Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pokračujeme v renovaci staré Jawy. Inspirovali jsme se v roce 1973! (7. díl)

Jawa 350 před renovací
V roce 1973 vyšla ve Světě motorů recenze tehdy nové Jawy 350/634, kterou si majitel vyhlédl jako vzor pro svou renovovanou motorku
Skládání je nejkrásnější okamžik renovace, který se nevyplatí uspěchat
Ze závitů a montážních otvorů je potřeba nožíkem citlivě oškrábat zateklou barvu
17 Fotogalerie
Petr Slováček
Diskuze (1)

Po třech měsících práce vypadá orezlá Jawa 350 opět jako nová. Je doslova k nerozeznání od prvního testovacího novinářského exempláře modelu 634, jehož recenze vyšla v roce 1973 ve Světě motorů. Však také posloužil jako předloha pro renovaci.

Když jsme začátkem roku chodili s Martinem Pavlusem po půdě jeho dílny Mates Motoservis a prohlíželi si rezavou jawu, nevěřili jsme, že ji vážně dají do léta dohromady. Společně s kolegou Petrem Balonem a dalšími dodavateli dokázali, že je možné za tři měsíce kompletně zgenerálkovat starou motorku. A navíc odstranit nedostatky z výroby.

Už v minulém dílu jsme napsali o dvousložkovém kaučukovém laku vnitřku nádrže, který vyřeší notoricky vznikající korozi v palivovém systému. Připomínáme, že se aplikuje až po chromování a laku. Dalším vylepšením je bezkontaktní zapalování VAPE, jež se usídlilo místo původního dynamo-bateriového systému. Na rozdíl od stejné úpravy v kývačkách a dalších jednodušších strojích tady ale pořád zůstává akumulátor. Je to proto, že už je Jawa 350/634 vybavena ukazateli směru, pro jejichž napájení je potřeba zajistit konstantní proud i během stání na křižovatce, kde motor běží dlouho na volnoběh. Proud generovaný od motoru by na to nestačil a blinkry pohasínaly.

Mimochodem kabeláž je také kompletně nová. Petr Balon radí nespoléhat slepě na nově dodávané replikové sady kabelů. „Univerzální svazky nezohledňují různé typy čtyřek, například odpovídají dvoubudíkové verzi s plastovými přepínači, jenže my tady máme jednobudíkovou variantu s kovovými spínači ještě z kývačky. Takže se svazek musí upravit a přebytečné kabely z něj odstranit,“ ukazuje nám na motorce Petr Balon. V Lošánkách v průběhu renovací vylepšují i původní systém ukostření přes těleso blikačů – přestavují ho na dvoužilový systém, který je zcela spolehlivý i po letech provozu. Dalším bonusem je, že nemusíte škrábat lak v místě spojů kvůli vodivosti a neotvírá se tím prostor pro korozi.

Martin Pavlus ještě upozorňuje amatérské renovátory na jedno úskalí novodobých repasních sad – rozměry spojovacího materiálu na konkrétní model občas neodpovídají přesnému typu, speciálně to prý platí pro „naši“ Jawu 350/634 z počátku výroby – tady se místo šroubů M13 objevuje v balení M14. Pak nezbývá než vypsat rozměry z původního katalogu a hledat v železářství.

Svět Motorů 25/2021Svět Motorů 25/2021 | Zdroj: Svět motorů

 

Příště prozradíme, jak se takový zgenerálkovaný motor zajíždí, jaké jsou zkušenosti s novodobými dvoutaktními oleji a co byste měli po prvních kilometrech zkontrolovat. Podíváme se také na možnost legalizace provozu motocyklu, který už někdo v minulosti odhlásil z evidence.

 

Vstoupit do diskuze (1)