Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Japonská rallye 2024
Japonská rallye 2024
Japonská rallye 2024
Japonská rallye 2024
75 Fotogalerie

Japonská rallye po 2.dnu: Tänak zvýšil náskok, Neuville blízko titulu

Michal Štěpanovský

Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1) vede po druhém dnu Japonskou rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Lídr průběžného pořadí šampionátu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) si po pátečních technických problémech polepšil z patnáctého na sedmé místo.

Sobota se jela v podobném formátu jako v pátek s trojicí rychlostních zkoušek na severovýchodě od Nagoje. Včetně nového testu Mount Kasagi, který se jel dvakrát. Superspeciálka na Toyota Stadium se odehraje večer místního času, což je dopoledne středoevropského.

Byl jsem moc opatrný

Tänak zatím odvádí v Japonsku naprosto perfektní práci. Vede od páté rychlostní zkoušky, v sobotu vyhrál dvě erzety a zvýšil svůj náskok na druhého v pořadí z 20,9 na 38,0 sekundy. Vyvíjí tlak na Neuvilla, kterého může ještě předstihnout ve světovém šampionátu a výrazně pomáhá značce Hyundai v souboji s Toyotou o titul mezi výrobci. „Dostávali jsme hodně informací o změnách na trati. Snažili jsme se jim přizpůsobit, ale ne všechny naše poznámky byly dokonalé. Místy jsme byli možná zbytečně opatrní,“ hodnotil Tänak sobotní etapu.

Video placeholder
Japonská rallye 2024 • FIA World Rally Championship

Chybí mu šest bodů

Vedoucí jezdec šampionátu Neuville měl v pátek problémy s ventilem turbodmychadla a ztratil přes sedm minut a propadl se na patnácté místo. Mimo bodované pozice a ohrožoval tak své šance na zisk svého prvního titulu.

Jeho sobotní mise nebyla rozhodně jednoduchá. Potřeboval předstihnout co nejvíce vozů kategorie Rally2, jejichž řidiči se seřadili od sedmého místa níže. Před dva soupeře se dostal na RZ10, před dalšího na RZ11 a na dvanácté zkoušce si dokonce polepšil o tři příčky až devátou. Na čtrnácté a patnácté RZ se posunul o další dvě místa a aktuálně je sedmý. 

Znamená to, že si připisuje čtyři body, ovšem za předpokladu, že nedělní zkoušky dokončí. Matematicky mu k zisku titulu mistra světa stačí dva body v nedělní klasifikaci nebo v závěrečné Power Stage. „Věděl jsem, že realisticky je možné získat devátou či osmou pozici, ale hluboko v sobě jsem doufal, že můžu být sedmý. To byl náš cíl a s tím jsme počítali celý den. Současně jsem věděl, že jsem jediný, kdo mohl hodně ztratit, a všichni ostatní soupeři mohli naopak hodně vyhrát a nic neztratit. Bylo nutné zvládnout rizika a pokaždé situaci přehodnotit. A to jsme v posádce udělali,“ řekl Neuville pro server Dirtfiash.com.

Civilní auto na trati

Za vedoucím Tänakem jsou na pomyslných stupních vítězů dva jezdci, kteří řídí tovární speciály Toypta GR Yaris Rally1 Hybrid – Velšan Elfyn Evans a Francouz Sébastien Ogier. „Soudě podle časů soupeřů to pro nás nebyl nejlepší den. Auto fungovalo, ale nebyli jsme asi dobří v práci s pneumatikami. Snažili jsme se, ale dobré časy prostě nepřicházely,“ prohlásil Evans. 

Brit se dostal do problémů před dvanáctou zkouškou, když se před ním objevil na startu civilní minivan, který se dostal na trať navzdory bezpečnostním opatřením. Zkouška byla zrušena. „Na tohle jsme doplatili, protože přidělené časy byly lepší než, kterého jsme dosáhli my na trati,“ tvrdil osminásobný mistr světa. Ogier si však navzdory této situaci polepšil během dne z pátého na třetí místo průběžné klasifikace. „Výbornou práci odvedli naši špioni. Díky nim jsme si na trati hodně věřili,“ uvedl Ogier.

Video placeholder
Japonská rallye 2024 • FIA World Rally Championship

Japonská rallye (po RZ16 z 22 RZ)

1. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 2:39:48,0; 2. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +38,0; 3. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2:10,9; 4. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Puma Rally1 Hybrid) +2:19,1; 5. T. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +2:25,2; 6. Munster, Louka (Lux., Bel./Ford Puma Rally1 Hybrid) +3:07,1; 7. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +7:43,7; 8. Grjazin, Aleksandrov (Bul./Citroën C3 Rally2) +7:55,9; 9. Pajari, Mälkönenová (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +9:21,2; 10. Arai, Matsuo (Jap./Škoda Fabia R5) +10:12,6; 11. Kovalainen, Kitagawaová (Fin., Jap./Toyota GR Yaris Rally2) +10:42,0; 12. Greensmith, Andersson (Brit., Švéd./Škoda Fabia RS Rally2) +11:23,9; 13. Ingram, Kihurani (Brit., USA/Toyota GR Yaris Rally2) +11:50,6; 14. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia RS Rally2) +14:15,0; 15. Kogure, Luhtinen (Jap., Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +15:40,0; 16. N. Katsuta, Kimura (Jap./Toyota GR Yaris Rally2) +16:50,3; 17. Domínguez, Peňate (Par., Šp./Ford Fiesta Rally3) +18:40,7; 18. Nutahara, Azuma (Jap./Toyota GR Yaris Rally2) +20:04,0; 19. Chwist, Heller (Pol./Škoda Fabia RS Rally2) +20:39,7; 20. Fukunaga, Saida (Jap./Škoda Fabia Rally2 evo) +22:42,3; … 23. Auriol, Giraudet (Fr./Toyta GR Yaris) +29:31,4; 38. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1:32:47,1.

Výsledky jsou neoficiální.

Zbývající program Japonské rallye

Sobota 23. 11. – 23.11. RZ17 (20,23 km).

Neděle 24. 11. – 0.35 RZ18 (13,98 km), 1.38 RZ19 (20,23 km), 4.17 RZ20 (2,15 km), 6.15 RZ21 (13.98 km) – Power Stage. Etapa celkem 70,57 km.