Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaké motorky se vám líbí?

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
18 Fotogalerie
Diskuze (24)
Není motocykl jako motocykl. To motorkářům vysvětlovat nemusíme. Jízda na supersportovním stroji má docela jinou příchuť než v sedle naleštěného chopperu či ostrého endura. Podle čeho motorky dělíme? Které se líbí vám? Na jakých jezdíte?

Není motocykl jako motocykl. To motorkářům vysvětlovat nemusíme. Jízda na supersportovním stroji má docela jinou příchuť než v sedle naleštěného chopperu či ostrého endura. Podle čeho motorky dělíme? Které se líbí vám? Na jakých jezdíte?

Plusy a mínusy

S jakými výhodami a nevýhodami se potkávají příznivci jedné stopy? Nejprve bych začal tím pozitivním, což je praktičnost a obratnost v městském provozu. Motorka je o mnoho lehčí a menší než automobil, což se také odráží na spotřebě a zejména poměru výkon/cena. Ceny nových motorek (vyjma skútrů) začínají v rozmezí 150 - 200 tisíc korun, za tuto cenu se přitom prodávají ojetá auta. Na druhou stranu nás trápí jeden problém, a tím jsou středoevropské klimatické podmínky - na motorce můžete v Česku jezdit maximálně půl roku, to ale nemusí trápit obyvatele jihoevropských států, popřípadě některých částí USA či Austrálie. U nás je tedy motorka brána jako druhé až třetí "vozidlo" do rodiny, hlavně je to koníček spojený s romantikou, dobrodružstvím a také adrenalinem.

Jak a kde chcete jezdit?

Stejně jako se liší automobily, najdeme velké rozdíly i mezi motorkami, ať už jde o značku, design, výkon či poslání. Každý má rád něco jiného, začátečník se samozřejmě nemůže posadit na litrový supersport, zkušeného jezdce zase neuspokojí maloobjemový skútr a na nákupy do hypermarketu si těžko vyrazíte na těžkém a neohrabaném chopperu. Abychom v dalších článcích věděli, o čem mluvíme, připravili jsme jednoduchý přehled všech základních kategorií motocyklů. Každý výrobce své motocykly sice řadí trošku jinak, pro začátek to ale jistě postačí.

Supersport

Začneme špičkou ledovce, která sahá až k astronomickým výkonům a slibuje náležité závodní ambice. Moderní supersportovní stroje vycházejí ze svých závodních sourozenců, vyžadují opatrnost a zkušenou ruku. Výkony těch nejsilnějších strojů sahají k hranici 180 koní a jejich hmotnost většinou nepřekročí 200 kg, což znamená, že na tunu váhy lze získat téměř 1000 koní. S takovým poměrem výkonu a hmotnosti se u aut nesetkáme. Využít naplno potenciálu těchto strojů lze hlavně na závodním okruhu, mezi nejznámější zástupce kategorie patří Honda CBR, Yamaha YZF-Rx, Kawasaki Ninja ZX-xR, Suzuki GSX-R, Aprilia RSV, Ducati 9xx atd.

Sportovně-cestovní/Touring

Kdo dá před radikálním výkonem a ultralehkou hmotností přednost raději komfortnímu cestování, může si vybrat některý z těchto strojů. Jde o plnokapotované stroje s pohodlnějším posazem, lepší ochranou před větrem a dalšími vlastnostmi, které je předurčují k cestovnímu využití. Patří zde paradoxně i nejrychlejší motocykly světa jako Honda CBR 1100XX Blackbird, Suzuki Hayabusa 1300, Kawasaki ZX-12R a další dálniční expresy. Dále je potřeba zmínit cestovní motocykly od BMW, Honda VFR, Yamaha FJR, Kawasaki ZZR atd.

Silniční/Naked

U těchto motorek nejde v žádném případě o maximální rychlost, jako spíš o mrštnost, obratnost a brutální zrychlení. Všechny tyto atributy doplňuje ostrý vzhled bez kapotáže. Jsou to zkrátka uličníci do města. Největším bestsellerem poslední doby je Suzuki Bandit, mezi další zástupce patří také Honda Hornet či Yamaha Fazer. Jejich technika většinou pochází ze supersportů, díky absenci kapotáže se však mohou chlubit nižší cenou.

Chopper/Cruiser

Zde má největší zvuk Harley-Davidson, důkazem je tvrzení běžných lidí, že každá motorka s širokým a nízko položeným sedlem, vysokými říditkami a spoustou chromu je zkrátka Harley. To ale není pravda, zvlášť u nás, kdy většina chopperů je převážně japonské výroby, Harley-Davidson má hlavní slovo spíše na domácím americkém trhu. Důvod? Japonci jsou většinou levnější. A které choppery japonské výroby jsou u nás nejčastější? Honda VT Shadow, Yamaha XVS Dragstar, popřípadě Virago, Wildstar či Warrior, Suzuki Marauder nebo Intruder. Kawasaki své choppery značí zkratkou VN. Objem těchto motorek často šplhá až k hranici dvěma litrům.

Enduro

Pokud si rádi vyrazíte do terénu, měli byste přemýšlet nad endurem. Mezi největší cestovní koráby patří Honda Varadero, Suzuki V-Strom nebo BMW řady GS, se kterými můžete klidně objet celý svět. Jsou rychlé na dálnici, ale nezratí se ani na běžné polní cestě. Pokud však toužíte po ostřejším terénu, k dispozici je řada klasických endur jako Yamaha XT, Kawasaki KLR nebo Suzuki DR. Nesmíme zapomenout ani na KTM či Husqvarnu. Pro hobby závodníky jsou připravena ostrá endura či motokrosové speciály, které nabízí většina z velkých výrobců.

Skútry

Pokud jste někdy navštívili Itálii nebo jiný jihoevropský stát, určitě jste se podivili nad tím, jak vysoká je zde koncentrace skútrů. Pravdou je to, že tento druh vozítka je v přeplněném velkoměstě jedinou možností, jak se někam co nejrychleji a nejlevněji dostat. Kromě obvyklých padesátek můžeme narazit i na skútry většího objemu, u kterých není vyloučena ani jízda po dálnici rychlostí přes 150 km/h. Říká se jim maxiskútry a mohou mít objem až 600 cm3.

Diskuse: Jaké motocykly jsou nejsympatičtější vám? Na kterých případně jezdíte?





komerční sdělení:

Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech

E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní

sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové"

ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Vstoupit do diskuze (24)