Jedna továrna nestačí? BYD zvažuje druhou evropskou výrobnu
Jen 22 let stará čínská automobilka BYD zažívá masivní expanzi. Továrny staví po celém světě, jednu má už téměř hotovou v Evropě a ani to možná nebude stačit. V blízké době se rozhodne, jestli v Evropě zainvestuje i do druhého výrobního závodu
Automobilka BYD má velmi úspěšné období. Stala se nejprodávanější značkou Číny a největším výrobcem elektromobilů a plug-in hybridů na světě. V Evropě má ovšem co dohánět, protože minulý rok byl BYD v prodejích až na 31. místě, za Mitsubishi a před Alfou Romeo. Jenže, výsledek 50.265 aut byl o 220 % lepší než předchozí rok, kdy se prodalo 15.707 vozů BYD.
Expanze sice nejde tak rychle, jak si v Číně představovali, důvěra v Evropu je každopádně silná. BYD tak začal zvažovat otevření další továrny na starém kontinentu. Ta první přitom ještě ani není v provozu. Staví se v maďarském Szegedu, v zemi už BYD má starší továrnu zaměřenou na výrobu autobusů, ta je však ve městě Komarom.
Osobní vozy mají ze Szegedu začít vyjíždět v druhé polovině roku 2025. Jako první se zde budou vyrábět elektromobily Dolphin a Atto 3, později je doplní také menší SUV Atto 2. Eventuálně se zde ale počítá s výrobou až 12 různých modelů značky a kapacitou až 350.000 vozidel ročně.
Kromě toho už BYD staví další továrnu v Turecku, s roční kapacitou až 150.000 vozidel. I ta má částečně sloužit k zásobování evropského trhu a spuštěna bude v roce 2026. Ale možná ani to nebude stačit, výkonná viceprezidentka společnosti BYD Stella Li totiž v rozhovoru pro německá média řekla, že v příštích 18-24 měsících společnost rozhodne, kde se začne s výstavbou druhé evropské továrny.
Pokud na to dojde, produkce by měla začít v průběhu roku 2028. Souvisí to také s nově zavedenými cly na čínské elektromobily, které chce BYD výrobou přímo na starém kontinentu obejít. U BYD šlo konkrétně o 17,4 % navíc k již existujícím 10 % clům. Kromě aut by se ale v Evropě mohly začít vyrábět i baterie. BYD ostatně původně začal jako výrobce baterií, než se vrhnul také do aut.
Již letos by se měli vozů BYD oficiálně dočkat také čeští zákazníci. Proti původním plánům ne přes lokálního dovozce, vozy by zde měl dovážet přímo BYD. Řídit tento projekt bude bývalá manažerka ze Stellantisu Maria Grazia Davino, která byla v prosinci 2024 jmenována regionální ředitelkou BYD pro Německo, Švýcarsko, Polsko, Rakousko a Českou republiku.
Plány na produkci v Evropě mají i další čínské automobilky. První výroba z CKD kitů byla spuštěna už v roce 2012 v bulharském Lovechu. Produkce vozů automobilky Great Wall s lokálním partnerem ovšem dlouho nevydržela. Své vozy nějakou dobu montovala značka MG v Británii, taktéž z dovezených kitů, i tomu je však dávno konec.

Dnes se v Evropské unii vyrábí čínské vozy na třech místech. Italská firma DR Automobiles, která letos vstoupila i na český trh, montuje v továrně v italském městě Macchia d'Isernia kity několika čínských značek, primárně Chery. A právě Chery rozjelo nedávno s lokálním partnerem Ebro montáž svých modelů v bývalé továrně Nissanu ve španělské Barceloně. Posledním je startup Leapmotor, v němž 20 % podíl koupil koncern Stellantis. A díky tomu se dnes vozy Leapmotor T03 montují v polském městě Tychy.
Nezůstane jen u toho, lokace pro budoucí továrny již hledají automobilky Geely, Great Wall, GAC, Dongfeng nebo SAIC. V hledáčku jsou mimo jiné také Slovensko a Česká republika, konkrétní lokace však zatím nebyly zveřejněny.