Jakou cenu mají staré škodovky v USA? Za tuhle chce majitel 350 tisíc korun
I když se počet klasických socialistických škodovek i u nás snižuje, stále je nebereme jako něco zvláštního. Jsou však na světě místa, kde platí za exotická zjevení.
Mezi takové kouty patří Severní Amerika. Do Spojených států amerických a do Kanady se sice vozy značky Škoda dovážely, ale nikdy se tam neprodávaly ve velkých objemech.
První snaha o export z Československa do Severní Ameriky sice oficiálně skončila začátkem 70. let, ale v roce 1983 začala v Kanadě škodovky nabízet společnost Skocar, kterou založil torontský podnikatel Gary Berg. V roce 1986 zahájil prodej i v USA a než o tři roky později byznys s československými vozy firma ukončila, prodala v Severní Americe asi 6.700 exemplářů modelové řady 742.
Není divu, že tam škodovky platí za exoty - zvlášť když se připočte jejich komunistický původ a poněkud zastaralá technika.
Proto je zajímavé, když se občas nějaká objeví na prodej. Máme totiž hezkou možnost, jak srovnat hodnotu stejného a nám velice dobře známého auta na dvou různých místech. Zatímco u nás se výjimečně ceny za sedan řady 742 ve velmi dobrém stavu přehoupnou přes sto tisíc korun, v USA si zřejmě majitel může říct o mnohem větší částku.
Našli jsme například Škodu 120L Deluxe z roku 1987, která je na prodej na předměstí Chicaga. Vůz, který dosud najezdil 41 tisíc kilometrů, si prý současný majitel před pěti lety přivezl ze Slovenska. A tvrdí, že je v původním stavu (až na zapalování z jiné škodovky) a že funguje výborně.
A ta cena? Vlastník žádá 15 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi 350 tisíc korun.
Stodvacítka původem ze Slovenska ale není jediná. Našli jsme také Škodu 120 GLS (objevili jsme tedy jen dvě škodovky na prodej v USA) v poněkud horším stavu a bez značek. Ovšem i její cena je poměrně vysoká.
Prodejce z obce Wauconda opět nedaleko Chicaga (kde tradičně žije velice silná česká komunita, Chicago dokonce ve 30. letech mělo i starostu narozeného na Kladně, jmenoval se Antonín Čermák) chce 3.500 dolarů, což je zhruba 82 tisíc korun.
Otázkou je, jestli se také najde někdo, kdo bude ochotný zmíněné sumy za lidové vozy z Východu utratit.