Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se v Československu rodila pravidla silničního provozu? Šlo to pomalu

ČTK
Diskuze (8)

Pravidla silničního provozu se v Československu rodila jen pomalu, už za dob Rakouska-Uherska sice existovaly některé předpisy, jež převzala a doplnila mladá republika, jednotnější právní úprava ale vstoupila v platnost až 21. září 1931.

Tehdy byla do čs. právního řádu zavedena Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly, podepsaná už v roce 1926, která stanovila některé povinnosti pro řidiče, provedení motorových vozidel i úpravu silničního značení. Mimo jiné se tehdy zavedla povinnost vybavit automobil zpětným zrcátkem, vůdčí list mohli získat lidé od 18 let nebo se zavedly trojúhelníkové výstražné značky.

Zákon číslo 124/1931 upravoval také vydávání řidičských průkazů a osvědčení pro vozidla, zabýval se také uznáváním dokladů z jiných zemí. Důležitou součástí byl paragraf čtyři, který se zabýval možností pokutování lidí, kteří se dopustili přestupku. "Pokuty na jednotlivé přestupky je nutno ve zmocnění stanoviti pevnými sazbami a nesmí přesahovati částku 50 Kč," stálo v něm například (suma odpovídala zhruba denní mzdě kvalifikovaného dělníka). Paragraf zaváděl i číslované pokutové bloky, umožňoval "hříšníkovi" požadovat řešení přestupku na úřadě a v odstavci šest výslovně uváděl, že "k zaplacení pokuty nesmí úřední orgán nutiti".

Zákon z roku 1931 měl původně platit jen do konce roku následujícího, nakonec ale vydržel déle. Nahradila ho až první ucelenější právní úprava silničního provozu, zákon číslo 81/1935 o jízdě motorovými vozidly, který mimo jiní omezil v uzavřených osadách rychlost na 35 kilometrů v hodině, doplněný v roce 1938 zákonem o dopravních značkách. Už v roce 1931 také čs. vláda přislíbila, že do pěti let zavede pravostranný provoz, což se však nakonec nepovedlo. Až v listopadu 1938 vydal Stálý výbor Národního shromáždění opatření, kterým zaváděl jízdu vpravo od 1. května 1939. Nakonec se tak stalo o pár týdnů dříve s německou okupací.

ČTK
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
21. 9. 2021 15:52
Re: Politici byli vždycky bez selského rozumu
Představ si, že přijíždíš na křižovatku ve tvaru T
V levostranném provozu coby řidič sedíš v autě VPRAVO - takže dáváš přednost těm autům, která DOBŘE vidíš

Zatímco sedíš-li v autě vlevo, lépe vidíš ta auta, která dávají přednost tobě, zato ty, kterým bys měl dát přednost ty, vidíš hůře.

Takže ano, přednost zprava má logický smysl v levostranném provozu
21. 9. 2021 11:23
Re: Politici byli vždycky bez selského rozumu
Jen jsem se pokusil vysvětlit pointu toho co psal Kankunen, aniž bych to chtěl dál rozvádět nebo vymýšlet nějaké změny
21. 9. 2021 10:55
Re: Politici byli vždycky bez selského rozumu
Pro dávání přednosti těm co jedou zprava je lepší výhled z pravého sedadla.
na lodích se to respektuje, v autech ne
21. 9. 2021 10:50
Bude i druhý díl ?
Vývoj pravidel skončil s německou okupací nebo pak ještě nějak pokračoval dále ?
Avatar - Roman Horký
21. 9. 2021 09:38
Re: Politici byli vždycky bez selského rozumu
Omlouvám se, hloubku této myšlenky jsem úplně moc nepochopil.