Jak Škoda za socíku prodávala auta na západě? Prohlédněte si dobové katalogy
Vozy mladoboleslavské značky Škoda se za socialismu prodávaly také v kapitalistických zemích. Podívejte se, jak československá automobilka lákala zákazníky.
Západní prodejci škodovek (společně s Motokovem) se snažili kupce přesvědčit i prostřednictvím různých prospektů. Moc hezkou sbírku katalogů vlastní Josef Jureček, který její velkou část nahrál na web skoda-virt.cz a svolil, že dokumenty můžeme zveřejnit také my.
Prospekty z 80. let pocházejí z Francie, ze Západního Německa, Belgie, Nizozemska a Velké Británie. A nabízejí řadu zajímavostí.
Nejde jen o to, že si díky nim můžeme prohlédnout dobový marketing a klasické škodovky řady 742 (a odvozené kupé) nebo připomenout jejich technické údaje, ale připomenou nám i některé dnes už méně známé skutečnosti.
Například fakt, že ve Francii se Škody 105 musely prodávat s označením 1050. Tříčíselné označení s nulou uprostřed tam totiž má "chráněný" Peugeot. Mezi zajímavosti můžeme zahrnout také lehce upravený model pro nizozemský trh, který se chlubil lištami a pruhy po stranách karoserie.
Interesantní je i sportovně vyhlížející Škoda 130 GLX, kterou najdeme na titulní straně jednoho z belgických katalogů. Znalci jistě v galerii odhalí také model 120 GLS s prototypovými zadními světly.
V prospektech dále najdete rozebrané výbavy, srovnání jednotlivých variant nebo možnosti barevného lakování karoserie. A už tehdy se česká automobilka chlubila praktickými prvky a nabídkou zavazadlového prostoru.
Nechceme prozrazovat všechno, zajímavosti zahraničních katalogů byste si měli prozkoumat sami, v tom je to kouzlo. Tak do toho!
Jen ještě pro úplnost dodáváme, že jsme do galerie pro porovnání zařadili také jeden tuzemský prospekt z Mototechny.