Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jako v Top Gearu. Nový asistent zabrání jízdě v protisměru

David Bureš David Bureš 12. 3. 2018 • 23:54
7
6
Zobrazit náhledy (7)
Abarth Abarth
Jen na českých dálnicích každoročně jedou v protisměru stovky řidičů. V Německu pracují na systému, který by tomu měl zabránit.

Jízda v protisměru na dálnici je problém, kterým se kdysi zabývali i v pořadu Top Gear. Jeremy Clarkson tehdy do auta pro seniory vtipně instaloval bezpečnostní systém, který jízdě v protisměru zabránil tak, že část auta v takovém případě nechal vybouchnout. Německý výrobce automobilových komponentů ZF Friedrichshafen pracuje na podobném systému, avšak mnohem reálnějším a v praxi skutečně použitelném.

Společnost ho nazývá Wrong-Way Inhibit (Zákaz jízdy v protisměru) a prezentuje jej ve svém prototypu na bázi Volkswagenu Touran, který je vizí auta, jež se zvládne vyhnout dopravním nehodám.

Systém jízdu v protisměru rozezná na základě dat z různých zdrojů. V první řadě využívá vysoce přesné mapové podklady, které jsou neustále aktualizovány přes cloud. Vedle toho však systém dokáže pomocí kamery číst dopravní značení, ať už to svislé nebo vodorovné.

Wrong-Way Inhibit je aktivní asistent, což znamená, že vedle prvotního varování dokáže přímo zasáhnout do řízení. Při rozpoznání jízdy v protisměru nejprve upozorní řidiče na nebezpečí, a to pomocí akustického signálu, zataháním bezpečnostního pásu sedačky i varovnou kontrolkou na přístrojovém štítě.

Kromě toho ztuhne řízení, aby auto dalo řidiči najevo, že chce špatně odbočit. Pokud ani to nezabírá, udrží systém automobil na vnějším okraji pruhu, postupně jej zpomalí, až jej zcela zastaví. Zároveň může pomocník automaticky sepnout dálková či varovná světla, aby varoval okolní řidiče před nebezpečím. Řidiči následně umožní vyjet z rizikového místa jen po okraji silnice, a to v případě, že takový krok vyhodnotí jako bezpečný.

ZF Friedrichshafen tvrdí, že systém dokáže jednat okamžitě. Zasáhne hned v době, že řidič zatočí do špatného směru, nebo dokonce už jen když zapne blinkr před špatnou odbočkou. Jízdě v protisměru tak zabrání, ať už se řidič rozhodne tak jet kvůli špatné viditelnosti, nějakému rozptýlení či zmatení.

Součástí prototypu Vision Zero Vehicle je též hlídání pozornosti řidiče. Právě nepozornost totiž patří mezi nejčastější důvody dopravních nehod. Tento systém využívá laserovou kameru monitorující polohu hlavy řidiče, která funguje i za tmy. Pokud rozpozná, že řidič hledí jinam než na silnici, varuje ho v případě nebezpečí optickým i zvukovým signálem, případně přitažením bezpečnostního pásu. Když ani to nepomůže, zvládne systém v případě hrozící srážky převzít řízení nebo zabrzdit. Podobný systém připravuje také konkurenční Continental.

Témata
Avatar - wakantanka
13. 3. 2018 08:59
Re: chování řidičů
Ako bez urážky, ale ten kto je po vážnej operácii a pod vplyvom nejakých utlmujúcich liekov, ktoré znižujú jeho koncentráciu a vnímanie, ten za volantom nemá čo robiť. Plus mínus je rovnako nebezpečný pre seba a okolie ako človek pod silným vplyvom alkoholu. Je to síce kruté, ale bohužiaľ je to tak.
Avatar - O5kar
12. 3. 2018 19:59
Re: chování řidičů
Nevím, kolik je vám roků? Ale asi to moc nebude. Jednou se dostanete do věku, kdy vás budou právě předpisy omezovat s ohledem na váš zdravotní stav. Na to vemte jed. Asi nevíte, jak dokonale v tomto směru pracuje EU. Ve sdělovacích prostředcích se o tom moc nemluví. Nepřeji vám, abyste měl kardio, neuro či psycho problém. Lékařská věda je všemocná ale. Podrobíte se operaci, budete brát léky a podobně. Lékař si s vámi o vašem řidičáku povídat nebude. Jenom se zeptá, jestli ho máte a jenom pošle oznámení v jakém stavu jste. Ukládá mu to zákon. Je to zábrana proti korupci. Přijde dopis a vy odevzdáte ten VP u nás ŘP ani nemrknete. A když ho budete potřebovat, tak budete tvrdě bojovat. Zajisté víte, co je to harmonizační kód. Ujišťuji vás, že to nejsou jenom brýle. Člověk ani nevěří, co všechno se od postižených doví.
Avatar - wakantanka
12. 3. 2018 13:50
Re: chování řidičů
Mno, ale skoro všetky neduhy a nielen tie ktoré popisuješ by sa dali vyriešiť celkom jednoducho aj bez všelijakých asistentov. Sprísnenie kritérií na získanie VP a samozrejme zvýšenie kvality výučby v autoškolách. Raz som videl nejaký dokument ako to funguje v takom Nemecku a odtiaľ by sme si mali brať príklad ako na to. Napriek tomu, že majú časť diaľnic s neobmedzenou rýchlosťou majú menej závažných dopravných nehôd v prepočte na obyvateľov a pritom sa tam jazdí ďaleko viac a nielen po tých diaľniciach.
12. 3. 2018 12:58
chování řidičů
Nechci a ani nebudu hodnotit značení nájezdů na dálnici, jezdím denně a tak 1x 2x za rok taky zaváhám, kdo tvrdí že ne a je dokonalý, si stejně bude myslet svoje.

Co považuji ale za naprostou idiocii některých řidičů, je chování pokud se jim to už nechtíc povede, ujet v protisměru další 1 až x km? Pokud někomu po 500 metrech nedojde co udělal a nebo se snaží situaci zachránit tím že pokračuje v cestě k dalšímu exitu, nemá vůbec co dělat za volantem.

Assistenti sami o sobě nejsou špatný nápad, ovšem způsobují určitý odliv pozornosti, osobně jsem na 2 dny půjčenou Teslu a po přesednutí zpět do Oktavie jsem chvilku koukal :-), ono to samo nebrzdí a podobné :-).

Dnes řídí čím dál víc lidí, navíc stoupá i výskyt starších řidičů, mladší řidiči se snadno dostávají ke starším silnějším Autům a opojení výkonem jim na pozornosti moc nepřidá a maminky s multivany a SUV plnými řvoucích dětí (moje sestra) co denně jezdí jednu trasu a nedej bože vyrazí na nákupy do Prahy. :-), jakákoliv brzda co mne ochrání od podobných případů jedině vítám a bohužel pro poctivé řidiče nelze se tomu do budoucnosti vyhnout.
12. 3. 2018 12:43
Dalsi tip na asistenta
Asistent, ktery by znemoznil nastartovat auto, by pak dokazal zabranit vsem nehodam na světě ....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku