Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jarní servis auta se hlásí o slovo. Víte, na co se zaměřit?

David Bureš
Diskuze (14)

Zima je prakticky za námi, a tak je vhodná příležitost nechat zkontrolovat svůj vůz před nadcházející sezonou. Víte, jak auto připravit na jaro?

Zimní měsíce jsou pro automobily vždy náročné, a tak během nich mohly utrpět některé šrámy, o kterých jejich majitelé ani nemusejí vědět. Víte, co všechno si nechat před jarní sezonou zkontrolovat?

Jarní údržba auta je důležitá a nekončí jen přezutím pneumatik na letní. Zde je 12 důležitých věcí, které byste měli po zimě zkontrolovat:

  1. Pneumatiky, včetně hloubky dezénu, poškození a stavu ráfku. Zkontrolujte na více místech a zvažte geometrii.
  2. Brzdy, včetně stavu destiček, kotoučů, brzdových hadiček a kapaliny. Kapalina má bod varu, který se snižuje v průběhu času.
  3. Baterie, zda je potřeba dobít nebo vyměnit baterii. Dělá se speciálním zátěžovým měřičem.
  4. Provozní kapaliny, chladící kapalina a výměna zimní kapaliny do ostřikovačů.
  5. Klimatizace a její vysokotlaké hadice. Po zimě doporučujeme také její čištění.
  6. Podvozek, včetně stavu tlumičů, pružin a silentbloků.
  7. Nápravy, včetně stavu pružin, tlumičů, ložisek a hřídelů.
  8. Světel, světlomety a žárovky.
  9. Stěrače, včetně stavu stěrek a gumových pásů.
  10. Elektronické systémy, včetně systémů ESP a ABS.
  11. Výfukové systémy, včetně stavu trubek a katalyzátoru.
  12. Záznamy o údržbě vozidla a plánované servisní úkony.

„Klíčovými prvky pro bezpečnost jsou pneumatiky, brzdy a stěrače, a tak bychom na jejich kontrolu rozhodně neměli zapomenout,“ říká Lukáš Popelka, vedoucí marketingu divize After Sales ve společnosti Porsche Česká republika.

Kdy přezouvat na letní pneumatiky?

Podle zákona musíte mít na vozidle zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Pro jistotu doporučujeme přezout na letní pneumatiky na začátku dubna.

Nicméně, podle zákona můžete přezout na letní pneumatiky dříve, pokud není sníh, led nebo námraza na silnici, pokud se neočekává špatné počasí, nebo pokud na silnici neplatí značka "povinná zimní výbava".

Video se připravuje ...

Kontrola pneumatik

Právě pneumatiky a stěrače jsou prvky, které si řidiči zvládnou prohlédnout svépomocí, pokud nechtějí využít některé z jarních akcí nabízených servisy. Obutí prohlédneme pohledem, zda na něm není nějaké poškození, třeba od výmolu, nebo zda vzorek není už příliš sjetý. To nám ideálně ukáže ukazatel opotřebení, tedy speciální gumové destičky v pneumatice s minimální povolenou hloubkou dezénu1,6 mm u letních, respektive 4 mm u zimních.

Využít lze ale samozřejmě pomoc hloubkoměru nebo úplně jednoduše, mince. Měření pětikorunou u letních gum je ale pouze orientační, funguje tak, že minci zasuneme do běhounu pětkou obrácenou vzhůru a pokud číslici uvidíme celou, je nutné pneumatiku vyměnit. U zimního obutí zase podobně poslouží dvoueurovka – pokud uvidíme celý vnější stříbrný okraj, je už guma sjetá. Buď jak buď platí, že vzorek měříme na více místech, to kdyby byl sjetý nerovnoměrně.

Výměna stíracích lišt

Také výměnu stíracích lišt zvládneme sami, přičemž právě začátek jara je vhodná doba k tomuto úkonu. Stírače totiž mohly být během zimy poškozeny – gumičky mohly vlivem nízkých teplot zpuchřet, poničit je mohlo i stírání přes zamrzlé sklo – aniž bychom si to uvědomili. „Špatným stěračům se řidič postupně přizpůsobuje, a tak si říká, že jsou ještě v pořádku. A když je pak vymění, nestačí se divit, jak dobře najednou za deště vidí,“ upozorňuje Lukáš Popelka z Porsche ČR. Jestliže si tak stíracími schopnostmi nejste jistí, klidně stírače vyměňte preventivně, tahle investice za pár stovek se vyplatí.

Neméně důležitá je také kontrola osvětlení. Zda vám skutečně svítí všechny žárovky není těžké zjistit, funkční osvětlení je přitom základem pro bezpečnou jízdu nejen v noci. Ani na jaře navíc není na škodu nechat zkontrolovat akumulátor, případně ho nechat dobít.

Kontrola podvozku

To kontrola brzdové soustavy už je něco, co musíme nechat na servisu, ať už v rámci pravidelné prohlídky, nebo právě v rámci nabízených jarních akcí. Vedle stavu brzdových destiček a kotoučů bývají prohlédnuty také brzdové hadičky.

Ono ale podvozek obecně v zimě nejvíce trpí, a tak se vyplatí si ho nechat v servisu prohlédnout komplexně. Nejde přitom jen třeba o kosti stabilizátorů, uložení ramen náprav nebo pružiny a tlumiče, které v zimě dostávají nejvíce zabrat. „Zničit si můžete i různé plasty zespodu karoserie. Trefíte zmrazek, který je třeba v -10°C hodně tvrdý a plast se zničí. Tradičně k tomu dochází na zasněžených parkovištích u lyžařských středisek,“ upozorňuje Lukáš Popelka.

Selhat může i manžeta na poloose. Z prasklé gumové objímky se dostane ven grafitová vazelína, která zamašťuje brzdový kotouč, který kvůli tomu hůře brzdí. Jestliže tedy máte takto manžety zamaštěné nebo jsou na nich praskliny, neměli byste váhat s jejich výměnou.

V tomto směru se vyplatí si nechat prohlédnout i ložiska (která mohou být zdrojem hučení v zatáčkách), geometrii (jejíž kontrolu někteří odborníci doporučují každý druhý rok) nebo výfuk, který může i u nového vozu začít rezivět již po dvou letech. Nejčastěji přitom odchází pletenec výfuku, do kterého se může dostat voda se solí.

Kontrola provozních kapalin

Ideální příležitost je také kontrola provozních kapalin. Třeba chladicí kapalina by se měla měnit po pěti letech, postupem času mění své chemické vlastnosti a může tak v motoru rozežírat těsnění. Životně důležitý je pak stav brzdové kapaliny, u ní se speciálním měřičem testuje bod varu. Zapomenout bychom neměli ani na kapalinu do ostřikovačů, respektive výměnu zimní směsi za letní, která si lépe poradí s hmyzem ulpívajícím na čelním skle.

Jarní servisní nabídka

Jelikož ne všechny komponenty lze zkontrolovat doma, nabízejí servisy různé jarní akce, v rámci nichž jsou auta komplexně zkontrolována. „Takovou kontrolou předcházíme nákladům do budoucna. Je to forma prevence, ať nemusíme problém řešit, až skutečně nastane,“ říká Popelka s tím, že po dohodě se servisem lze takovou prohlídku provést na počkání. Pokud má navíc zákazník zájem, vybrané servisy mu umožňují se zúčastnit kontroly vozidla a osobně s mechanikem prodiskutovat, jaké případné závady řešit.

Značky na jaře připomínají i nabídku originálního příslušenství, která se může při nadcházející sezoně hodit. Často se jedná například o různé typy nosičů jízdních kol, plastové vložky do zavazadelníku nebo ochranné folie na hranu zadního nárazníku. K užitku ale může přijít i síť mezi sedadla, ochranný povlak na sedadlo pro psa nebo speciální bezpečnostní postroj pro psa.

David Bureš
Diskuze (14)

Doporučujeme

29. 11. 2022 16:04
Pneu
Já toto naštěstí až tak moc řešit nemusím. Mám kamaráda, který pracuje v jednom místním servise, takže ten se mi o auto vždy postará. Právě od něj jsem letos dostal i celkem dobrý tip. Potřeboval jsem sehnat nové zimní pneu a vzhledem k finanční situaci jsem uvažoval nad bazarovými pneumatikami. Dal mi ale tip na https://www.autodilyvojkov.cz/pneumatiky kde prý není problém sehnat levné pneu. Měl pravdu, ty ceny tam mají fakt skvělé, takže jsem nakonec sadu objednal odtud.
Avatar - Barrichello
29. 3. 2022 10:30
Re: také mám z článku smíšené dojmy
Já jezdím v zimě i Rollsem, když není sníh a mokro.
Když je 2 nad nulou a sucho, tak nikdo nesolí, nevím proč by to mělo stát v garáži... Stání tomu akorát škodí.

Takže potom není nutný dělat žádný jarní servis :)
Avatar - MS-sport
29. 3. 2022 10:09
Re: V dnešní době?? Samozřejmě, že jo!
:D :D :D
Avatar - Barrichello
29. 3. 2022 09:59
Re: V dnešní době?? Samozřejmě, že jo!
SEZBR, tedy Svaz Evropských Zelených Bolševických Republik může za leccos :-)
29. 3. 2022 09:54
Re: V dnešní době?? Samozřejmě, že jo!
Evropská unie za tvůj posranej život nemůže ;-)