Jaguary se osvědčily. Google vykoupil celou zbylou produkci I-Pace
V kalifornském San Franciscu se každý může svézt robotickým taxi, které provozuje firma Waymo, spadající pod Alphabet, neboli Google. Všechny jsou postaveny na základě elektrického Jaguaru I-Pace a do budoucna jich ještě výrazně přibude.
V roce 2009 zahájil Google vývoj technologie autonomních aut, i když úplné počátky jsou už u týmu Stanfordské univerzity, který se od roku 2005 účastnil závodu DARPA Grand Challenge. Americká agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty v ní hledala týmy schopné samořídícím autem projet několik set kilometrů dlouhou trať napříč pouští.
Od roku 2012 měl Google první autonomní auto s povolením pro provoz na silnici, od roku 2016 se projekt jmenuje Waymo a ve stejném roce si na testování objednal 100 MPV Chrysler Pacifica. Návštěvníci San Franciska, kde Waymo dnes testuje nejintenzivněji, se ale nejčastěji setkají s vozy Jaguar I-Pace, které vybaveny sofistikovanou technikou autonomně jezdí ulicemi. A také si je mohou přivolat a využít je jako taxíky. Právě Jaguárů si Google dle JLR údajně objednal až 20.000 kusů, podle Wayma jich ale dnes provozuje jen 1.500.
Toto číslo se ale podstatně zvýší, protože Waymo si objednalo dalších více než 2.000 kusů, jako poslední zákazník modelu, jehož výroba u Magny v rakouském Štýrském Hradci už byla ukončena. Právě proto nejspíše Google objednal tolik aut najednou. Z Rakouska vozy putují do Arizony, kde jsou upraveny do podoby známé z kalifornských ulic, tedy s výraznými radary, 29 kamerami a čidly na střeše a jinde po karosérii. Práce probíhá v nové továrně, kterou Waymo provozuje společně s Magnou.
Právě Jaguary jsou s Waymo silně spojeny, a mnozí uživatelé ani neví, že službu provozuje Google a ne britský výrobce. Waymo již z flotily vyřadilo všechny Pacificy a další modely, dvoumístný vůz vlastního vývoje ani nikdy neuvedlo do provozu. Nicméně konec výroby ověřeného Jaguaru je pro Google určitým problémem.
Waymo jej sice částečně vyřešilo, náhradou však bude čínský vůz. Na vývoji další generace samořídícího taxíku se totiž americká firma spojila se Zeekrem, který pro ni výrazně upravil elektrické MPV Mix. Zeekr RT je tedy pro provoz jako taxi vhodnější než SUV a navíc je pro autonomní řízení uzpůsoben už od vývoje.
Jenže vzhledem k čínskému původu i výrobě se na něj také vztahují vysoká cla, zvyšující se navíc dle nálady Donalda Trumpa (dnes jsou asi 250 %). I nové Zeekry už však jsou v továrně Magny v Arizoně upravovány. Jakmile bude továrna v plném provozu, budou zde vnikat desítky tisíc autonomních vozidel ročně. Kromě Zeekru zřejmě také na základě Hyundaie Ioniq 5.

Zdroj: Autocar, Zdroj foto: Waymo, Zdroj videa: Waymo