Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak na renovaci motorky (8. díl): Stálo to za to!

Petr Slováček Petr Slováček 17. 7. 2021 • 00:30
19
Zobrazit náhledy (19)
Po ujetí 500 km je potřeba sundat plastovou krytku krku řízení a dotáhnout ložiska v hlavě. Musíte na to ale mít speciální klíč. Jakmile si motor sedne, zkontroluje se dotažení motorových hlav Současně se citlivě utahují šrouby na motorovém víku, pozor na omačkání jejich hlaviček! K výměně olejové náplně převodovky se používá olej PP80, dnes prodávaný jako Mogul Trans 80 Také bude potřeba seřídit karburátor, který je pro záběh nastavený na bohatou směs kvůli mazání Nepochybně bude třeba dotáhnout i brzdová lanka, až si čelisti v bubnech správně „sednou“ Jak na renovaci motorky: První jízda Jak na renovaci motorky: První jízda Nové replikové výfuky si krásně poblafávají. Se současnými oleji už se majitel ani nemusí trápit s jejich dekarbonizací. Už první testovací jízda na dvoře dílny ukázala, že se renovace povedla. Mimochodem u první 634 se ještě jednička řadí pohybem páky nahoru. Jak na renovaci motorky: První jízda Jak na renovaci motorky: První jízda Jak na renovaci motorky: První jízda Při předání kompletního motocyklu jsme si konečně mohli popovídat s majitelem Petrem Boháčem z Prahy, který už se těší na první kilometry.

Po bezmála čtyřech měsících renovace se loučíme s „naší“ červenou jawou. Na začátku byl šrot a dnes odjede ke svému majiteli. Taky jste se inspirovali k vlastní renovaci?

Nastala chvíle, na kterou se těšíme od jara: Martin Pavlus z dílny Matesmoto v Lošánkách u Kolína lije do nádrže namíchanou směs dvoutaktního olej s benzinem, se kterou ještě notnou chvíli třepal. Následuje poslední kontrola, otáčí palivovým kohoutem, mačká „cupovací“ tlačítko karburátoru a šlape na roztáčecí páku. Zvuk dvoudobého dvouválce je přímo božský!

První metry v sedle renovátorovi závidíme. Další kilometry už absolvuje majitel Petr Boháč, který čeká s přistavenou dodávkou a raduje se z výsledku. Na počítadle ujeté vzdálenosti zatím svítí nuly jak slepičky na hřadu.

Mimochodem kvůli STK si majitelé v takových případech odvážejí také protokol odborné dílny o renovaci a vynulování počítadla ujeté vzdálenosti, který předloží na další kontrole. Kdyby to neudělali, zapíše technik úbytek kilometrů od minulé návštěvy a nálepku nevydá. V tomhle případě to ale majitel řešit nemusí – motorka totiž byla importována jako dovoz a tam se na počítadlo nehledí. Staré československé motorky se k nám dnes často vozí z bývalého Sovětského svazu oklikou přes Polsko nebo Litvu – u nás jsou až nesmyslně předražené. Tím získají tzv. „eurodoklady“, takže stačí v Česku už jen absolvovat STK a motorku na úřadě přihlásit za 500 Kč na běžné bílé značky.

Jenže, co kdyby jawička ležela roky v kůlně dávno odhlášená z registru? Pak přichází v úvahu jen varianta zelených veteránských značek. V takovém případě je potřeba v první řadě absolvovat klubovou testaci ve veteránském klubu za 3000 Kč. Sleduje se historická původnost, takže motorka ani nemusí být renovovaná, zato co nejoriginálnější. A pak čeká krajská testace (první za tisícovku), kde už se hodnotí také stav a vzhled stroje. Na tom majitelé vraků pohoří. „Nesmí třeba chybět zpětné zrcátko a rozměr pneumatik musí odpovídat. Pozor na funkční sedlo,“ vypočítává Martin Pavlus. Je třeba doložit nabytí vozidla (kupní smlouvou) a ideálně nějaký starý doklad o vyřazení z registru, podmínkou je viditelné VIN nebo výrobní číslo. Pozor na to, že vozidla vyřazená po roce 2004 v rámci ekologické likvidace už nelze přihlásit ani na veterány! Nejlepší je poptat se v okolí přímo v klubu, kde novým členům obvykle rádi pomohou.

Svět motorů 28/2021 Svět motorů 28/2021

Suma sumárum cesta k renovované motorce není rychlá, ani levná. Včetně nákupu ojetiny z ciziny vyšla majitele na víc než 160.000 Kč. Kromě radosti mu ale přinesla i dobrou investici, která lety na ceně jenom poroste.

Příště se ještě podíváme na speciální montážní přípravky, které renovaci usnadní. Pište, co by vás zajímalo.

Rozhovor: Do veteránů jsem spadl nevinně

Tohle prý není vaše první stará motorka. Jak jste se k zálibě dostal?

Spadl jsem do toho úplně nevinně. Asi před patnácti lety jsem odkoupil od staré známé vrak čezety z roku 1949. Další roky mi ležela doma a chystal jsem se na její renovaci. Jako bývalý letecký mechanik jsem si na to troufal. Jenže jsem nenašel tolik času, a tak jsem svěřil práci panu Pavlusovi a do té doby jsem stálým zákazníkem. Momentálně u něj na renovaci čeká ještě Jawa Californian.

Proč jste si vybral model 634?

Mám doma ještě kývačku po tchánovi a na zlaté 634 jezdil táta. Nepodařilo se mi ji ale získat zpátky, a tak jsem hledal jinou. Tuhle motorku jsem pořídil na inzerát. Líbilo se mi, že je to ještě první model s budíkem v plášti světlometu.

Jezdíte na svých veteránech, nebo je máte na dívání?

Na všech se občas projedu. Kromě toho si ale taky rád sednu a deset minut se na ně dívám a obdivuji staré řemeslo.

Těšíte se na zajíždění, kdy se musí pomalu a je to otrava?

Už se na to těší syn Marek, takže s tím sám nepočítám. Svezu se rád až potom.

Víte, že…

… ve veteránských klubech aktuálně probíhají vyhrocené diskuse o poslaneckém návrhu zákona, který má zavést přísnější regulaci provozu veteránů? Mimo jiné zavádí nutnost absolvovat klasickou STK. Ale taky uleví - zmiňuje možnost konečně převádět auta na zelených značkách z majitele na majitele (nyní s prodejem testace zanikne) a prodloužení dvouleté lhůty přezkušování na pětiletou.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud