Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak Toyotě pomohla jaderná katastrofa ve Fukušimě s čipovou krizí

Ondřej Mára Ondřej Mára 12. 3. 2021 • 15:09
16
2
Zobrazit náhledy (16)
Toyota Motomachi Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka

Svět si v těchto dnech připomíná katastrofu ve Fukušimě, která výrazně ovlivnila chod celého Japonska. Doplatila na ni také automobilka Toyota, i díky tomu je však schopná zvládat náročnou situaci těchto dní.

Jistě není potřeba opakovat, že současná pandemie tvrdě dopadla na celý automobilový průmysl. Kromě poklesu prodejů se automobilky setkávají také s výpadky dodávek různých dílů, přičemž jedním z největší problémů posledních dnů je nedostatek čipů. Toyota však současnou krizi snáší překvapivě dobře

Jedním z důvodů by přitom mohla být skutečnost, že ji nezažívá poprvé, jak nedávno upozornil web Reuters. Když totiž v roce 2011 došlo ke katastrofální vlně tsunami a následné jaderné havárii ve Fukušimě, dodavatelský systém automobilky Toyota se dostal do situace, kterou dnes zažívá většina světových automobilek.

Toyota přitom patří k největším výrobcům automobilů na světě, což znamená, že výpadky dodávek znamenaly obrovský problém. Od té doby proto Toyota začala požadovat po svých dodavatelích víc. Konkrétně měla automobilka po dodavatelích čipů požadovat, aby neustále udržovali zásobu komponent na další dva až šest měsíců. A tento přístup se nyní vyplácí.

Informace o netradičním přístupu k zásobování měly pro Reuters potvrdit hned dva lidé z Toyoty a další dva lidí přímo z oblasti výroby polovodičů. Ostatně slušnou nápovědou o pravosti těchto výpovědí je také skutečnost, že Toyota na rozdíl od některých konkurentů, jako například General Motors, nemusela přerušovat ani nijak omezovat žádný z výrobních programů.

Skladování komponent na dalších několik měsíců dopředu ale samozřejmě není zadarmo. Automobilka sice těží z toho, že díky rozsahu své výroby a objemu odebraných čipů dostává od výrobců množstevní ceny, každý rok by však měla výrobcům vracet právě část z těchto slev, jak měl pro Reuters potvrdit zdroj z automobilky.

Prozatím zůstává otázkou, jakou zásobu měla automobilka předplacenou, na jak dlouho ji ještě vystačí a jak dlouho bude poptávka výrazně převyšovat nabídku. S ohledem na situaci, která se na různých místech světa zlepšuje jen pomalu, si však troufáme tvrdit, že se opatrný přístup Toyoty rozhodně vyplatil. Ostatně v budoucnu se asi ještě dozvíme, jaké ztráty způsobil nedostatek komponent ostatním automobilkám, které musely omezovat výrobu.

Související články

Témata
13. 3. 2021 09:00
Paradoxy
Je zaujímavé, že značka, ktorá do svetového povedomia pretlacila štíhlu výrobu a pull systém zrazu otočila.

AD hyundai, Korejci pôvodne zamýšľali prebrať výrobný systém od toyoty, ale po sérii zlyhaní napokon vyvinuli vlastný systém, ktorý je presným opakom pull systému Toyota. HMG používa push systém.

TPS napokon sa neosvedcil nikde inde okrem Japonska, vyžaduje totiz špecifický fanatizmus a spoločenské zriadenie.
Preto aj závody Toyota mimo Japonsko majú problémy a musia riešiť určite kompromisy, aby vôbec dokázali vyrábať.

Naopak Korejci dokážu flexibilné reagovať kdekoľvek na svete.

To len v skratka, je toho ešte oveľa viac.
12. 3. 2021 15:11
.. a stejně je na tom i Hyundai
.. i v ČR, který od března jede naplno na tři směny. Čipy mají na 6 měsíců. Loni totiž vedení nákupu zatrhlo nápad na snížení objednávek čipů z důvodu pandemie. Teď se jim to vyplatilo!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku