Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaké se kde platí daně na auta? Nejvíce zaplatí řidiči v Belgii, naopak ušetří ve Španělsku

David Bureš David Bureš 5. 5. 2021 • 04:39
85
6
Zobrazit náhledy (85)
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Peugeot 208 1.2 PureTech Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Tesla Model 3 Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i Toyota Yaris 1.0 VVT-i

Nejvyšší daně v průměru platí majitelé aut v Belgii. Nejvíc na daních z aut pak logicky vydělá Německo, největší automobilový trh Evropy.

Evropská unie je sdružení opravdu různorodých států. Liší se nejen jazykem, kulturou, používanou měnou nebo ekonomickou situací. To se mimo jiné podepisuje i na jednotlivých automobilových trzích, které jsou ovlivněny také svým zdaněním. Daně na automobily jsou v každé zemi EU trochu odlišné, přičemž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) nyní ukazuje, jak se toto zdanění napříč Evropou liší.

Už jen daň z přidané hodnoty je rozdílná. Zatímco v Česku je 21%, třeba v Chorvatsku a Švédsku 25% a v Maďarsku dokonce 27%, naopak v Německu 19% a v Lucembursku 19%. Odlišuje se pak i poplatek za registraci, který je v mnoha státech ovlivněn vypouštěnými emisemi oxidu uhličitého daným vozidlem, případně objemem motoru nebo jeho výkonem. Třeba ve Švédsku se ale při registru nic neplatí.

Zdroj: ACEA
Evropská unie: Daně podle států
Stát DPH (%) Poplatek při přihlášení vozidla Daň za vlastnictví osobního vozidla
Belgie 21 podle objemu a věku, případně CO2 (dle regionu) dle objemu, CO2, paliva, emisní normy
Bulharsko 20 poplatek za značku, eko daň dle výkonu, roku výroby, emisní normy
Česká republika 21 registrační poplatek, ekodaň dle emisního standardu dle objemu (jen firemní vozidla)
Dánsko 25 až 150 % podle ceny vozidla dle spotřeby/CO2 a velikosti
Estonsko 20 registrační známka, registrační karta neplatí se
Finsko 24 podle ceny a CO2 dle CO2, váhy a paliva
Francie 20 poplatek za registraci, podle CO2 dle výkonu a CO2
Chorvatsko 25 podle ceny, CO2 a paliva dle výkonu a roku výroby
Kypr 19 podle objemu a CO2 dle CO2
Irsko 23 podle ceny, NOX a CO2 dle CO2 a objemu
Itálie 22 registrační poplatek, dle výkonu a typu vozidla, dle CO2 dle výkonu, emisního standardu a paliva
Lotyšsko 21 registrační poplatek, daň dle hmotnosti, objemu a výkonu
Litva  21 podle typu vozidla neplatí se
Lucembursko 17 registrační známka dle CO2 a objemu
Maďarsko 27 podle objemu a emisního standardu dle objemu a roku výroby
Malta 18 podle ceny, CO2 a délky vozidla dle CO2 a roku výroby
Německo 19 registrační poplatek dle CO2 a objemu válce
Nizozemí 21 podle CO2 a spotřeby dle výkonu, typu paliva a CO2 (podle regionu)
Polsko 23 registrační poplatek, identifikační karta, podle objemu neplatí se
Portugalsko 23 registrační poplatek, poplatek za značku, dle CO2 a objemu dle objemu a CO2
Rakousko 20 podle emisí CO2 dle výkonu a CO2
Rumunsko 19 registrační poplatek dle objemu
Řecko 24 podle ceny a CO2 dle CO2 a objemu
Slovensko 20 registrační poplatek, poplatek za značku dle objemu a roku výroby
Slovinsko 22 dle paliva, CO2, výkonu, emisní normy neplatí se
Španělsko 21 podle CO2 dle výkonu
Švédsko 25 při registraci se neplatí dle CO2 a paliva

Provozní náklady pak v každém státe ovlivňuje také odlišné zdanění paliv. Třeba v Nizozemí dosahuje spotřební daň u bezolovnatého benzinu 813 eur na 1.000 litrů paliva. V Česku je to oproti tomu 477 eur na tisíc litrů benzinu. Nejnižší spotřební daň se mimochodem platí v Bulharsku, a to 363 eur na tisíc litrů benzinu.

Obecně přitom platí, že benzin je zdaněn výrazněji jen nafta. Výjimkou je jen Belgie, kde jsou spotřební daně pro oba typy paliv shodné (600 eur na 1.000 litrů) a Slovinsko. Tam spotřební daň na bezolovnatý benzin činí 445 eur na 1.000 litrů, zatímco u nafty je to 464 eur na 1.000 litrů.

Zdroj: ACEA
Evropská unie: Spotřební daň na paliva podle států
Stát Spotřební daň za bezolovnatý benzin (Euro/1.000 l) Spotřební daň za naftu (Euro/1.000 l)
Belgie 600 600
Bulharsko 363 330
Česká republika 477 370
Dánsko 638 435
Estonsko 563 372
Finsko 724 513
Francie 683 594
Chorvatsko 510 405
Kypr 429 400
Irsko 619 525
Itálie 728 617
Lotyšsko 509 414
Litva  466 372
Lucembursko 516 404
Maďarsko 345 317
Malta 549 413
Nizozemí 813 633
Německo 655 470
Polsko 374 330
Portugalsko 668 513
Rakousko 482 397
Rumunsko 375 344
Řecko 700 410
Slovensko 514 368
Slovinsko 445 464
Španělsko 504 379
Švédsko 643 452

Na základě těchto čísel ACEA spočítala, že nejvyšší daně za využívání auta platí řidiči v Belgii. V průměru zaplatí na daních 3.187 eur ročně (přes 82.000 Kč), naopak nejméně je to ve Španělsku, kde se v průměru na daních platí 1.068 eur ročně (cca 27.500 Kč).

Celkově na klíčových evropských trzích motorová vozidla podle ACEA přinesou do rozpočtů 398,4 miliardy eur, což je skoro dva a půl násobek rozpočtu Evropské unie. Konkrétně v Německu tento příjem činí 99,9 miliardy eur, což souvisí s tím, že se jedná o největší evropský automobilový trh. Naopak v Irsku je to „jen“ 6,2 miliardy eur.

„Daně z vozidel, silnic a pohonných hmot generují každoročně v EU obrovské částky vládních příjmů,“ zdůrazňuje generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema s tím, že by tento příjem měl pomoci financovat další rozvoj dobíjecích a vodíkových stanic pro elektromobily. ACEA tak už poněkolikáté zdůrazňuje, že EU sice po výrobcích vyžaduje rozvoj elektromobility, avšak dostatečně nepodporuje rozvoj potřebné infrastruktury.

ACEA se mimochodem v krátkosti zabývala i zdaněním automobilů na jiných globálních trzích. Třeba v Číně zákazník neplatí daň z přidané hodnoty přímo, byť je do ceny vozidla započítána - ve skutečnosti je vybírána už v rámci výroby, dovozu auta ze zahraničí či při prodeji. Právě dovozové clo v Číně hodně ovlivňuje ceny aut, u běžných aut činí 15 %, což je důvod, proč přímo v zemi vyrábí tolik evropských či amerických automobilek.

Platí se však daň z nákupu vozidla, kterou do roku 2022 nemusí platit plug-in hybridy a elektromobily, což je důvod jejich dnešního rozvoje na čínském trhu. Speciálně jsou pak od roku 2016 zdaněna superluxusní auta.

To v USA se daně primárně liší stát od státu. Na federální úrovni je tu však už od roku 1978 takzvaná „daň žroutů paliva“ (gas guzzler tax) pro vozy s vysokou spotřebou paliva, která se právě liší podle úrovně spotřeby. Vozy se spotřebou pod 10,45 l/100 km jsou pak z tohoto zdanění vyjmuty.

Související články

Témata
5. 5. 2021 22:50
Re: Re: ZVÝHODNĚNÍ nafty
Jde snad o většinová paliva.
5. 5. 2021 16:15
Re: v tabulke su nespravne udaje
Celé to je len polotovar! A kde sú tie národné poplatky za CO², objem výkon...
Avatar - Hammunasakra
5. 5. 2021 14:10
Re: ZVÝHODNĚNÍ nafty
Jj furt stejně blbej trol = a to to MÁŠ už (důkaz) i na ACZ
V docela jednoduchý tabulce :-)
Fakt furt nechápeme? 🤗
CO se na tom sakra nedá chápat? 😇
Prostě OBŘÍ multi-miliardový zvýhodnění = v případě Německa roční podpora ve výši 9,5 mld. € = co na tom furt NECHÁPEŠ?

Vím ŽE se ti musí všechno opakovat = zkus nejdřív MYSLET a až PAK mluvit (psát :)

Co nechápeš na té tabulce? Že to je zvýhodnění v multi-miliardách = stále NE? 🤪

LPG a CNG jak jsme taky 100x probrali = jsou taky zvýhodněný = no a? Maj dohromady asi 2% trhu = furt ti uniká podstata?

Už si to párkrát slyšel = elektřina je zdaněná víc(násobně) než nafta

6 miliard litrů nafty x zvýhodnění viz tabulka = multi-miliard(ov)y zvýhodnění
Alespoň TOHLE si už pochopil?
5. 5. 2021 13:45
v tabulke su nespravne udaje
prvá tabulka sa mi trocha nepozdáva, nieje v nej uvedené či je robená z pohľadu fyzickej alebo právnickej osoby, nepoznám ako to je v iných štátoch ale na Slovenksu sa ročná daň za auto neplatí pre fyzicku osobu, platia ju jedine firmy.
A registračný poplatok je tam tiež uvedený zle, keďže je podľa výkonu motora.

Ako sa potom dá dôverovať ostatným údajom?
5. 5. 2021 13:18
Re: ZVÝHODNĚNÍ nafty
Furt stejně blbej trol. A co teprv kdyby si do toho zamíchal zvýhodnění CNG,LPG nebo elektřiny.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku