Jeep svolává 190 tisíc hybridů kvůli riziku požáru trakční baterie
Majitelé hybridních Jeepů by je měli parkovat dál od budov a dalších vozidel. Nemají je nabíjet a raději vyčkat, až je automobilka během října pozve do servisu. Důvodem je riziko požáru kvůli výrobní vadě baterie. Celkem jde o 194 tisíc vozidel, v Evropě je ale jen zlomek z nich. Dotčené jsou plug-in hybridní modely Jeep Wrangler 4xe a Jeep Grand Cherokee 4xe vyrobené v posledních čtyř letech.
Varování vydal americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, který vyšetřoval třináct požárů těchto vozidel. Stejné doporučení vydal i samotný Jeep. K některým požárům došlo za jízdy, k jiným během nabíjení, došlo k nim ale i při běžném parkování. Příčinou je chyba uvnitř baterie, kvůli které nejsou jednotlivé články baterie bezpečně odděleny.
Skupina Stellantis, pod kterou Jeep patří, uklidňuje, že výrobní chybu může mít jen zhruba pět procent svolávaných aut, tedy necelých deset tisíc vozů. Do servisu ale musí raději všichni.
Ze svolávaných aut je 154 tisíc v USA, 14 tisíc v Kanadě a jen zhruba 26 tisíc mimo severní Ameriku. V Česku se jich podle údajů Svazu dovozců automobilů prodalo několik desítek.
U některých aut by měla stačit aktualizace softwaru. U dalších bude nutná výměna baterie. Celých 32 tisíc majitelů Jeepů nepojede se svým vozem na svolávací akci kvůli riziku požáru poprvé. Do servisu už je svolávali i loni v listopadu, nyní musí znovu. Tehdy Stellantis odhadoval, že výrobní vadu mají řádově jen stovky vozů.
Svolávací akce je pro Jeep i Stellantis reputačním problémem. Situace ale může zpomalovat další růst prodejů aut do zásuvky. I když je riziko požáru u těchto vozů obecně velmi malé, podobné případy výrobních vad ukazují, že u některých modelů může jít už o poměrně vysoké riziko.
Automobilky to nepodceňují, stojí je to ale nakonec hodně peněz. Stellantis už svolával například hybridní Chryslery Pacifica. Čínský BYD nyní kvůli riziku požáru svolává téměř sto tisíc elektromobilů včetně v Evropě prodávaného modelu Dolphin.

Někdy se podezření na výrobní vadu objeví jen u části série, do servisu tak jdou například jen stovky vozů vyrobených v konkrétní dny či týdny. Jindy jde o velké objemy vozů. Chevrolet svolával přes sto tisíc elektromobilů Bolt, přesto i po svolávací akci požáry pokračovaly. Hyundai řešil před čtyřmi lety problém s elektrickou Konou. Došlo k požárům 15 z nich a firma raději 80 tisícům těchto vozů vyměnila baterii. Celá akce korejskou firmu vyšla v přepočtu na 20 miliard korun. Před dvěma lety šly kvůli riziku požáru do servisů i elektromobily BMW i4 a BMW iX.
V USA se potýkají elektromobily i s dalším problémem. Hurikány mohou vozy vystavit slané vodě. Zkrat pak vede k požárům, které je složité uhasit. Hasiči například zmínili loňský požár slanou vodou zaplavené Tesly. Na její uhašení potřebovali více než 30 tisíc litrů vody.