Elektrická Škoda Enyaq už má návod k obsluze. Radí, jak nenabíjet i co dělat při požáru
Automobilové manuály jsou pořádné bichle plné těch nejmenších detailů o jednotlivých vozech. V případě elektromobilů myslí i na potenciální nebezpečí související s vysokonapěťovým akumulátorem.
I když se to možná nezdá, od premiéry elektrického SUV Škoda Enyaq uplynulo již čtvrt roku. Elektromobil odhalil design s podsvícenou maskou, interiér plný digitalizace, ale třeba i paletu nabízených výkonů a kapacit baterií. A tajemstvím už nejsou ani úvodní české ceny.
Co nevidět začneme mladoboleslavský elektromobil potkávat v hojnějším počtu na českých cestách a není divu, že se na stránkách výrobce již objevil oficiální návod k obsluze. Ten se nepatrně liší od informací, které známe z ostatních konvenčních škodovek.
Samozřejmostí je pokyn, aby motorista vždy vycházel z toho, že vysokonapěťový akumulátor je nabitý a celý systém pod napětím. Platí to i při vypnutém elektrickém pohonu a zapalování. Nespecializovaný člověk pochopitelně nemá provádět žádné práce na vysokonapěťových součástech vozu, stejně tak nesmí opravovat jeho části a měnit či demontovat kryt baterie.
Kromě toho se dočítáme i informace týkající se dobíjení. „K nabíjení akumulátoru volte pouze vhodný nabíjecí kabel. Ten nepoužívejte společně s prodlužovacím kabelem, kabelovým bubnem, vícenásobnou zásuvkou, adaptérem nebo časovým spínačem,“ stojí v manuálu Enyaqu, podle kterého by navíc kabel měl být pravidelně kontrolován kvalifikovaným servisním technikem.
Škoda varuje, že při nedodržování těchto pokynů hrozí nebezpečí zkratu, požáru a v nejkrajnějším případě těžkých až smrtelných zranění. I na takovou situaci výrobce myslí a radí, jak postupovat: „Poškození baterie může vést k úniku jedovatých a vznětlivých plynů. Otevřete okna pro odvětrání unikajících plynů a opusťte vůz. Vyhněte se styku s kapalinami a plyny unikajícími z akumulátoru.“
A na závěr nechybí ani informace, jak postupovat, když opravdu dojde k požáru: „Opusťte vůz a držte se v bezpečné vzdálenosti. Záchranné složky informuje o tom, že se jedná o vůz s vysokonapěťovým akumulátorem,“ stojí v popisu. Poté stačí vyčkat na příjezd záchranných složek. V žádném případě by se motorista neměl zdržovat v blízkosti hořícího vozu, natož se snažit jej hasit.
- Ano32,2%
- Ne67,8%