Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak na dekontaminaci laku: Na krouživé pohyby zapomeňte!

Tomáš Hadač Tomáš Hadač 6. 5. 2020 • 03:05
30
Zobrazit náhledy (30)
Potom z kuličky vyrobíme placku. Zde je důležité netlačit prsty do clayovací hmoty, aby v ní nevznikly malé krátery. Povrch musí být jemný. Následně si vezmeme dekontaminační lubrikant, který nastříkáme nejdříve na placku a vzápětí také z dvaceti centimetrů na lak auta Dekontaminace laku Dekontaminace laku Mokrý dekontaminovaný povrch na závěr stíráme utěrkou – nejvhodnější je s dlouhými dutými vlákny Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Práce je hotová, když je lak hladký takřka jako sklo Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Dekontaminace laku Že jste nevynechali žádné místo, poznáte tak, že si zabalíte prsty do celofánového obalu od dekontaminační plastelíny a přejedete po povrchu. Rozdíl ucítíte okamžitě.

Dekontaminace laku platí za důležitou, přesto mnohdy opomíjenou součást údržby vozu. Třeba vosk může díky ní vydržet na autě až pětkrát déle! Jak na to?

Voskování nebo leštění auta nikdy nebude tak účinné, pokud vynecháte dekontaminaci laku – takzvané clayování. Odborníci hovoří o tom, že díky dekontaminaci vydrží vosk na vozidle až pětkrát déle. Clayování navíc patří k nenáročným aktivitám, jež stačí zpravidla udělat dvakrát do roka. Je však třeba myslet na několik elementárních pravidel. Kterých?

Na deset let

Než se pustíte do dekontaminace, automobil byste měli důkladně umýt, shodují se experti. Druhý krok pak představuje obstarání základní výzbroje. Ta se v podstatě omezuje na trojlístek věcí: na plastelínu na dekontaminaci (někdy se používá označení clayovací hmota), jejíž cena se pohybuje vesměs od tří do pěti stovek. Dále na dekontaminační lubrikant, který lze sehnat za podobné ceny. A konečně na utěrku – nejlépe s dlouhými dutými vlákny. Přičemž tuto sadu maximálně do tisíce korun lze vesměs použít až na dvacítku clayování: při použití dvakrát ročně tak vydrží až deset let.

Když spadne, je konec

Na úvod si vezměte kousek plastelíny, z níž vytvarujte kuličku. „Zní to možná úsměvně, ale pak z ní hned vymodelujte placičku. Hlavně netlačte prsty do hmoty,“ upozorňuje Tibor Maňas, věnující se autokosmetice. Hmota musí dobře držet, protože pokud spadne, jste vyřízeni. Okamžitě by nasála fůru nečistot, čímž byste laku spíš ublížili, než pomohli. Poté si vezměte láhev s clayovacím lubrikantem a nastříkejte jej několikrát na placku. Stejně tak samostatně naneste lubrikant z dvaceti centimetrů na lak vozidla na přibližné ploše 30 x 30 centimetrů. Počkejte zhruba půl minuty a přiložte na plochu plastelínu. „Netlačte a prosím, vyhněte se krouživým pohybům. Těmi si lak nenávratně můžete zničit,“ varuje Maňas s tím, že za nejlepší považuje rovné tahy do „mřížky“.

Hladký jako sklo

Co se týče počtu přejetí, z vlastní zkušenosti se nám vyplatilo pravidlo 11: každé místo tak přejeďte aspoň jedenáctkrát. Klíčové ovšem je, že plastelína musí po kapotě a spol. hezky klouzat. Pakliže se tak neděje, přidejte okamžitě pár střiků lubrikantu! Na závěr pouze setřete mokrý prostor utěrkou s dlouhými dutými vlákny – úplně dosucha. Lak by měl být po skončení hladký (jako sklo), což zkontrolujete jednoduše dlaní. Teprve poté je připravený k další péči.

Svět motorů 18/2020 Svět motorů 18/2020

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku