Jak se měří objem zavazadelníku? Je to jako tetris, ukazuje Škoda
Škodovka se zpravidla pyšní jedněmi z největších zavazadlových prostorů v dané třídě. Jak se ale takový kufr měří?
Na celý proces měření zavazadlového prostoru se můžete podívat ve výše přiloženém videu. Do kufru technici postupně rovnají normované zelené kvádry o objemu 1 litr, které mají rozměry 20 x 10 x 5 centimetrů a jejich skládání se řídí příslušnou normou ISO3832.
I když se to celé zdá poměrně jednoduché, má takzvané litrování zavazadlového prostoru svá úskalí. „Důležité je, že objem, který tam jednou narovnáme a podle normy pak udáváme v technických údajích k vozidlu, musíme být schopni kdykoliv pomocí normovaných kostek vyskládat znovu,“ vysvětluje základní zásadu opakovatelnosti měření Ladislav Kraus, jenž za vývoj zavazadlového prostoru zodpovídá.
Kostičky se do auta například nesmí cpát silou, i když drobná tolerance tu svým způsobem je. Koberec a čalounění určitou pružnost dovolují. Pravidla také určují, kam až se smí skládat podle toho, dle jaké varianty normy zrovna postupujete. Můžete objem měřit po hranu opěradel zadních sedadel nebo po kryt zavazadlového prostoru. Kryt však v žádném případě nesmí být kostkami nijak nadzvedáván.
„Prvotní návrh probíhá v počítači a v něm se simuluje i měření objemu. To může počítat program automaticky opět s využitím normovaných kvádrů, tentokrát virtuálních, nebo to i v počítači dělá člověk,“ vysvětluje Kraus. Je zajímavé, že následné skutečné měření díky zkušenostem techniků dosáhne o zhruba pět litrů většího objemu. Názorně nám to Škoda demonstruje na Enyaqu.