Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Compass vs Subaru Forester vs Škoda Octavia Scout – Jednou nohou v terénu

1. 9. 2011 • 14:54
40
289
Zobrazit náhledy (40)
Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo Fortwo
Kompas, lesník, skaut – už svými názvy se nás snaží přesvědčit, jak moc offroadoví jsou. Co ale umí nabídnout ve skutečnosti?

Rozdíly mezi terénním a běžným rodinným vozem jsou dnes setřeny. Nabídka na trhu je tak rozmanitá, že určit jasnou dělící linii mezi silničními vozy a SUV je prakticky nemožné – můžete mít kombi s pohonem všech kol, nebo naopak terénně vyhlížející vůz, který pohání jen přední kola.

Příchod nového Jeepu Compass nás přiměl k netradičnímu srovnání: vybrali jsme trojici vozů, které spojuje jen znak náprav 4x4. Každý z nich je jiný, ale přesto mají mnoho společného. I přes zřetelné rozdíly je považujeme za srovnáníhodné alternativy.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty

Design

Vzhled karoserie určuje první dojem. Jeep na to jde od lesa. Proti předchozímu provedení se sice jeho design značně umravnil, i tak je ale z dané trojice s přehledem nejvýraznější. Compassu svědčí tvář ve stylu většího Grand Cherokee i vytažené hranaté blatníky – už před usednutím se nás snaží přesvědčit, že mimo asfalt je jako doma.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty
Subaru vypadá na první pohled jako vůz stojící na pomezí mezi kombi a SUV. Přímé srovnání ale odhaluje, že proporcemi karoserie se jedná o klasické SUV, vždyť výška je téměř identická s Jeepem. Karoserie s velkými koly, širokými blatníky a velkou prosklenou plochou ale chce vyvolat dojem, že je jen terénním kombíkem. Snahu Foresteru nestrhávat na sebe pozornost, ale zároveň nabídnout decentní design ozvláštněný několika výraznějšími doplňky, hodnotíme také pozitivně.

Scout sází na jistotu – i přes dlouhé převisy elegantně tvarované kombi je ozvláštněno nelakovanými plasty, které zdůrazňují určení auta. V našem případě Octavie ještě vylepšuje dojem světle béžovou metalízou Safari a dvoubarevnými koly Proteus. Pár doplňků dokáže z Octavie i po letech udělat atraktivní auto.

Interiér

Vnitřek Jeepu buď nalezne pochopení a nebo okamžitě odradí. Proti předchozímu provedení zaznamenal značné zlepšení a zbavil se charakteru neuměle sestavených laciných plastových dílů. Přesto ale jde svým směrem: zatímco evropské automobilky hledají cestu vpřed, Jeep zkouší neotřelé retro ve stylu 90tých let.

Když akceptujeme jeho design, zjišťujeme, že nabízí tvrdé, avšak bytelné plasty. K tomu se přidávají robustní díly z nového Grand Cherokee a praktické detaily jako přídavná otevřená přihrádka před spolujezdcem nebo neobvyklé ovládání rádia ze zadní strany ramen volantu. Jediné, pro co nemáme pochopení, je umístění ovladače zámku mezinápravové spojky kamsi dolů mezi přední sedadla.

Sedí se vysoko a palubní deska ční také do značné výšky. To dodává ten správný offroad pocit. Zároveň tolik nevadí krátké sedáky a díky šikovnému vybrání ve stropu nad předními i zadními sedadly si budete libovat ve vzpřímené pozici – Compass nabízí ze všech konkurentů s přehledem nejvíc místa nad hlavou.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty
Přejděme k Foresteru. Uvnitř dává jakékoliv snahy o offroadový design na první pohled stranou – palubní deska vypadá úplně jako ta v Impreze. Sedí se ale vysoko a způsob, jakým kabina obklopuje posádku si v ničem nezadá s pravými teréňáky. Hlavní pocit je, podobně jako v Jeepu, vzdušnost v oblasti ramen a hlavy, k tomu se ale u Subaru přidává na předních sedadlech stísněnost u nohou. Spolujezdec dokonce může mít problém pohodlně umístit své nárty pod palubní desku. Cestující vzadu mají sice na centimetry více místa, v Jeepu se ale cítí pohodlněji.

Podrobnější zkoumání potvrzuje první dojem: tady se zastavil čas. Pokud má Forester být pracantem, je to v naprostém pořádku. Jestli má ale zastat úlohu rodinného vozu, nebo dokonce dát pocit dobře vynaloženého třičtvrtěmilionu, pak Subaru nejspíš už obrazně řečeno ujel vlak.

To Octavia je z jiného světa. Seriózní, účelný design má navodit pocit kvality – a ve srovnání s dvojicí protivníků se mu to opravdu daří. Dojem kazí jen „hliníkový“ dekor a zbytečná parádička v podobě madla před spolujezdcem.

Vyšší pozice nad silnicí Scouta odlišuje od běžných verzí, ale k ortodoxním příslušníkům kategorie SUV má stále daleko. Cestující vpředu i vzadu si všimnou, že sedí výš, stále ale budou mít pocit jízdy v běžném rodinném voze. To je hlavní rys Octavie a záleží na preferencích, zda jde o přednost, nebo nedostatek.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty

Skutečné výhody interiéru Škody jsou jinde: má například informačně nejlépe vybavený přístrojový štít, nejpřehledněji rozmístěné ovládací prvky nebo nejštědřejší nabídku odkládacích prostorů.

Rozměry zavazadlového prostoruJeep CompassSubaru ForesterŠkoda Octavia Scout
Délka u dna [mm]8509301060
Šířka mezi podběhy [mm]98010601010
Výška pod roletou [mm]360410550
Nakládací hrana [mm]800740695
Objem dle VDA [l]458450605

Co se týká zavazadlového prostoru, je jednoznačným vítězem Octavia. To ostatně není žádné překvapení, jejich 605 litrů základního objemu hledá těžko konkurenci i napříč segmenty. Scout to v praxi potvrzuje nejdelší ložnou plochou z testovaných vozů a přidává nejníže položenou nakládací hranu.

Subaru a Jeep jsou podle objemu vyrovnanými konkurenty, rozměrově se zavazadlový prostor Foresteru ale blíží spíš tomu v Octavii. Pohled do tabulky zde trochu klame, japonský vůz je výrazně skladnější než ten americký.

Motor

Jeep vyráží do boje s papírově nejlepší pohonnou jednotkou. Má o 7 % vyšší objem ne u konkurentů a i jeho výkon 120 kW převyšuje motory Subaru a Škody. Zároveň ale musí rozpohybovat s přehledem nejtěžší auto…

Maximum točivého momentu 320 Nm neoslní, je ale dostupné v extrémně širokém pásmu od 1400 do 3600 min-1 a v praxi se motor podle toho chová. Po překonání nízkých otáček nastupuje konstantní zátah, kdy je při potřebě akcelerace prakticky jedno, jaký máte zrovna zařazený převod. Pro použití na silnici i mimo ni ideální, zvlášť když se motor rád nechá vytáčet a nemá problém se dotknout omezovače otáček na 5000 min-1.

Do karet dynamice hraje také krátké zpřevodování. Otáčky 2900 min-1 při reálných 130 km/h jsou na dnešní dobu vysoké, řidič se ale díky tomu může za všech okolností těšit hbité odezvě na plynový pedál.

Starosti způsobí podprůměrné odhlučnění. Je to závan ze světa offroadů, aplikace stejného agregátu v Mercedesech ukazují, že tento motor lze spolehlivě izolovat od posádky. Produkce vibrací je ale snížená na minimum, těžká karoserie s robustním uložením bloku se nenechá od čtyřválce rozklepat.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty
Compass dokáže jezdit dlouhodobě se spotřebou kolem sedmi litrů. Mezi tradičními SUV je to slušný výsledek, jak se ale ukáže později, v tomto testu to Jeepu příliš nepomůže.

Subaru sází na unikátní koncepci – pohání jej podélně uložený čtyřválec s protiběžnými písty. Ten se svým chováním značně odlišuje od zbývajících dvou. Sice se vyznačuje nejhrubším chodem na volnoběh (to se může po zajetí zlepšit), za to ale řidiče odvděčí takřka lineárním zátahem.

Boxer nezná pojmy turbodíra a turboefekt, co víc: snaží se působit, jako by žádné turbodmychadlo neměl. Motor se hezky sbírá od nejnižších otáček a plynule táhne až za 4000 min-1. V praxi to znamená, že se nelze oddávat roztahování pod 2000 min-1, toto pásmo stačí jen k udržování rychlosti.

Japonští inženýři usoudili, že jejich zákazníci ocení charakteristiku co nejpodobnější zážehovým motorům. Ano, přesně tak se diesel od Subaru chová. Řidiče dokonce nabádá k vytáčení nejen svými reakcemi, ale i vyznačením bodu přeřazení na rychloměru.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty

Motor TDI je dobře známou klasikou. V provedení s common-railem (v Octavii od loňského roku) se zlepšila kultura chodu, snížený kompresní poměr na 16:1 ale v tomto konkrétním případě znamená, že při rozjezdu bez plynu má motor tendenci zhasnout.

Ačkoliv je z testované trojice Škoda nejslabší, kombinace menší čelní plochy a nižší hmotnosti dělá své. Motor v Jeepu je sice živější, Octavia je ale přesto na silnici hbitější. Se Subaru hraje na remízu, tipujeme ale, že většině zákazníků bude spíš vyhovovat silnější zátah z nízkých otáček u TDI než pozvolný nástup boxeru.

Mimochodem, velkou devizou Octavie je nejlepší odhlučnění z testovaných aut.

Odečtená spotřeba palivaJeep CompassSubaru ForesterŠkoda Octavia Scout
Spotřeba městský provoz [l/100 km]6,45,65,2
Spotřeba mimoměstský provoz [l/100 km]6,25,24,8
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]7,97,06,2
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]290026002400

Asi nepřekvapí, že Škoda je z dané trojice nejúspornější. Do karet ji kromě aerodynamiky a hmotnosti hrají i nejdelší převody. Subaru se ale dokáže povážlivě přiblížit – ačkoliv je vyšší, má permanentní pohon všech kol a k testu dorazilo se syrovým motorem. S lehčí nohou se lze u obou modelů vejít do 6 litrů na 100 km. Jeep je tím třetím vzadu, ale poněkud neoprávněně: dlouhodobá spotřeba okolo 7 litrů je mezi pravověrnými SUV solidním výsledkem.

Podvozek

Situace už by mohla vypadat na jednoznačné vítězství Octavie. Při jízdě po okreskách i polních cestách se ale pořadí obrací.

Jeep ukazuje, že nedělal ramena jen na oko. Jeho podvozek je tvrdší, u vysoké karoserie nepřekvapí mírný sklon k nedotáčivosti a výraznější náklony v zatáčkách. Bezprecedentní je ovšem způsob, jakým se Compass i na 18palcových kolech vyrovnává s nerovnostmi. Řidič si může dovolit zcela ignorovat i větší výmoly, podvozek je spolehlivě utlumí bez jakýchkoliv rázů a dá o nich vědět jen mírným pohybem karoserie.

Forester je na tom v komfortu o něco hůř, nabízí ale bezkonkurenční ovladatelnost. Suverénně zvládá průjezdy zatáček i ve vyšších rychlostech, na čemž má nezanedbatelnou zásluhu zadní lichoběžníková náprava. Málo se naklání a i na dálnici je dokonale směrově stabilní. Výměnou za to musí posádka akceptovat natřásání na rozbité polní cestě.

Octavia Scout je vedle této trojice najednou naprosto nevýrazná. Svou práci odvede dobře, ale není tak komfortní jako Jeep a před obratností Subaru se musí taky sklonit. Že se jedná jen o derivát standardního kombi potvrzuje houpavější jízda a tvrdé dotlumování velkých nerovností. V extrémních rychlostech navíc poněkud paradoxně nabízí větší jistotu vyšší Subaru.

Terénní schopnostiJeep CompassSubaru ForesterŠkoda Octavia Scout
Nájezdový úhel vpředu20°25°16,5°
Nájezdový úhel vzadu32°22°13,6°
Přechodový úhel20°23°-
Světlá výška205 mm215 mm179 mm

Mimo silnici nás nejvíc přesvědčil Jeep. V těžším terénu jej ale bude limitovat malý přední nájezdový úhel a uzávěra mezinápravové spojky fungující jen v nízkých rychlostech. Subaru boduje světlou výškou a samozřejmě i symetrickým pohonem všech kol. Jeho přednosti bychom ale pořádně rozpoznali až na sněhu nebo v blátě, a toho se nám během testu nedostalo. Od Škody pak těžko někdo očekává víc než dojet po prašné cestě na chalupu. To samozřejmě zvládá lehce, jen se u toho netváří tak suverénně jako Jeep nebo Subaru.

Cena

Už víme, jaké jsou faktické poměry sil trojice konkurentů. Jak si ale stojí v cenovém srovnání? Tady na nás čeká hned několik překvapení.

Především všechna tři auta jsou v testované výbavě i bez příplatků velmi slušně vybavena – kde jsou doby, kdy se kolem tři čtvrtě milionu dalo pořídit jen střídmě vybavené auto s pohonem všech kol.

Mezi uvedenou trojicí ale panuje na první pohled poměrně značný cenový rozdíl 100 tisíc korun. Nejlevnější je překvapivě (alespoň pro nás) Octavia Scout za 676.900,- Kč. Jeep je o značných 79 tisíc dražší než mladoboleslavské kombi, když stojí 757.500,- Kč. Nesmíme zapomínat, že s výjimkou Škody jsou testovaná auta zatížena dovozním clem.Navíc tento rozdíl ale z velké části smaže dorovnání výbavy.

ModelJeep CompassSubaru ForesterŠkoda Octavia Scout
První cena570.000,-
(2,0 VVT 4x2/115 kW)
589.000,-
(2,0X 4x4/110 kW)
656.900,
(1,8 TSI 4x4/118 kW)
Základní cena testované verze757.500,-779.000,-676.900,-
Zvolená výbavaLimitedComfortScout Edition CZ
Airbagy čelníSSS
Airbagy okenníSSS
Airbagy boční11.400,-SS
Asistent rozjezdu do kopceSSS
El. stahování oken/řidič aut.S/SS/SS/S
El. ovládaná/vyhřívaná zrcátkaS/SS/SS/S
El. sklopná zrcátka-S3.000,-
ESP (resp. Subaru VDC)SSS
Klimatizace automatická-S-
Klimatizace aut. dvouzónováS-S
Kožené čalouněníSExclusive46.900,-
Kůží potažený volantSSS
Litá kola, 17 palcůSSS
Litá kola, 18 palců4.400,---
Metalický lak12.000,-S11.600,-
Multimédia - Bluetooth6.000,-S2.000,-
Multimédia - navigace17.400,-Exclusive12.800,-
Multimédia - prémiové audio16.200,-S10.000,-
Parkovací kamera-S-
Parkovací senzory--9.100,-
Přední mlhovkySSS
Rádio CD/MP3SSS
Rádio měnič na 6 CDS-10.100,-
Sed. řidiče el. nastavitelnéS-18.100,-
Střešní okno21.000,-Exclusive20.100,-
Střešní ližinySSS
TempomatSSS
Vyhřívaná přední sedadlaSSS
Xenonové HID světlomety-S22.400,-
Záruka2 roky bez omezení3 roky/100 tis km2 roky
Cena při uvedené výbavě845.900,-909.000,-843.000,-

To samé platí pro Subaru s výjimkou jedné položky – na kožené čalounění zapomeňte. Stejně jako navigace a střešní okno náleží až do nejvyšší výbavy Exclusive, která má v ceníku napsáno 909 tisíc korun. Překvapivá je i naprostá absence možnosti parkovacích senzorů, to ale Subaru bohatě dorovnává standardní parkovací kameru. Tento prvek bychom naopak u zbývajících dvou hledali marně.

I Jeep ovšem představuje kompromisy ve výbavě. Verze Limited je nejvyšším stupněm, ke kterému jde doobjednat navigace s Bluetooth, prémiové audio a boční airbagy. Parkovací senzory, xenonové světlomety nebo snad jen elektricky sklopná zrcátka? Na to Jeep říká bohužel „zapomeňte“.

A tak můžeme za nejzajímavější nabídku označit Škodu. Cenově se konkurentům přinejmenším vyrovná a umí nabídnout nejrozsáhlejší výbavu.

suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty suv jeep subaru skoda testy srovnavacitesty

Závěr

Dokonalosti ale přesto mladoboleslavský matador nedosáhl. Kdybychom měli sestavit ideální vůz, bude mít z dané trojice karoserii a interiér Škodovky, motor z Jeepu a podvozek se stálým pohonem všech kol ze Subaru. Nabídne americké tlumení nerovností, japonskou ovladatelnost a bude mít převodovku z produkce koncernu VW. Takový vůz ale neexistuje, proto se musíme spokojit s tím, co je na trhu.

Přesto když máme z trojice zvolit nejlepšího, vítěz je jednoznačný: Octavia Scout. Uveze toho nejvíc, je nejlevnější, má nejnižší spotřebu a svým chováním se podobá běžnému osobnímu autu. K tomu se přidávají desítky detailů – například od nejpropracovanějšího palubního počítače, přes třeba bohaté možnosti příplatkové výbavy až po skutečnost, že jako jediné auto v testu má elektrické stahování s oboustranným dojezdem u všech bočních oken.

Jeep Compass 2,2 CRD
+Komfort odpružení a tlumení nerovností

Pocit řízení terénního vozu

Velmi živý a mimořádně pružný motor

Atraktivní tvarové provedení

-Některé tvary v interiéru

Malý objem zavazadelníku (pod roletou)

Hlučný motor

Krátké sedáky

Parkovací senzory nedostupné ani za příplatek

Subaru Forester 2,0D
+Ovladatelnost, směrová stabilita

Úsporný motor s lineární charakteristikou

Vzdušný interiér, velký zavazadelník

Nejvyspělejší systém 4x4

Robustní konstrukce

Nejvyšší světlá výška, největší přední nájezdový úhel

-Zadrhávající řazení, tuhá spojka

Vysoká cena nejvybavenější verze

Nemoderní lacině působící interiér

Slabší komfort na nerovnostech

Škoda Octavia Scout 2,0 TDI
+Nejlépe sladěný celek

Nejvyšší kvalita provedení interiéru

Nejnižší základní cena, nejširší možnosti dovýbavy

Prostorný a dobře využitelný zavazadlový prostor

Spotřeba paliva ve všech jízdních režimech

Možnost objednání samočinné převodovky

-Vhodné jen do nejlehčího terénu

Zhasínání motoru při neopatrném rozjezdu

Málo místa pro kolena vzadu

Témata
Model Jeep Compass Subaru Forester Škoda Octavia Scout
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143 1998 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3600 108 / 3600 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400 - 3600 350 / 1600 - 2400 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180 186 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9 10.3 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.9 / 6.6 7.2 / 5.3 / 6 7.4 / 5.1 / 5.9
Emise CO2: 172 158 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 458 / 1269 450 / 1660 605 / 1665
Objem nádrže (l): 51 640 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1730 / 345 1605 / 445 1555 / 600
Rozměr pneu: 215/55 R18 225/55 R17 225/50 R17
Jeep Compass
Subaru Forester
Škoda Octavia Scout
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4448 4560 4584
b) šířka (mm): 1812 1780 1784
c) výška (mm): 1718 1700 1533
d) rozvor (mm): 2635 2615 2577
e) rozchod vpředu (mm): 1520 1530 1531
f) rozchod vzadu (mm): 1520 1530 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030 820 / 1050 820 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890 730 / 980 730 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1065 950 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1015 1010 980
k) šířka vpředu (mm): 1435 1475 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420 1440 1430
délka sedáku vpředu (mm): 450 480 520
délka sedáku vzadu (mm): 410 470 460
výška opěradla vpředu (mm): 620 570 620
výška opěradla vzadu (mm): 595 570 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
6. 2. 2014 14:14
Re: SCOUT PREMIUM
To s couváním platí o Haldexu první generace. V této Škodě je ale Haldex o 3 generace dál (tedy 4. generace), v současné o 4 (tedy pátá). Myslíš, že s nima nelze vycouvat ze závěje? ;-)
19. 1. 2012 18:55
Re: Simply clever.....
:yes: (to je na tu uvahu o srovnani s kombajnem. asi tak nejak :-D )
5. 1. 2012 16:36
Re: Scout vs. Jeep vs. Subaru
Uz logicky nemoze v tomto teste vyhrat SCOUT.
Samotny nazov clanku napoveda o com by mal tento test byt, "jednou nohou v terene", a teren u mna nie je prasna cesta a ak SCOUT zvladne akurat tak to...
Ktore auto z tychto troch je univerzalnejsie, SCOUT?
:no: :no: :no: :no: :no: :no:
Toto nie je test ale platena inzercia :-!
Avatar - JDM
1. 1. 2012 15:51
bože
to by jsme nebyli v ČR aby ten hnusnej scout nevyhrál. pisálek kterej hodnotí tyhle vozy v nich ani nejel jak může hodnotit takhle scouta s haldexem??? prej přenos síly na vozovku scout 10 a forestr jen 8 nebo jízdní vlastnosti v extrému scout zase nejvíc bože co to je za totální * ???
Avatar - Hammunasakra
26. 12. 2011 22:15
Re: No nic...
Spíš "zase to psal VAVERKA" ;-)

[odkaz]

PS: Stejně jako mu škoda Superb 2.0 Tdi"vwyhrála" nad mnohem luxusnějším Citroën C5 s lepším podvozkem a hlavně MNOHEM lepším motorem 2.2 HDi 150 kW/450 Nm, tak "on NEzklame" a i zde "vwyhrává" škoda Octavia 2.0 Tdi nad MNOHEM lepším podvozekm i motorem Subaru Forester.. JAK to ten chlap (no, to jsem asi - viděla jsem fotku - "trošičku PŘEhnala" :-) ) "zvwládne"? Že mu stále vždy a všechno - škodofky a 2.0 Tdi "vwyhrávají"?!? >:-[]
PPS: Myslíte že má alespoň "špatné spaní"? Asi NE, co myslíte? ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku