TEST Jeep Compass vs Subaru Forester vs Škoda Octavia Scout – Jednou nohou v terénu
Rozdíly mezi terénním a běžným rodinným vozem jsou dnes setřeny. Nabídka na trhu je tak rozmanitá, že určit jasnou dělící linii mezi silničními vozy a SUV je prakticky nemožné – můžete mít kombi s pohonem všech kol, nebo naopak terénně vyhlížející vůz, který pohání jen přední kola.
Příchod nového Jeepu Compass nás přiměl k netradičnímu srovnání: vybrali jsme trojici vozů, které spojuje jen znak náprav 4x4. Každý z nich je jiný, ale přesto mají mnoho společného. I přes zřetelné rozdíly je považujeme za srovnáníhodné alternativy.
Design
Vzhled karoserie určuje první dojem. Jeep na to jde od lesa. Proti předchozímu provedení se sice jeho design značně umravnil, i tak je ale z dané trojice s přehledem nejvýraznější. Compassu svědčí tvář ve stylu většího Grand Cherokee i vytažené hranaté blatníky – už před usednutím se nás snaží přesvědčit, že mimo asfalt je jako doma.
Scout sází na jistotu – i přes dlouhé převisy elegantně tvarované kombi je ozvláštněno nelakovanými plasty, které zdůrazňují určení auta. V našem případě Octavie ještě vylepšuje dojem světle béžovou metalízou Safari a dvoubarevnými koly Proteus. Pár doplňků dokáže z Octavie i po letech udělat atraktivní auto.
Interiér
Vnitřek Jeepu buď nalezne pochopení a nebo okamžitě odradí. Proti předchozímu provedení zaznamenal značné zlepšení a zbavil se charakteru neuměle sestavených laciných plastových dílů. Přesto ale jde svým směrem: zatímco evropské automobilky hledají cestu vpřed, Jeep zkouší neotřelé retro ve stylu 90tých let.
Když akceptujeme jeho design, zjišťujeme, že nabízí tvrdé, avšak bytelné plasty. K tomu se přidávají robustní díly z nového Grand Cherokee a praktické detaily jako přídavná otevřená přihrádka před spolujezdcem nebo neobvyklé ovládání rádia ze zadní strany ramen volantu. Jediné, pro co nemáme pochopení, je umístění ovladače zámku mezinápravové spojky kamsi dolů mezi přední sedadla.
Sedí se vysoko a palubní deska ční také do značné výšky. To dodává ten správný offroad pocit. Zároveň tolik nevadí krátké sedáky a díky šikovnému vybrání ve stropu nad předními i zadními sedadly si budete libovat ve vzpřímené pozici – Compass nabízí ze všech konkurentů s přehledem nejvíc místa nad hlavou.
Podrobnější zkoumání potvrzuje první dojem: tady se zastavil čas. Pokud má Forester být pracantem, je to v naprostém pořádku. Jestli má ale zastat úlohu rodinného vozu, nebo dokonce dát pocit dobře vynaloženého třičtvrtěmilionu, pak Subaru nejspíš už obrazně řečeno ujel vlak.
To Octavia je z jiného světa. Seriózní, účelný design má navodit pocit kvality – a ve srovnání s dvojicí protivníků se mu to opravdu daří. Dojem kazí jen „hliníkový“ dekor a zbytečná parádička v podobě madla před spolujezdcem.
Vyšší pozice nad silnicí Scouta odlišuje od běžných verzí, ale k ortodoxním příslušníkům kategorie SUV má stále daleko. Cestující vpředu i vzadu si všimnou, že sedí výš, stále ale budou mít pocit jízdy v běžném rodinném voze. To je hlavní rys Octavie a záleží na preferencích, zda jde o přednost, nebo nedostatek.
Skutečné výhody interiéru Škody jsou jinde: má například informačně nejlépe vybavený přístrojový štít, nejpřehledněji rozmístěné ovládací prvky nebo nejštědřejší nabídku odkládacích prostorů.
Rozměry zavazadlového prostoru | Jeep Compass | Subaru Forester | Škoda Octavia Scout |
Délka u dna [mm] | 850 | 930 | 1060 |
Šířka mezi podběhy [mm] | 980 | 1060 | 1010 |
Výška pod roletou [mm] | 360 | 410 | 550 |
Nakládací hrana [mm] | 800 | 740 | 695 |
Objem dle VDA [l] | 458 | 450 | 605 |
Co se týká zavazadlového prostoru, je jednoznačným vítězem Octavia. To ostatně není žádné překvapení, jejich 605 litrů základního objemu hledá těžko konkurenci i napříč segmenty. Scout to v praxi potvrzuje nejdelší ložnou plochou z testovaných vozů a přidává nejníže položenou nakládací hranu.
Subaru a Jeep jsou podle objemu vyrovnanými konkurenty, rozměrově se zavazadlový prostor Foresteru ale blíží spíš tomu v Octavii. Pohled do tabulky zde trochu klame, japonský vůz je výrazně skladnější než ten americký.
Motor
Jeep vyráží do boje s papírově nejlepší pohonnou jednotkou. Má o 7 % vyšší objem ne u konkurentů a i jeho výkon 120 kW převyšuje motory Subaru a Škody. Zároveň ale musí rozpohybovat s přehledem nejtěžší auto…
Maximum točivého momentu 320 Nm neoslní, je ale dostupné v extrémně širokém pásmu od 1400 do 3600 min-1 a v praxi se motor podle toho chová. Po překonání nízkých otáček nastupuje konstantní zátah, kdy je při potřebě akcelerace prakticky jedno, jaký máte zrovna zařazený převod. Pro použití na silnici i mimo ni ideální, zvlášť když se motor rád nechá vytáčet a nemá problém se dotknout omezovače otáček na 5000 min-1.
Do karet dynamice hraje také krátké zpřevodování. Otáčky 2900 min-1 při reálných 130 km/h jsou na dnešní dobu vysoké, řidič se ale díky tomu může za všech okolností těšit hbité odezvě na plynový pedál.
Starosti způsobí podprůměrné odhlučnění. Je to závan ze světa offroadů, aplikace stejného agregátu v Mercedesech ukazují, že tento motor lze spolehlivě izolovat od posádky. Produkce vibrací je ale snížená na minimum, těžká karoserie s robustním uložením bloku se nenechá od čtyřválce rozklepat.
Subaru sází na unikátní koncepci – pohání jej podélně uložený čtyřválec s protiběžnými písty. Ten se svým chováním značně odlišuje od zbývajících dvou. Sice se vyznačuje nejhrubším chodem na volnoběh (to se může po zajetí zlepšit), za to ale řidiče odvděčí takřka lineárním zátahem.
Boxer nezná pojmy turbodíra a turboefekt, co víc: snaží se působit, jako by žádné turbodmychadlo neměl. Motor se hezky sbírá od nejnižších otáček a plynule táhne až za 4000 min-1. V praxi to znamená, že se nelze oddávat roztahování pod 2000 min-1, toto pásmo stačí jen k udržování rychlosti.
Japonští inženýři usoudili, že jejich zákazníci ocení charakteristiku co nejpodobnější zážehovým motorům. Ano, přesně tak se diesel od Subaru chová. Řidiče dokonce nabádá k vytáčení nejen svými reakcemi, ale i vyznačením bodu přeřazení na rychloměru.
Motor TDI je dobře známou klasikou. V provedení s common-railem (v Octavii od loňského roku) se zlepšila kultura chodu, snížený kompresní poměr na 16:1 ale v tomto konkrétním případě znamená, že při rozjezdu bez plynu má motor tendenci zhasnout.
Ačkoliv je z testované trojice Škoda nejslabší, kombinace menší čelní plochy a nižší hmotnosti dělá své. Motor v Jeepu je sice živější, Octavia je ale přesto na silnici hbitější. Se Subaru hraje na remízu, tipujeme ale, že většině zákazníků bude spíš vyhovovat silnější zátah z nízkých otáček u TDI než pozvolný nástup boxeru.
Mimochodem, velkou devizou Octavie je nejlepší odhlučnění z testovaných aut.
Odečtená spotřeba paliva | Jeep Compass | Subaru Forester | Škoda Octavia Scout |
Spotřeba městský provoz [l/100 km] | 6,4 | 5,6 | 5,2 |
Spotřeba mimoměstský provoz [l/100 km] | 6,2 | 5,2 | 4,8 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 7,9 | 7,0 | 6,2 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 2900 | 2600 | 2400 |
Asi nepřekvapí, že Škoda je z dané trojice nejúspornější. Do karet ji kromě aerodynamiky a hmotnosti hrají i nejdelší převody. Subaru se ale dokáže povážlivě přiblížit – ačkoliv je vyšší, má permanentní pohon všech kol a k testu dorazilo se syrovým motorem. S lehčí nohou se lze u obou modelů vejít do 6 litrů na 100 km. Jeep je tím třetím vzadu, ale poněkud neoprávněně: dlouhodobá spotřeba okolo 7 litrů je mezi pravověrnými SUV solidním výsledkem.
Podvozek
Situace už by mohla vypadat na jednoznačné vítězství Octavie. Při jízdě po okreskách i polních cestách se ale pořadí obrací.
Jeep ukazuje, že nedělal ramena jen na oko. Jeho podvozek je tvrdší, u vysoké karoserie nepřekvapí mírný sklon k nedotáčivosti a výraznější náklony v zatáčkách. Bezprecedentní je ovšem způsob, jakým se Compass i na 18palcových kolech vyrovnává s nerovnostmi. Řidič si může dovolit zcela ignorovat i větší výmoly, podvozek je spolehlivě utlumí bez jakýchkoliv rázů a dá o nich vědět jen mírným pohybem karoserie.
Forester je na tom v komfortu o něco hůř, nabízí ale bezkonkurenční ovladatelnost. Suverénně zvládá průjezdy zatáček i ve vyšších rychlostech, na čemž má nezanedbatelnou zásluhu zadní lichoběžníková náprava. Málo se naklání a i na dálnici je dokonale směrově stabilní. Výměnou za to musí posádka akceptovat natřásání na rozbité polní cestě.
Octavia Scout je vedle této trojice najednou naprosto nevýrazná. Svou práci odvede dobře, ale není tak komfortní jako Jeep a před obratností Subaru se musí taky sklonit. Že se jedná jen o derivát standardního kombi potvrzuje houpavější jízda a tvrdé dotlumování velkých nerovností. V extrémních rychlostech navíc poněkud paradoxně nabízí větší jistotu vyšší Subaru.
Terénní schopnosti | Jeep Compass | Subaru Forester | Škoda Octavia Scout |
Nájezdový úhel vpředu | 20° | 25° | 16,5° |
Nájezdový úhel vzadu | 32° | 22° | 13,6° |
Přechodový úhel | 20° | 23° | - |
Světlá výška | 205 mm | 215 mm | 179 mm |
Mimo silnici nás nejvíc přesvědčil Jeep. V těžším terénu jej ale bude limitovat malý přední nájezdový úhel a uzávěra mezinápravové spojky fungující jen v nízkých rychlostech. Subaru boduje světlou výškou a samozřejmě i symetrickým pohonem všech kol. Jeho přednosti bychom ale pořádně rozpoznali až na sněhu nebo v blátě, a toho se nám během testu nedostalo. Od Škody pak těžko někdo očekává víc než dojet po prašné cestě na chalupu. To samozřejmě zvládá lehce, jen se u toho netváří tak suverénně jako Jeep nebo Subaru.
Cena
Už víme, jaké jsou faktické poměry sil trojice konkurentů. Jak si ale stojí v cenovém srovnání? Tady na nás čeká hned několik překvapení.
Především všechna tři auta jsou v testované výbavě i bez příplatků velmi slušně vybavena – kde jsou doby, kdy se kolem tři čtvrtě milionu dalo pořídit jen střídmě vybavené auto s pohonem všech kol.
Mezi uvedenou trojicí ale panuje na první pohled poměrně značný cenový rozdíl 100 tisíc korun. Nejlevnější je překvapivě (alespoň pro nás) Octavia Scout za 676.900,- Kč. Jeep je o značných 79 tisíc dražší než mladoboleslavské kombi, když stojí 757.500,- Kč. Nesmíme zapomínat, že s výjimkou Škody jsou testovaná auta zatížena dovozním clem.Navíc tento rozdíl ale z velké části smaže dorovnání výbavy.
Model | Jeep Compass | Subaru Forester | Škoda Octavia Scout |
První cena | 570.000,- (2,0 VVT 4x2/115 kW) | 589.000,- (2,0X 4x4/110 kW) | 656.900, (1,8 TSI 4x4/118 kW) |
Základní cena testované verze | 757.500,- | 779.000,- | 676.900,- |
Zvolená výbava | Limited | Comfort | Scout Edition CZ |
Airbagy čelní | S | S | S |
Airbagy okenní | S | S | S |
Airbagy boční | 11.400,- | S | S |
Asistent rozjezdu do kopce | S | S | S |
El. stahování oken/řidič aut. | S/S | S/S | S/S |
El. ovládaná/vyhřívaná zrcátka | S/S | S/S | S/S |
El. sklopná zrcátka | - | S | 3.000,- |
ESP (resp. Subaru VDC) | S | S | S |
Klimatizace automatická | - | S | - |
Klimatizace aut. dvouzónová | S | - | S |
Kožené čalounění | S | Exclusive | 46.900,- |
Kůží potažený volant | S | S | S |
Litá kola, 17 palců | S | S | S |
Litá kola, 18 palců | 4.400,- | - | - |
Metalický lak | 12.000,- | S | 11.600,- |
Multimédia - Bluetooth | 6.000,- | S | 2.000,- |
Multimédia - navigace | 17.400,- | Exclusive | 12.800,- |
Multimédia - prémiové audio | 16.200,- | S | 10.000,- |
Parkovací kamera | - | S | - |
Parkovací senzory | - | - | 9.100,- |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S | S |
Rádio měnič na 6 CD | S | - | 10.100,- |
Sed. řidiče el. nastavitelné | S | - | 18.100,- |
Střešní okno | 21.000,- | Exclusive | 20.100,- |
Střešní ližiny | S | S | S |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívaná přední sedadla | S | S | S |
Xenonové HID světlomety | - | S | 22.400,- |
Záruka | 2 roky bez omezení | 3 roky/100 tis km | 2 roky |
Cena při uvedené výbavě | 845.900,- | 909.000,- | 843.000,- |
To samé platí pro Subaru s výjimkou jedné položky – na kožené čalounění zapomeňte. Stejně jako navigace a střešní okno náleží až do nejvyšší výbavy Exclusive, která má v ceníku napsáno 909 tisíc korun. Překvapivá je i naprostá absence možnosti parkovacích senzorů, to ale Subaru bohatě dorovnává standardní parkovací kameru. Tento prvek bychom naopak u zbývajících dvou hledali marně.
I Jeep ovšem představuje kompromisy ve výbavě. Verze Limited je nejvyšším stupněm, ke kterému jde doobjednat navigace s Bluetooth, prémiové audio a boční airbagy. Parkovací senzory, xenonové světlomety nebo snad jen elektricky sklopná zrcátka? Na to Jeep říká bohužel „zapomeňte“.
A tak můžeme za nejzajímavější nabídku označit Škodu. Cenově se konkurentům přinejmenším vyrovná a umí nabídnout nejrozsáhlejší výbavu.
Závěr
Dokonalosti ale přesto mladoboleslavský matador nedosáhl. Kdybychom měli sestavit ideální vůz, bude mít z dané trojice karoserii a interiér Škodovky, motor z Jeepu a podvozek se stálým pohonem všech kol ze Subaru. Nabídne americké tlumení nerovností, japonskou ovladatelnost a bude mít převodovku z produkce koncernu VW. Takový vůz ale neexistuje, proto se musíme spokojit s tím, co je na trhu.
Přesto když máme z trojice zvolit nejlepšího, vítěz je jednoznačný: Octavia Scout. Uveze toho nejvíc, je nejlevnější, má nejnižší spotřebu a svým chováním se podobá běžnému osobnímu autu. K tomu se přidávají desítky detailů – například od nejpropracovanějšího palubního počítače, přes třeba bohaté možnosti příplatkové výbavy až po skutečnost, že jako jediné auto v testu má elektrické stahování s oboustranným dojezdem u všech bočních oken.
Jeep Compass 2,2 CRD | |
+ | Komfort odpružení a tlumení nerovností Pocit řízení terénního vozu Velmi živý a mimořádně pružný motor Atraktivní tvarové provedení |
- | Některé tvary v interiéru Malý objem zavazadelníku (pod roletou) Hlučný motor Krátké sedáky Parkovací senzory nedostupné ani za příplatek |
Subaru Forester 2,0D | |
+ | Ovladatelnost, směrová stabilita Úsporný motor s lineární charakteristikou Vzdušný interiér, velký zavazadelník Nejvyspělejší systém 4x4 Robustní konstrukce Nejvyšší světlá výška, největší přední nájezdový úhel |
- | Zadrhávající řazení, tuhá spojka Vysoká cena nejvybavenější verze Nemoderní lacině působící interiér Slabší komfort na nerovnostech |
Škoda Octavia Scout 2,0 TDI | |
+ | Nejlépe sladěný celek Nejvyšší kvalita provedení interiéru Nejnižší základní cena, nejširší možnosti dovýbavy Prostorný a dobře využitelný zavazadlový prostor Spotřeba paliva ve všech jízdních režimech Možnost objednání samočinné převodovky |
- | Vhodné jen do nejlehčího terénu Zhasínání motoru při neopatrném rozjezdu Málo místa pro kolena vzadu |