Jak zvládnou terénní elektromobily brodění? Rivian dokazuje, že se vody nebojí
Elektřina a voda nejdou zrovna dobře dohromady, terénní elektromobily se však brodění čas od času nevyhnou. Naštěstí by to ale neměl být problém.
Většina dosud představených elektromobilů patří spíše mezi městské a příměstské vozy, což platí i pro většinu módních elektrických SUV a crossoverů. Ostatně pohon všech kol obvykle dostávají až v nejvyšších výbavách a mnohdy jim pomáhá spíše v dynamice, než prostupnosti terénem.
K výjimkám se ale řadí vozy představované v rámci rostoucího segmentu elektrických pick-upů, které by měly v praktickém světě zastávat pestrou paletu úloh a rolí. Od aut pro každodenní ježdění, přes pracanty až po společníky na dobrodružstvích mimo zpevněné silnice.
Ostatně tak bývá často prezentován i elektrický pick-up Rivian R1T, ke kterému automobilka nabízí dokonce i kompaktní skládací kuchyňku do prostoru mezi korbou a kabinou nebo prakticky skládací stan. Pro jízdu v terénu je pak vůz vybaven řadou šikovných funkcí, včetně možnosti otočení se na místě pomocí tzv. „tank turn“, kdy se kola na pravé a levé straně roztočí v opačném směru.
Často se ale nabízela otázka, jak si elektrické teréňáky poradí s vodou, kterou je mnohdy potřeba přebrodit. RJ Scaringe, CEO společnosti Rivian, ovšem nabídl prostřednictvím Twitteru jednoduchou odpověď. Zveřejnil totiž video, na kterém se technici Rivianu projeli vodní nádrží.
Vlna tlačená před vozem sahala prototypu téměř po úroveň hlavních světlometů, zatímco na bocích voda spolehlivě převyšovala pneumatiky a sahala až téměř k podběhu. Cílem testu přitom mělo být ověření, zda se do vozu nedostane voda a zda zůstane plně funkční. A zkouškou R1T evidentně prošel.
Přesnou výšku hladiny sice z videa nezjistíme, společnost Rivian ovšem uvádí, že pick-up R1T by měl zvládnout brodění až do 0,9 metru. Kolegové z InsideEV’s, kteří na video upozornili, pak odhadují, že vůz během testu brodil do hloubky cca jednoho metru. Schopnost brodit při hloubce téměř jednoho metru je ovšem jen jednou z mnoha působivých vlastností Rivianu R1T.
Vůz poháněný čtveřicí elektromotorů slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za cca 3 sekundy, ve vrcholné verzi by měl mít dojezd přes 644 kilometrů, utáhne téměř 5 tun a díky podpoře rychlonabíjení může u výkonné nabíječky nabídnout dojezd dalších cca 225 km už po 20 minutách.
Uvedení modelu na trh bylo původně naplánováno již na červenec tohoto roku, nakonec však bylo přesunuto až na letošní září. Nedlouho po pick-upu Rivian R1T by pak na trh mělo dorazit také odvozené SUV R1S se třemi řadami sedadel a podobnými technickými parametry.