Jak japonské automobilky bojují o ztracené pozice v Evropě?
Japonští výrobci se v minulých letech vzpamatovávali z následků tsunami, které Japonsko zasáhlo v dubnu 2011. To spolu s nástupem korejských značek Kia a Hyundai znamenalo, že na evropských trzích ztratili svůj tržní podíl.
Zatímco v roce 2008 mělo sedm největších japonských značek 13,7% podíl na evropském trhu, loni měly jen 11,8% podíl. Mezitím vzrostl podíl automobilek Kia a Hyundai v Evropě z tří procent na 6,1 %. Výrobci ze země vycházejícího slunce na tom mohli být ještě hůř, nebýt úspěšného Nissanu Qashqai, který patří mezi vůbec nejprodávanější auta v Evropě.
Evropská ztráta japonských značek byla způsobena i tím, že krátce po tsunami se zaměřily na utužení svých pozic na severoamerickém trhu, který je pro ně důležitější než ten evropský.
Nyní se ale Japonci opět orientují na Evropu a jdou vstříc zájmu zdejších zákazníků. Prvním lákadlem mají být turbodiesely. O technice Skyactiv od Mazdy bylo toho napsáno již spoustu, její součástí je i dieselový motor 2.2 Skyactiv-D. Honda rovněž přišla se svým vznětovým agregátem, nazvaným 1.6 i-DTEC, zatímco Toyota má od příštího roku nově používat 1,6litrové turbodiesely z dílny BMW.
Druhým lákadlem jsou pak kombíky. Do segmentu kompaktních kombi se letos vrací Toyota se svým Aurisem Touring Sports. Mezi jeho konkurenty bude patřit Honda Civic Tourer s obřím zavazadelníkem o objemu 624 litrů. Naopak Mazda 3 v praktické verzi kombi zřejmě nedorazí.
Japonci se budou muset nadále potýkat se silným soupeřem v podobě korejských značek. Automobilkám Hyundai a Kia se povedlo zbavit se image výrobce nepříliš kvalitních aut s podivným designem, navíc vývoj aut pro evropské trhy přesunuly na starý kontinent, aby lépe splňovala potřeby zdejších zákazníků.
I díky tomu se Hyundai v srpnu stalo druhou nejprodávanější značkou v Evropě, když přeskočilo Nissan. Nejprodávanější asijskou značkou zůstává Toyota.
Na straně Japonců je třeba upozornit i na Mazdu, jejíž evropské prodeje za prvních osm měsíců roku meziročně vzrostly o 11 procent. To je velký úspěch s ohledem na to, že za tu dobu prodeje aut v Evropě klesly o pět procent.