Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak nabíjet elektrický bagr? Třeba obří autonomní pojízdnou baterií

DIMAAG Mobile Megawatt Charging System
2 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Dobíjení elektrických stavebních strojů zní jednoduše v teorii, ale reálně už je o kus náročnější. S novým řešením přišel člověk, který stál u počátků Tesly. Jeho startup na staveniště vypustí obří pojízdnou baterii.

Kromě elektrifikace automobilů se něco podobného začíná dít také u stavební techniky a dalších podobných těžkých strojů. Smysl to dává, za den toho moc nenajedou, jednodušší technika slibuje snadnější a levnější údržbu a zejména by měly být levnější i celkové náklady na provoz. Jenže je zde stejný problém s nabíjením jako u elektromobilů.

Vzhledem k omezenému prostoru, na kterém se podobné stroje pohybují, to možná zní jednoduše. Ale natahat dostatečně výkonou kabeláž třeba po staveništi není jednoduché, stejně jako výstavba dočasných DC stanic. Reálně jedinou možností jsou veliké přenosné nabíječky, o čemž jsme ostatně psali nedávno ve článku o britském startupu Charge Fairy.

O něco podobného se snaží také další startup Dimaag z Kalifornie, za jehož založením stojí Ian Wright. To je historicky třetí zaměstnanec Tesly, který se do firmy dostal jen pár měsíců po jejím založení Martinem Eberhardem a Marcem Tarpeningem, a tedy ještě před příchodem Muska. Cílem Dimaagu je elektrifikace těžkých strojů a má k tomu připravený celý ekosystém nazvaný Encore.

Zajímavý je ale také produkt nazvaný MWCS, neboli „Megawatový mobilní nabíjecí systém“. V podstatě jde o baterii s kapacitou 295 kWh, která dostala terénní podvozek, veliká kola a vlastní pohon. Ten má čtyři samostatné elektromotory s kombinovaným výkonem 208 kW, točivým momentem 2.180 Nm pro každé kolo. Obě nápravy dokážou zatáčet, maximální rychlost je omezená na 35 km/h.

Ta bude stačit, protože jediným úkolem MWCS je jezdit po staveništi, dole nebo jiných místech a dobíjet těžkou techniku. Ovládá se při tom na dálku pomocí ovladače, za příplatek je možné pořídit si pro ni autonomní modul, se kterým vůbec nepotřebuje operátora. Stále je ale nutné mít někoho, kdo na místě připojí kabel do nabíjené techniky.

Video placeholder
Doosan Bobcat T7X: První elektrický bagr na světě • Zdroj: Bobcat

Jak název prozrazuje, baterie je schopná dobíjet stejnosměrným proudem výkonem až 1 MW, podporuje napětí 1.000 V a proud 1.500 A. Do budoucna se však počítá s možností navýšení výkonu až na 6 MW. Konektor je MCS (Megawatt Charging System), tedy nový a stále vyvíjený systém, zamýšlený jako standard pro těžkou techniku i nákladní vozy a to jak v USA, tak v Evropě. Pojízdná baterie nezůstane jen konceptem, Dimaag už navázal spolupráci s výrobcem Komatsu, který je plánuje nasadit pro nabíjení svých strojů. Spolu s Komatsu ale Dimaag plánuje také vývoj vlastní techniky, včetně elektrického rypadla.

Zdroj: Dimaag, Zdroj foto: Dimaag, video: Bobcat