Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
21
Fotogalerie

Jak rychle musíte jet v kabrioletu, abyste zůstali suší?

Také už vám někdo říkal, že do kabrioletu neprší, když jedete dost rychle? Představte si, že to může být pravda. Ostatně sám jsem si to vyzkoušel.

Bojíte se koupit si kabrio, protože není do každého počasí? Pak máte špatný přístup k životu. Angličané říkají, že i kvůli třem slunečným dnům v roce má otevřené auto cenu. A to my jsme na tom s počasím lépe.

Navíc náhlý letní deštík nemusí být tragédie, zvlášť když máte dvoumístné auto s ručním mechanismem - jen natáhnete ruku, popadnete madlo a za dvě vteřiny sedíte už v suchu. Navíc mám z několika kabrioletů vyzkoušeno, že v určité rychlosti na vás prostě neprší.

Co je ale ta určitá rychlost? Odpověď samojzřejmě není tak jednoduchá, jak vysvětluje Mike Fernie ve videu pro web Drivetribe. Jedno číslo od něj nečekejte.

U každého kabrioletu se totiž rychlost, při níž  na vás nebude pršet, bude trochu lišit v závislosti na tvaru karoserie. Vždy ale vzduch proudící přes kapotu a čelní sklo náhle změní směr v místě, kde rám okna končí. Pak se ale ve smyčce vrací zezadu zpět do interiéru. To je přesně důvod, proč jsem do své Miaty sháněl větrnou clonu mezi hlavové opěrky, průvan v autě bez ní byl nad rychlost 110 km/h skoro nesnesitelný. Tato clona pak pomáhá vzduchu, aby interiér obtékal a nevracel se mezi sedadla, takže bude fungovat lépe i za deště.

V případě, že chcete zůstat v suchu i za deště, bude záležet hlavně na sklonu vašeho čelního skla. Čím je strmější, tím výrazněji se na jeho konci proud vzduchu odklání od interiéru směrem vzhůru.

Například u Mazdy MX-5 generace ND s poměrně strmým oknem potřebujete rychlost kolem 72 km/h. Naopak třeba nižší a aerodynamičtější Ferrari Portofino by muselo jet rychleji, aby efekt odklonění vzduchu byl srovnatelný. Potvrzuje to i moje zkušenost, kdy mi s MX-5 NA stačilo jet ještě pomaleji, zhruba 68 až 69 km/h a kapky deště už na mne nedopadaly.

První generace Mazdy má pochopitelně méně zkosené okno než ta současná. Ale neznamená to, že s naprosto kolmým čelním oknem v Jeepu Willys budete v suchu, i když pojedete krokem. Musíte jet dost rychle na to, aby proudící vzduch strhnul i ty kapky, které nemíří na sklo a kapotu, ale přímo do otevřeného interiéru.

A jaké máte s kabrioletem v dešti zkušenosti vy?