Jak si po zimě umýt auto? A na co si dát pozor, abychom si nepoškrábali lak?
Sůl, posyp, sníh — lak vozu to nemá v chladném období roku jednoduché. Řada řidičů přesto během zimních měsíců údržbu exteriéru vozu příliš neřeší. Teplota nyní stoupá a sluníčko má stále více síly. Ideální čas vynahradit karoserii, o co jste ji během minulého ročního období ochudili. Jak na to, jsme probrali s Janem Pavlůvem, majitelem společnosti Expoauto. Ten se už více než dvacet let zabývá ručním mytím a přípravou vozidel třeba pro automobilové výstavy. Popsal pro nás postup krok za krokem.
Na co si dát pozor
Při mytí je zásadní vždy se dotýkat karoserie jen čistou a měkkou houbou, v opačném případě snadno vytvoříte škrábance. „Měl jsem zde pána, který se pokoušel umýt mouchy hrubou stranou houbičky na nádobí. Nezbylo než poslat jej za lakýrníkem,“ popisuje Jan Pavlův. Doporučuje také vyhnout se kartáčům na wapkách třeba u benzinky. Nikdy nemůžete vědět, jestli zde před vámi někdo neumýval třeba terénní vůz a nezanechal kartáč plný bláta.
1. Příprava
Ještě než se pustíte do celého procesu, nezapomeňte na několik detailů. „Rozhodně doporučuji sundat si prstýnky, hodinky, prohlédnout, kde máte zipy a podobně. K poškození laku stačí opravdu málo,“ vítá nás Pavlův. Následuje další doporučení — před dolitím letní kapaliny do ostřikovačů starou zimní vysajte, nebo vystříkejte. „V opačném případě po smíchání na skle vznikají mapy,“ vysvětluje.
2. Předmytí
Špínu na autě je nutno před samotným mytím rozmočit. Vůz stačí postříkat speciálním roztokem, který pomůže odstranit špínu, mouchy i mastnotu.
Hodí se k tomu rozprašovač. Týká se to nejen rozličných záhybů karoserie, ale i třeba mastného prostoru kolem víčka nádrže či oblasti kolem značky. „Používaný přípravek je ekologický a nezávadný – vyrobený z cukrové třtiny. Dříve se využívaly podstatně horší věci,“ říká Pavlův. Dále se zaměřujeme na ráfky — na ty se hodí účinnější přípravek. Pokud je ale máte chromové, zadržte! Na ty je nutné použít speciální prostředek, jinak mají tendenci zčernat. Necháváme roztok chvíli působit a pak ráfky drbeme speciálním kartáčem, který se dobře dostane do záhybů. Pořídíte jej v autopotřebách od padesátikoruny. Použít můžete i měkký štětec. „V tom případě ale lepicí páskou oblepte kovovou násadku, ať ráfky omylem nepoškrábete,“ doporučuje Pavlův, zatímco pod jeho rukama vytéká z disků černá špína.
3. Oplach
Zaschlá špína už pomalu povolila, nadešel proto čas dostat ji pryč. K tomu poslouží tlaková voda. Jan Pavlův začíná logicky od střechy a postupně
paprskem stahuje nečistoty směrem dolů. Při té příležitosti bere wapkou také zádveří. „Je to o šikovnosti,“ říká, když nám to ukazuje. Schválně
prohlížíme interiér a na sedačkách ani v okolí skutečně není ani kapka vody. Laikům bychom však toto příliš nedoporučovali. Dále se důkladně zaobírá podběhy. Nevynechejte je, jinak vám po prvním dešti začne vytékat stará špína právě odsud. Pokud to u konkrétního vozu jde, důkladně prostříkejte také prostor mezi blatníkem, prahem a podběhem. Právě zde se často hromadí nečistoty a bláto, které pomohou rozvoji koroze.
4. Mytí
Konečně se dostáváme k samotnému mytí houbou a šamponem. „Obojí je velmi důležité. Houba musí dobře sát, a přitom být velmi měkká, aby dobře kopírovala obrysy karoserie,“ vysvětluje Jan Pavlův. Podle něj je problém takový nástroj na trhu sehnat. Odborník také varuje před využitím hrubé části, kterou jsou některé vybaveny, snadno s nimi karoserii odřete. Dalším aspektem je výběr šamponu, na trhu jsou stovky druhů. „Dobré zkušenosti mám se samosušicím, po kterém nezůstanou na autě mapy,“ říká Pavlův. Bere do ruky houbu a jemně, přitom s dostatkem vody karoserii
krouživými pohyby omývá. Nástroj je nutné pravidelně vyplachovat. „Navíc to dělám, kdykoliv ucítím, že jsem zajel do špíny,“ popisuje, když se blíží ke spodní části karoserie. Ve chvíli, kdy je auto celé od šamponu, znovu jej oplachujeme.
5. Sušení
Aby na karoserii nezůstaly žádné stopy po zasychající vodě, je nutné ji osušit. Na to lze použít silikonovou stěrku, nebo lépe umělou jelenici. Obojí
se prodává asi od padesátikoruny. „Nejprve ji musím namočit v teplé vodě,“ popisuje odborník, než kusem syntetické látky začíná stírat kapky. Pravidelně ji také ždímá. Pokud máte doma kompresor, je ideální vyfoukat záhyby a spáry. Jinak bude voda postupně vytékat a ztíží další kroky.
„Stlačeným vzduchem čistím také okolí pod čelním oknem, kde se často drží listí a jiné nečistoty,“ vysvětluje Pavlův. V žádném případě na motorový
prostor nepoužívejte tlakovou vodu — u moderních vozů plných elektroniky velmi snadno způsobíte škody za desetitisíce. Nehledě na to, že případné olejové frakce nepatří do běžné kanalizační sítě.
6. Leštění
Auto už nyní vypadá jako nové. Jenže aby vzhled vydržel co nejdéle, je dobré lak zakonzervovat leštěnkou s voskem. „Většina obsahuje křídu, která zanechá na plastech bílá místa. Proto začínám ošetřením plastových částí speciálním přípravkem,“ ukazuje Jan Pavlův. Od pohledu mastným přípravkem bere černá místa na zrcátkách a dveřích, ale i voštiny v nárazníku. Pak přichází na řadu samotná leštěnka. I těch je na trhu nepřeberné množství. Některé obsahují nanotechnologie, jiné zase pigment v barvě vozu. Ať už se rozhodnete pro jakoukoli, je nutné aplikovat ji ve stínu
a pouze na malé části. „K nanášení používám speciální hříbek. A když jej nemáte, dejte tam limetku. A jestliže ji nemáte, použijte lešticí ubrousky,“
směje se Pavlův v narážce na televizní kuchaře. Emulze musí lehce zaschnout a pak už přistupujeme k samotnému leštění. Používáme na to právě ubrousky, kterými krouživými pohyby uvádíme kapotu k dokonalosti. Využít však lze i leštičku. Zde je důležité podotknout, že otáčky profesionálních přístrojů jsou výrazně nižší než třeba u vrtačky. Tou si klidně zničíte lak. Když už pobíháme kolem vozu, ještě zkontrolujeme funkčnost osvětlení, ošetříme pneumatiky a máme hotovo.
Závěr
Nezabralo to ani hodinu a vůz zašpiněný po zimě vypadá jako nový. Ano, pořádné umytí vyžaduje nákup několika speciálních přípravků řádově za stokoruny – pokud se obejdete bez tlakové vody. Jenže když máte čas a prostor, rozhodně jejich nákup doporučujeme. Jestliže se budete držet našeho postupu, uděláte laku auta lépe, než když jej vezmete do levné kartáčové myčky. Výsledek navíc potěší.