Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Retro na neděli: Připomeňte si elegantní Škodu 706 RTO na dobových fotkách

Jan Zajíc Jan Zajíc 19. 9. 2021 • 08:47
48
5
Zobrazit náhledy (48)
Škoda 706 RTO Prototyp Škoda 706 RTO KAR Škoda 706 RTO KAR Škoda 706 RTO KAR Škoda 706 RTO MEX Škoda 706 RTO MEX Škoda 706 RTO MEX Škoda 706 RTO MEX Škoda 706 RTO MEX Škoda 706 RTO MEX Škoda 706 RTO MTZ Škoda 706 RTO MTZ Škoda 706 RTO MTZ Škoda 706 RTO MTZ Škoda 706 RTO-K Škoda 706 RTO-K Škoda 706 RTO-K Škoda 706 RTO-K Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX Škoda 706 RTO LUX

Připomeňte si s námi zřejmě nejpohlednější a nejelegantnější autobus československé produkce.

Historie Škody 706 RTO se datuje do roku 1950, kdy se zástupci ČSAD (Československá automobilová doprava, později Československá státní automobilová doprava) a a ČZAL (Československé závody automobilové a letecké) sešli, aby projednali možnosti nahrazení autobusu Škoda 706 RO.

Cílem bylo použít samonosnou karoserii a nestavět autobus na základech nákladního vozu (předchozí model 706 RO měl základ v nákladním voze 706 R), tyto plány ale nevyšly. Nakonec se použila polosamonosná karoserie v kombinaci s upraveným podvozkem nákladního vozu 706 RT.

Nový autobus byl veřejnosti poprvé představen na brněnské Výstavě československého strojírenství v roce 1956, tehdy však ještě ve formě prototypu. Samotná produkce odstartovala v prvních měsících roku 1958. V Československu výroba skončila roku 1972.

V přídi byl usazen motor s označením Škoda 706, což byl vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Řadový motor technicky kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou poskytoval výkon 118 kW a točivý moment 686 N.m.

Maximální rychlost se lišila podle verzí a podle převodů rozvodovky. Městské provedení MTZ (exportní verze nesla označení MEX) zvládalo 65 km/h, meziměstské linkové RTO KAR 75 km/h a meziměstské dálkové RTO LUX 85 km/h. U spotřeby paliva dostupné informace hovoří o číslech od 22 do 28 l/100 km.

Vznikaly ale také modifikace určené například pro převoz koní, známé jsou pojízdné prodejny, stěhovací automobily, servisní vozy nebo třeba pojízdné ordinace. Za zmínku stojí ale i kloubová varianta RTO-K nebo autobusový návěs NO-80, v těchto případech ovšem skončilo u prototypů.

Pro světovou výstavu Expo 58 v Bruselu vznikla speciální luxusní verze pro 24 cestujících a hlavně s bohatou výbavou, která zahrnovala i televizi, radiostanici, magnetofon, sedadla s reproduktory, toaletu, kuchyňku nebo šatnu. Ani "Bruselák" se ovšem do sériové výroby nedostal.

Je to škoda, luxusní autobus vypadal opravdu působivě. Posoudit můžete sami, provedení pro Expo najdete, stejně jako spoustu dalších verzí Škody 706 RTO, v galerii.

Související články

Témata
20. 9. 2021 00:56
Re: Škoda 706 RTO
Ale áno, Poliaci mali povolené prakticky všetko, keďže RTO bol v tom čase výbehový model. problém bol skôr v tom, že Poliak bol proste kutil, keď nemal správny diel, dal taký aký mal, keď nebola nová karoséria, tak poslúžila aj stará, na tieto kĺbové verzie šiel vraj bežne aj repas. Úprav sa dočkala aj diaľková verzia RTO, ktorá dostala druhé búchacie dvere do zadného previsu, podobne ako to mali niektoré účelové verzie RTO (labáky, ambulancie a pod.). Neskôr autobusy modernizovali, dávali tam silnejšie motory a novšie nápravy, menili detaily (späťáky, predné smerovky, lišty, volanty). Predsunuté predné svetlá tam boli z dôvodu šetrenia - originálne Helly boli drahé, tak tam šli ploché svetlá rôzneho pôvodu, ktoré nekopírovali tvar karosérie - popravde vyzeralo to hnusne:
https://www.dopravniwebovka.cz/…77c-1024x682.jpg
http://phototrans.eu/14,780905,11.html
http://phototrans.eu/14,442058,0,Jelcz_272_MEX_879.html
(sorry, neviem prečo odkazy nefungujú, ale cez ctr+c a ctrl+v to ide)
19. 9. 2021 22:42
Re: Škoda 706 RTO
V licenčních smlouvách bývají různá ustanovení o možnostech vlastních úprav a využívání originálních konstrukcí a dodržování licence.
Jako příklad, nám nejvíc známý, uvedu třeba polský Fiat 125, kde byl použit o generaci starší motor z Fiatů 1300, 1500 nebo Žigulíka, kde proběhly úpravy na podvozku, brzdách a i na motoru, pro specifické podmínky tehdejšího Ruska. Myslím, že snad i silnější plechy. Dacia byla v prvních letech identická kopie R12, V r. 1970 to byl kromě pneumatik a baterie čistý Renault. Postupem času Rumuni vyráběli stále víc dílů sami a čím víc jich bylo, tím bylo auto horší. Během 3 - 4 let auto nebylo prakticky k použití. :-) (S nadsázkou.)
19. 9. 2021 21:56
Re: Škoda 706 RTO
Čiastočne licenčný, čiastočne, ako sa u vás v Čechách hovorí, bastl. Táto poľská prestavba s českým prototypom RTO-K okrem základných stavebných dielov nemá spoločné nič. Poliaci dokonca kombinovali dve nápravy s diskami Trilex s nápravami s plecháčmi, podľa toho, aké diely boli zrovna poruke. Väčšina týchto autobusov jazdila vo Waršave a boli to neskutočné šroty.
19. 9. 2021 19:30
Re: Škoda 706 RTO
Jj, je to licenční polský Jelcz AP-021.
https://www.cs-dopravak.cz/…6/JelczAp-62.jpg
19. 9. 2021 19:05
Škoda 706 RTO
Na fotke 23 nie je RTO-K. Autobus na obrázku ani nie je Škoda 706 RTO.
O takýchto vozidlách by mal písať človek, ktorý o nich niečo vie, a nie flákač, čo niekde opíše pár slov a má vymaľované. O týchto autobusoch a ich histórii sa dá napísať kniha, nie tridsať riadkov v úzkom stĺpci... Safra, ako tých redaktorov platíte? Úroveň niektorých článkov je skutočne žalostná.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud