Jak se měří emise z pneumatik? Michelin navrhuje velký vysavač
Emise z otěru pneumatik bude sledovat norma Euro 7. Jak je omezí a jak se vůbec bude něco takového měřit, navrhuje výrobce pneumatik Michelin.
Emisní norma Euro 7 sice byla nakonec – naštěstí – přijata v mírnější verzi, která neodsoudí malá auta typu Renaultu Clio či Škody Fabia k zániku, přesto nějaké změny přináší. Jednou z těch zásadních je, že se budou měřit i emise pevných částic z otěru pneumatik o asfalt, nikoliv jen ty z výfuku.
Ty se pochopitelně netýkají jen spalovacích aut, ale také elektromobilů a dokážou být pro zdraví lidí, na rozdíl od oxidu uhličitého, přímo a silně škodlivé. Čím menší částice je, tím dál se v těle dostane. Nejškodlivější jsou pochopitelně ty nejmenší, označené PM 0,1 – to znamená velikost do 0,1 mikrometru (µm), tedy 0,001 milimetru (mm).

Výrobci pneumatik pochopitelně ví o tom, že jejich produkty při používání do ovzduší uvolňují pevné částice. Michelin je zkoumá už nějakých dvacet let, ve Velké Británii zase existuje poradenská společnost Ricardo, která publikovala zprávu zabývající se přístupem, jak tyhle částice měřit.
Evropská komise má během letošního roku připravit zprávu, která zhodnotí měřicí postupy a obecně přístup k tématu abrazi pneumatik. Poslední návrh zní tak, že emise částic PM 10, tedy o velikosti do 10 µm, budou omezeny na 3 miligramy na kilometr jízdy. Zda to je vysoký či nízký limit, je ovšem prozatím otázkou.
Pro představu, 10 mikrometrů – také označovaných „mikron“ – je zhruba pětina lidského vlasu, který má průměr 50–60 µm. Jak se dá něco takového změřit jinde než v laboratorních podmínkách? Podle již zmíněného Michelinu v podstatě velkým vysavačem. Systém jednak nasaje vzduch před vozidlem, aby zjistil, jaká je jeho čistota z hlediska pevných částic jakékoliv velikosti, ať už jde o pyly, emise z vytápění či ostatních zdrojů. A jednak nasaje vzduch těsně za pneumatikou.
Oba vzorky pak prožene skrz filtrační systém tažený za vozidlem, který zachytí částice v závislosti na velikosti od 10 mikrometrů po 6 nanometrů (0,006 µm). Pyrolýzou následně zjistí, které ze zachycených částic pocházejí z pneumatik, a konečně určí podíly těchto částic podle velikostí.
Ze zachyceného vzorku podle průzkumných testů je méně než 1 % částic PM 10 a méně než 0,6 % částic PM 2,5. Tyto částice tvoří zhruba z poloviny guma a z druhé poloviny minerály či další prvky tvořící povrch vozovky. Suma částic produkovaných opotřebením pneumatiky, které zůstávají ve vzduchu, je v průměru 1,3 % vyprodukovaných částic PM 10 a 0,16 % částic PM 2,5.
Michelin plánuje svůj výzkum včetně specifikací vybavení sdílet s ostatními výrobci pneumatik i dalšími firmami v tomto odvětví. Evropská asociace výrobců pneumatik a gumy plánuje v letošním roce provést vlastní široký výzkum. Kdy budou jeho výsledky známé, zatím není jasné.