. Motor v XKR má nyní výkon 380 kW (510 hp, +23 %), nejvyšší točivý moment je 625 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo ze současných 5,2 s na 4,8 s. Maximální rychlost je ve všech případech omezena 250 km/h.

Inovovaný Jaguar XKR tak bez nejmenších problémů obstojí v přímém srovnání s BMW M6 (373 kW, 0-100 km/h 4,6 s), Aston Martinem V8 Vantage 4,7 (313 kW, 0-100 km/h 4,9 s) nebo Mercedesem SL 63 AMG (386 kW, 0-100 km/h 4,6 s).

Přenos výkonu motoru na kola obstarává modernizovaná šestistupňová automatická převodovka ZF 6HP28. Ta má po vzoru řady XF místo řadicí páky kruhový ovladač JaguarDrive Selector s možností manuálního řazení pádly pod volantem. XKR má navíc elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností.

Změny vnějšího designu zahrnují přední nárazník s novým tvarem postranních otvorů vedoucích vzduch k předním brzdám, nový zadní nárazník, koncová světla se změněnou grafikou složená ze světelných diod a zpětná zrcátka s integrovanými diodovými směrovkami.

Související články

Témata
Avatar - Andromeda
12. 1. 2009 22:08
Kočičák...
Dnes druhá potěšující zpráva z Coventry ;-) ...Jen houšť...
Avatar - Pekelná Micinka
12. 1. 2009 15:51
Go baby!
Ty stylistické úpravy tomu nesmírně prospěly, zejména ty vdechy pro brzdy jsou na míle vzdálené tomu slepenci co má současné XKR. :yes: :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku