Jak hasit elektromobily? Korea zvažuje nová pravidla kvůli nedávnému požáru
Rozsáhlý požár v garáži bytového domu, který v Jižní Koreji poškodil 140 aut, je důvodem pro mimořádné jednání tamní vlády se zástupci hasičů i automobilek. Požáry elektromobilů přitom nejsou častější než u konvenčních aut.
Nedávný rozsáhlý požár v korejském Inčchonu, který zapříčinil elektromobil, má ohlas u tamní vlády. Náměstek ministra životního prostředí svolal schůzi k prodebatování bezpečnosti elektrických vozidel a mimo jiné přizval ministry průmyslu, dopravy i zástupce vedení hasičů.
Následovat budou jednání se zástupci automobilek, a to na téma zveřejňování informací o výrobcích baterií v jejich elektromobilech. Ovšem, jak něco takového může pomoci předcházet požárům, není jasné a vláda ani automobilky to zatím nekomentovaly, uvádí agentura Reuters, která zprávu přinesla.
Podle Muna Hak-huna, profesora automobilního inženýrství na univerzitě v Osan-si, prosté zveřejnění jména výrobce nemá jak snížit riziko požáru. Co by ale podle něj mohlo pomoci, je identifikace rizika požáru u každé značky. Větší informovanost by mohla zákazníkům pomoci v rozhodování i podle Parka Mun-wua, autora studie na téma hašení požárů elektromobilů v podzemních garážích, ovšem v současnosti podle něj nejsou průkazná data o tom, které baterie jsou náchylnější k požárům.
Starší americká studie navíc uvedla, že elektromobily jsou k požárům náchylné nejméně, jakkoliv to ze zpráv v médiích může vypadat jinak. Americký webový portál AutoinsuranceEZ tehdy z dat pojišťoven za rok 2021 v USA zjistil, že největší měrou hoří hybridní auta – zaznamenal u nich 3.475 požárů na 100 tisíc prodaných aut.
Vozy s benzínovým pohonem na tom byly s 1.530 požáry na 100 tisíc prodaných aut mnohem lépe, ovšem neměly na elektromobily – ty zaznamenaly 25 požárů na 100 tisíc prodaných aut. Ovšem, do výsledků jistě promluvil počet registrovaných aut a jejich průměrné stáří. Absolutní počet požárů spalovacích aut byl téměř 200 tisíc, u hybridů to bylo cca 16 tisíc a u elektromobilů jen 52 požárů.
Podobně před několika týdny hovořil i Markus Egelhaaf z německé Dekry, podle nějž v Německu co do počtu vedou statistiky požárů právě hybridní vozy. „Riziko požáru není u aut s elektrickým pohonem o nic větší než u jiných aut,“ cituje Egelhaafa web iDnes.cz. V Česku v posledních letech dochází k jednotkám požárů elektromobilů za rok, uvádí statistika HZS.
Jde to hasit, když víte jak
Vzplanutí elektromobilu je problematické kvůli náročnějšímu hašení, alespoň hoří-li jeho trakční baterie. V takovém případě je nutné nějakým způsobem dostat hasivo přímo dovnitř baterie; pokud byste to neudělali, lze nanejvýš ochlazovat vnější plášť baterie, ale požár samotný, který hoří uvnitř, tak nezlikvidujete.
Elektromobily Renaultu k tomu mají tzv. Fireman Access, plastovou zátkou uzavřený otvor v plášti baterie, který se horkem roztaví a hasiči jím dostanou hasivo dovnitř k samotným článkům. Když Renault tento zlepšovák před dvěma lety v Česku představoval, uváděl, že díky němu lze elektromobil kompletně uhasit zhruba za stejnou dobu, jako konvenční vůz. Pokud hoří baterie bez takového přístupu, je cestou plášť rozříznout tzv. kobrou.
Požár elektromobilu v podzemních garážích, jako byl onen incident v Inčchonu, je problematický proto, že se k hořícímu vozu nedostane těžká technika. Pro takovéto případy vyvinuli olomoučtí hasiči speciální transportní vozíčky, na nichž dokážou až čtyřtunový částečně uhašený vůz dostat ze stísněných prostor ven.
Zmíněný požár v Inčchonu trvalo uhasit osm hodin, bylo při něm poškozeno či zničeno 140 aut a dvě stovky rodin musely být evakuovány. Agentura Reuters spekuluje, že obavy o požární bezpečnost elektromobilů zvýraznil fakt, že velký podíl obyvatel bydlí v bytových domech s podzemním parkováním. S jakými doporučeními či předpisy přijde korejská vláda po sérii jednání, zatím není jasné.