Jako v Top Gearu. Nový asistent zabrání jízdě v protisměru

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
7 Fotogalerie
Diskuze (6)
Jen na českých dálnicích každoročně jedou v protisměru stovky řidičů. V Německu pracují na systému, který by tomu měl zabránit.

Jízda v protisměru na dálnici je problém, kterým se kdysi zabývali i v pořadu Top Gear. Jeremy Clarkson tehdy do auta pro seniory vtipně instaloval bezpečnostní systém, který jízdě v protisměru zabránil tak, že část auta v takovém případě nechal vybouchnout. Německý výrobce automobilových komponentů ZF Friedrichshafen pracuje na podobném systému, avšak mnohem reálnějším a v praxi skutečně použitelném.

Společnost ho nazývá Wrong-Way Inhibit (Zákaz jízdy v protisměru) a prezentuje jej ve svém prototypu na bázi Volkswagenu Touran, který je vizí auta, jež se zvládne vyhnout dopravním nehodám.

Systém jízdu v protisměru rozezná na základě dat z různých zdrojů. V první řadě využívá vysoce přesné mapové podklady, které jsou neustále aktualizovány přes cloud. Vedle toho však systém dokáže pomocí kamery číst dopravní značení, ať už to svislé nebo vodorovné.

Wrong-Way Inhibit je aktivní asistent, což znamená, že vedle prvotního varování dokáže přímo zasáhnout do řízení. Při rozpoznání jízdy v protisměru nejprve upozorní řidiče na nebezpečí, a to pomocí akustického signálu, zataháním bezpečnostního pásu sedačky i varovnou kontrolkou na přístrojovém štítě.

Kromě toho ztuhne řízení, aby auto dalo řidiči najevo, že chce špatně odbočit. Pokud ani to nezabírá, udrží systém automobil na vnějším okraji pruhu, postupně jej zpomalí, až jej zcela zastaví. Zároveň může pomocník automaticky sepnout dálková či varovná světla, aby varoval okolní řidiče před nebezpečím. Řidiči následně umožní vyjet z rizikového místa jen po okraji silnice, a to v případě, že takový krok vyhodnotí jako bezpečný.

ZF Friedrichshafen tvrdí, že systém dokáže jednat okamžitě. Zasáhne hned v době, že řidič zatočí do špatného směru, nebo dokonce už jen když zapne blinkr před špatnou odbočkou. Jízdě v protisměru tak zabrání, ať už se řidič rozhodne tak jet kvůli špatné viditelnosti, nějakému rozptýlení či zmatení.

Součástí prototypu Vision Zero Vehicle je též hlídání pozornosti řidiče. Právě nepozornost totiž patří mezi nejčastější důvody dopravních nehod. Tento systém využívá laserovou kameru monitorující polohu hlavy řidiče, která funguje i za tmy. Pokud rozpozná, že řidič hledí jinam než na silnici, varuje ho v případě nebezpečí optickým i zvukovým signálem, případně přitažením bezpečnostního pásu. Když ani to nepomůže, zvládne systém v případě hrozící srážky převzít řízení nebo zabrzdit. Podobný systém připravuje také konkurenční Continental.

Vstoupit do diskuze (6)