Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se měří nebezpečnost silnic: Dokážeme ovlivnit budoucnost?

Petr Barták
Diskuze (2)
Některé silnice mají špatnou pověst, umírá na nich zbytečně moc lidí. Aby se dalo ztrátám na životech zabránit, měří se jejich nebezpečnost. Jak takové měření a vyhodnocování vypadá?

Stojíme na okraji středočeského Řevničova a sledujeme, jak osádka inspekčního vozu společnosti AF–CityPlan instaluje na octavii polepy a oranžový maják. Na čelní sklo pak dvě kamery, GPS vysílač a notebook se speciálním systémem, vyvinutým Evropským programem hodnocení silnic EuroRAP. Do počítače inspektoři zaznamenávají přibližně 60 parametrů analyzované komunikace. Až bude inspekční cesta hotová, doplní se ještě data z policejních statistik. Výsledná zpráva, kterou zadává a platí správce silnice, by měla sloužit k odstranění nebezpečných míst.

Silnice hrůzy

A za chvíli už se zapnutým majákem jedeme silnicí I/16 mezi Řevničovem a Slaným, která je pověstná množstvím nehod a obětí. „Celkem sledujeme 343 úseků dálnic a silnic první třídy. Tahle patří mezi skutečně nejhorší,“ potvrzuje Roman Turza ze společnosti AF-City-Plan, která se hodnocením nebezpečnosti komunikací zabývá. Kamery snímají silnici, dopravní značení a chyby, které se na ní nacházejí. A že jich je. Nepřehledná křižovatka v zatáčce za stromy, hluboké koleje s výmoly a výtluky od těžké nákladní dopravy, nevhodně umístěné zastávky autobusu, chybějící nebo výrazně opotřebené dopravní značení, přechody pro chodce v zatáčkách, neoznačené výjezdy z polí i soukromých pozemků a podobně. Všechny závady zaznamenává operátor inspekčního vozu Karel Kocián do programu EuroRAP v počítači. „Kamera problém zabere. GPS signál jej automaticky přiřadí k místu, kterým právě projíždíme – a to s přesností na osm metrů,“ vysvětluje. Zároveň při jízdě do programu zařazuje veškeré dopravní značení, které se na silnici nachází. „Je tak jasné, zda případnou nehodu může způsobit třeba absence dopravní značky,“ vysvětluje.

Během cesty se setkáváme i s úseky, které nahánějí až hrůzu, přitom řešením zůstává pouze omezující dopravní značení. Například hned za Řevničovem v zatáčkách na příkaz značek snižujeme rychlost z devadesátky na padesátku a následně třicítku, pak přichází zúžení do zatáčky se špatným výhledem. To všechno kvůli hlubokým kolejím na silnici.

Cesta k nápravě

Celou asi dvacetikilometrovou trasu jsme projeli a zaznamenali všechny bezpečnostní defi city, inspekční jízda skončila. Práce na posudku ale není

hotova. Do dat z cesty se ještě zapracovává analýza úseku, kde se používají i podrobná data od policie o dopravních nehodách. „Víme z nich kdy, kde přesně a s jakými následky se nehoda odehrála – samozřejmě bez osobních dat,“ podotýká Kocián. „Údaje z policejních statistik nám pomáhají určit příčinu nehody a zároveň navrhnout řešení, která by situaci na konkrétním místě zlepšila,“ vysvětluje postup.

AF-CityPlan přitom nezpracovává hodnocení pouze v rámci programu EuroRAP, ale i přímo pro správce pozemních komunikací, Ředitelství silnic a dálnic. Takový posudek pak obsahuje vícero variant řešení každého problému: zpravidla levnější jako vylepšení dopravního značení, ale i nákladnější, třeba stavební úpravy. Cesta od vyhodnocení závad k jejich skutečnému odstranění je však zdlouhavá a mnoho identifikovaných rizikových lokalit zůstává po řadu let neošetřeno. "Důvodem bývá především nedostatek peněz,“ dodává Kocián.

V hledáčku místních

Protože jsme se pohybovali pomalu, chyby fotili a zaznamenávali pro naši reportáž, měřicí vůz neunikl pozornosti místních. Někteří nás nedůvěřivě

okukovali, jiní však hned lákali na další oblasti mimo inkriminovaný úsek. Třeba osádka bílé dodávky nás zavedla k mostku u obce Libovice. Při jeho

projíždění nás nadhodil výmol, který se v mostku před dvěma lety rekonstruovaném údajně objevil hned po opravě. Nebyli jsme sami, koho reakce auta na silnici překvapila. Jen chvilku před námi tam jel automobil s vozíkem, z něhož vyskočil náklad – polystyrenové desky. Řidič je právě sbíral v příkopech. „Takových míst je tady v okolí více. Když jsme se proti špatné opravě třeba tohohle mostku ohradili, správce silnice nám řekl, že je to čerstvě zrekonstruované a nejsou tam závady,“ kroutil hlavou muž v červených montérkách. A ještě jeden postřeh závěrem – znovu jsme se přesvědčili, jak na motoristy působí auto s majákem. Jak řidiči projíždějících náklaďáků, tak osobních vozů a dodávek při jeho spatření zpomalovali.

Jak se hodnotí silnice

Prvním protokolem EuroRAP je rizikové mapování. Úsek se posuzuje podle míry rizika, že se na něm stane vážná dopravní nehoda, a to při dodržování všech předpisů. „Tedy že řidič pojede dovolenou rychlostí, nebude pod vlivem alkoholu a podobně,“ vysvětluje Roman Turza. Vliv na stanovení rizikovosti úseku má intenzita dopravy, množství nehod a podobně. Pak nastupuje bezpečnostní inspekce průjezdem vozidla. Ta posuzuje

stav vozovky, dopravního značení a případný vliv parametrů na vznik nehod. Cílem celého snažení je odhalení, proč na daném místě ke karambolům dochází a jak lze jejich příčiny co nejvíce eliminovat.

Petr Barták
Diskuze (2)
6. 10. 2013 23:22
Re: Přerušovaná čárá
Na to jsou u nas asi odbornici a plnou tam, kde by predjizdet slo :-)
6. 10. 2013 19:48
Přerušovaná čárá
Stav vozovek je jedna věc, jejich značení věc druhá!

Já nejvíce kroutím hlavou nad přerušovanou čárou v místech kde se absolutně nedá předjíždět. Na některých místech to jde v zimě, když okolní stromy opadají a je přes ně vidět a že těchto míste je v ČR opravdu hodně!