Jaká auta jsme kupovali v roce 2004 a jaká dnes? Přehled nejprodávanějších modelů a značek
Za dvacet let se chutě Evropanů zase tolik nezměnily, jak dokazuje srovnání nejoblíbenějších modelů z let 2004 a 2024.
Ačkoliv elektromobilita stále více promlouvá do tabulek nejprodávanějších aut v Evropě, desítka největších letošních oblíbenců zatím sází primárně na spalovací pohon, byť lokálně bezemisní výjimky se zde také najdou.
V roce 2004 o elektřině ještě nebylo pomalu vidu ani slechu. Začátkem tohoto tisíciletí se teprve rozjížděly hybridy, které nám tehdy připadaly ještě dost exotické. To ostatně platilo také pro zážehové motory s přeplňováním, jejichž čas tou dobou pomalu nastával.
Nejdříve se podíváme na nejúspěšnější koncerny a samostatné značky. Za povšimnutí stojí masivní propady Fordu a Opelu a nástup korejských značek. Mezi desítkou nejlepších jsou také Číňané v podobě skupiny Geely, kterou zastupují značky Volvo, Polestar, Zeekr, Smart, Lotus a další.
Prodejně nejúspěšnější koncerny za první pololetí | |||||
Pořadí | Koncern | Počet aut (2024) | Pořadí | Koncern | Počet aut (2004) |
1. | Volkswagen | 1.753.149 | 1. | Volkswagen | 1.492.928 |
2. | Stellantis | 1.142.090 | 2. | PSA | 1.170.815 |
3. | Renault | 666.319 | 3. | Ford | 932.863 |
4. | Hyundai-Kia | 558.747 | 4. | GM | 888.388 |
5. | Toyota | 517.472 | 5. | Renault | 877.311 |
6. | BMW | 465.962 | 6. | FCA | 616.583 |
7. | Mercedes-Benz | 371.399 | 7. | Daimler-Chrysler | 485.468 |
8. | Ford | 243.323 | 8. | Toyota | 439.107 |
9. | Geely | 212.670 | 9. | BMW | 352.270 |
10. | Nissan | 175.529 | 10. | Hyundai-Kia | 241.894 |
Prodejně nejúspěšnější značky za první pololetí | |||||
Pořadí | Značka | Počet aut (2024) | Pořadí | Značka | Počet aut (2004) |
1. | Volkswagen | 706.656 | 1. | Renault | 852.523 |
2. | Toyota | 481.040 | 2. | Volkswagen | 785.301 |
3. | BMW | 396.205 | 3. | Opel/Vauxhall | 743.847 |
4. | Škoda | 376.768 | 4. | Ford | 716.030 |
5. | Renault | 362.667 | 5. | Peugeot | 654.869 |
6. | Mercedes-Benz | 355.736 | 6. | Citroën | 515.946 |
7. | Audi | 345.228 | 7. | Fiat | 460.694 |
8. | Peugeot | 345.070 | 8. | Toyota | 412.820 |
9. | Dacia | 301.090 | 9. | Mercedes-Benz | 370.299 |
10. | Hyundai | 279.092 | 10. | Audi | 290.561 |
Ačkoliv se složení desítky nejúspěšnějších po dvaceti letech trochu proměnilo, základní stavební kameny evropského automobilového průmyslu zůstávají. Našince může těšit, že letos se mezi nejlepší vyšvihla Škoda Octavia, která dokonce o několik stovek kusů přeskočila Teslu Model Y, loňské nejprodávanější auto nejen v Evropě, ale i na celém světě.
Prodejně nejúspěšnější modely za první pololetí | |||||
Pořadí | Model | Počet aut (2024) | Pořadí | Model | Počet aut (2004) |
1. | Dacia Sandero | 144.626 | 1. | Peugeot 206 | 296.359 |
2. | Volkswagen Golf | 126.069 | 2. | Volkswagen Golf | 294.739 |
3. | Renault Clio | 114.225 | 3. | Peugeot 307 | 265.450 |
4. | Volkswagen T-Roc | 111.588 | 4. | Renault Clio | 230.875 |
5. | Peugeot 208 | 106.601 | 5. | Ford Focus | 224.728 |
6. | Citroën C3 | 104.976 | 6. | Renault Megane | 222.891 |
7. | Škoda Octavia | 102.581 | 7. | Opel Corsa | 199.449 |
8. | Tesla Model Y | 102.164 | 8. | Fiat Punto | 183.163 |
9. | Toyota Yaris Cross | 100.250 | 9. | Opel Astra | 175.977 |
10. | Peugeot 2008 | 93.445 | 10. | Ford Fiesta | 175.230 |