Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak dodat elektřinu bagru na baterky? V Londýně je obletuje dobíjecí víla

Charge Fairy
Charge Fairy
3 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (22)

Elektrické stavební stroje zatím nejsou příliš rozšířené. Ačkoliv se pohybují na omezené ploše, problémem je stále dobíjení. Někteří výrobci to chtějí řešit pohonem na vodík, v Londýně si místo toho volají elektrické dodávky.

Elektromobilita není nic nového třeba ve skladové technice, mezi stavebními stroji už se s ní zas tak často nesetkáme. S elektrickým pohonem se zde samozřejmě dávno testuje a nabídka produkčních modelů se rozšiřuje. Dává to smysl, bagr toho za den moc nenajede a když zrovna pracuje v rezidenční oblasti, tak jeho tichost obyvatelé rozhodně ocení.

Mohlo by se zdát, že nabíjení bateriových stavebních strojů bude mít jednoduché řešení, nikam daleko se nejezdí tak bude stačit natáhnout kabel. Jenže pro potřebný výkon by byla potřeba pořádná přípojka a volně pohozený kabel na staveništi by také mohl přijít ke snadné úhoně.

Zajímavé řešení se teď testuje v Londýně, kde staveniště obráží elektrická dodávka místního startupu Charge Fairy (Dobíjecí víla), která pomocí vestavěné mobilní dobíječky doplňuje elektřinu elektrickým strojům. Novinka je součástí projektu Transport for London, správního orgánu zodpovědného za dopravu ve Velkém Londýně, jehož dodavatelé na stavbách používají elektrické stroje značky Volvo CE.

Když se některý ze stavebních baterkáčů začne blížit kriticky nízké hodnotě nabití, není třeba volat pomoc dodávky. Software na palubě odesílá data o stavu baterie a systém Charge Fairy podle toho automaticky upravuje trasu dobíjecí dodávky, která tak může dojet včas. Samotné nabíjení prý obvykle trvá kolem hodiny.

Jaké konkrétní systémy londýnský startup používá nevíme, jejich webové stránky toho moc neřeknou. Kromě dobíjení bagrů ale stejnou službu nabízí také pro firemní flotily nebo taxíky. Podle starších článků si ale pomoc dobíjecí dodávky mohl zavolat také libovolný elektromobilista, kterému nezbyla energie na cestu k nabíječce. Mobilní nabíječka mu za poplatek dodala 10 kWh energie, což je v Londýně více než dost na dojetí k nejbližšímu stojanu. Krom toho ale firma nabízela i dobíjení za týdenní předplatné, dodávka v takovém případě dojela v noci k zaparkovanému autu a na místě jej dobila.

Video placeholder
Doosan Bobcat T7X: První elektrický bagr na světě • Zdroj: Bobcat

Vstoupit do diskuze (22)