Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

JCB představilo svůj nový vodíkový motor, oproti dieselu je o 98 % čistší

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Testování vodíkového motoru probíhalo pod kapotou bagru, který klade na motor mnohdy větší nároky než osobní a nákladní vozy.

Britská společnost JCB, známý výrobce těžké stavební a zemědělské techniky, se pochlubila novým motorem spalujícím vodík, který má nulové emise CO2 i výrazně nižší emise NOx. Pro společnost se tak jedná o velký krok směrem k bezemisní budoucnosti bez nutnosti elektrifikace, která by byla drahá na vývoj i pro zákazníky.

Ostatně nový motor spalující vodík není tak úplně nový. Jeho základem je totiž původně naftový vznětový čtyřválec JCB Dieselmax 448, který prošel několika modifikacemi. Výsledkem jsou však nulové emise CO2 a několik zásadních výhod oproti elektrifikaci za využití baterií i vodíkových palivových článků. Včetně výrazně nižší ceny.

Vodíkový motor společnosti JCB je pochopitelně určen především pro nasazení v specifických strojích společnosti. Ostatně už jeho první testy měly probíhat při zástavbě do bagru, který by však měl mít na motor podstatně náročnější požadavky, než většina osobních a užitkových vozidel. Technici JCB však podle Autocaru, který na novinku upozornil, věří, že nový motor najde uplatnění v široké škále vozidel.

Lord Anthony Bamford, předseda představenstva JCB, přitom vytvořil samostatný tým zaměřený na vývoj vodíkových motorů v rámci vývojového centra teprve v říjnu loňského roku. Důvodem byla rostoucí obava z možné ztráty odborných znalostí a infrastruktury pístových spalovacích motorů a s tím související ztráta dodavatelského řetězce.

Už se nebudeme hádat za naftu, na to už je pozdě. Cílem musí být nulové emise, ale nevěříme, že baterie a palivové články jsou jediným řešením,“ cituje Autocar slova Lorda Bamforda. JCB už přitom v minulosti představilo úspěšnou řadu elektrických bagrů nebo 20tunový prototyp bagru s palivovými články.

Spalování vodíku, namísto jeho využívání k zisku elektřiny, však může mít řadu výhod. Společnosti totiž mohou využívat své zkušenosti se spalovacími motory, zlevní se výroba a navíc vodík určený ke spalování nemusí mít tak vysokou kvalitu, jako vodík určený do systémů s palivovými články.

Konkrétně prototyp vodíkového motoru JCB má zcela nová sání, nové písty, konstruktéři snížili komprese a přidali nový systém vysokotlakého vstřikování common rail. Výkonem a charakteristikou by se pak nový vodíkový motor měl vyrovnat soudobým běžným motorům.

Jak navíc víme, při spalování vodíku nevzniká žádný CO2. Drobnou nevýhodou je sice vznik NOx, jenže i zcela „surové“ emise NOx z výfuku vodíkového motoru JCB jsou stále výrazně nižší, než emise NOx dieselových motorů. Dokonce i ve srovnání s naftovými motory osazenými nejnovější technologií pro omezení emisí by měly být emise vodíkového motoru až o cca 98 % nižší.

Díky dalším úpravám výfukových plynů by však mělo být možné snížit emise až na úroveň, kterou Tim Burnhope, šéf inovační divize JCB, označil jako „zero-impact level“ – tedy na měření až příliš malá hodnota, která by neměla mít žádné výraznější dopady na okolí. Kolegové z Autocar pak dodávají, že jediné výfukové emise, kterých si všimli, byl obláček páry po nastartování.

Technici JCB se chystají na vývoji motoru ještě chvíli pracovat, jeho výroba už by však měla být téměř jistá. „Podle nás zde musí existovat příležitost pro lidi vyrábějící tradiční motory, aby se pomocí vyspělé technologie a existujícího zásobovacího řetězce dostali k nulovým emisím CO2 jak nejrychleji to bude možné,“ uvedl Burnhope.

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Doporučujeme

21. 5. 2021 17:49
Re: Motor vs. palivový článek
Nedávno jsem viděl data z nějakého prototypu a na 3kW palivový článek bylo asi 2.5 kW odpadního tepla, tedy žádný zázrak. A to tam ještě nebyla počítána energie pro ohřátí vodíku (při expanzi z nádrže se prudce ochladí) a na druhé straně chlazení stlačeného vzduchu (který jde do palivového článku).
21. 5. 2021 10:20
Re: Že je vodík ekologický si myslí jen
Zase by to nemuslo být špatné využití jaderných elektráren. Místo přečerpávání nádrží by v noci vyráběli vodík. A nebo ještě líp ze vzdušného co2 nějaký kapalný uhlovodík, který by tedy neobsahoval síru ani jiné příměsi a byl by opravdu "uhlíkově neutrální".
20. 5. 2021 23:28
Re: Že je vodík ekologický si myslí jen
Není zájem a odbyt. Už se z Bruselu ozývají hlasy, že se pro pohony na vodík započtou i emise z výroby. Takže kdo bude chtít jezdit na vodík, bude potřebovat "zelený vodík" vyrobený z nějaké fotovoltaiky a tedy ještě dražší než aktuálně drahý. To bude poslední hřebíček do rakve pro nesmysl á la vodík do osobáků.
Vodík je pase pro osobní auta i tak. Ostatně modelů na trhu ubývá - Honda FCX-V4, Ford Focus FCV, Tucson FCEV, Chevrolet Equinox FC,... všechno nemělo náhradu. Aktuálně jezdí jen 3 (!!!) modely na FC a spalovák na vodík žádný. Takže trend je jasný. Modely bude-bude-bude-chystáse neřeším. Tomu věří jen jistý slepý naftonadšenec.
Avatar - Dzakobo
20. 5. 2021 15:57
Re: Motor vs. palivový článek
A nároky na čistotu vodíku používaného pro pal. články.
20. 5. 2021 15:38
Re: Ano,
Ty bežne jazdíš do roboty na čelnom nakladači alebo bagri? ;-)