Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep v Paříži 2004

Ondřej Šuch
Nejpodstatnější novinku značky – omlazený Jeep Cherokee si v Paříži odbyl mimoamerickou premiéru a můžeme rovnou říci, že představená vylepšení nejsou zdaleka jen kosmetická.

Cherokee

Nejpodstatnější je představení nového šestnáctiventilového turbodieselu CRD 2.8 s variabilní geometrií lopatek, který poskytuje výkon 120 kW a krouticí moment až 400 Nm. Motor je nově nabízen s šestistupňovou manuální převodovkou nebo pětistupňovým automatem. Nový agregát je náhradou za stávající 2.8 CRD (110 kW/360 Nm). Šestistupňový agregát je nyní k dispozici i pro stávající zážehový motor 2.4.

Kompletního přepracování se dočkala příď, tedy maska chladiče,světlomety i se směrovkami, mlhová světla a samozřejmě nárazníky.V exteriéru se nově nabízí světlejší čalounění, vylepšená přední i zadní sedadla (můžeme potvrdit, byť jen ve stojícím voze), Výplň sedadel je shodná s Chryslerem řady 300 C, takže i při jízdě lze očekávat spíše příklon ke komfortu.

V nabídce pro Evropu se u Jeepu Cherokee poprvé objevuje navigační systém s pětipalcovým displejem, a handsfree sadu s Bluetooth propojením. Standardem jsou i nadále jen dva čelní airbagy, boční najdeme v základní výbavě jen u dražších motorizací a stupňů výbavy – jinak jsou za příplatek.

Grand Cherokee

Svěží tvary a nová technika omlazeného modelu Grand Cherokee se dostanou k zákazníkům v USA ještě letos, Evropa musí počkat do roku 2005.

Tak především: nový Grand Cherokee je možno mít se třemi verzemi pohonu všech kol. Ten nejjednodušší Quadra-Trac I využívá rozdělovací převodovku NV140 bez redukce a je tak alternativou k levnějším Jeepům s jednou hnací nápravou (v současné době mají podíl asi 25% na prodeji Jeepu). Quadra-Trac II s rozdělovací převodovkou NV245 s redukcí a neutrálem (pro případ ze je vůz tažen). Třetím stupněm je pak Quadra-Drive II, který disponuje elektronickým systémem ELSD (Electronic Limited Slip Differentials), suplujícím funkci uzávěrek diferenciálů.

Poprvé se pod kapotu dostane motor 5.7 HEMI V8, známý z dalších velkých Chryslerů (např. 300 C). Tento motor je vybaven deaktivací jedné z řad válců ve chvíli, kdy není celý výkon motoru potřeba, což se odráží až ve 20% úspoře paliva. 90 % největšího točivého momentu je k dispozici v rozmezí otáček 2400 až 5100 ot/min. V nabídce je nadále motor 4.7 V8 SOHC.

Třetí, zatím nejmenší motor v řadě Grand Cherokee, už není letitý šestiválec 4.0 I-6, ale vidlicový šestiválec 3,7 l, který navíc dává vyšší výkon. Agregát, poprvé uvedený v Jeepu Liberty a Dodge Ram sdílí mnoho prvků s motorem V8 Power Tech.

Nový podvozek velkého Jeepu dostal nové hřebenové řízení (místo převodky s obíhajícími kuličkami), zadní pětiprvkovou nápravu, o 13 % větší zdvih předních kol, ESP a v nejvyšší verzi s motorem V8 HEMI je nyní standardem hydraulický “Dynamic Handling System” pro snížení náklonu vozu v zatáčkách.

Jeep Grand Cherokee se jako model 2005 začne vyrábět ve třetím čtvrtletí letošního roku v Jefferson North Assembly Plant v Detroitu. Montáž pro trhy mimo severní Ameriku bude zahájena v prvním čtvrtletí roku 2005 v závodě Magna Steyr v rakouském Grazu.

Rescue

Tento koncept byl představen již dříve, ale pojďme si připomenout jeho zajímavé parametry.

Začněme hodnotami: Při délce 4991 mm se rozvor 3106 mm a převisy 693 a 975 mm zdají možná dlouhé, musíme si ale uvědomit, že vůz pohánějí téměř metr vysoká kola. Šířka 2032 mm a výška 2167 mm zase napoví leccos o robustnosti vozu, ovšem to nejlepší čeká pod kapotou: Téměř šestilitrový turbodiesel Cummins má maximální výkon 239 kW a kroutící moment vrcholí hodnotou 752 Nm(!)

Koncept Jeep Rescue je obří pětimístný terénní vůz ortodoxní rámové konstrukce s hydropneumatickým pérováním vpředu a listovými pružinami vzadu. To není nic vyjímečného. Nejnovější dědic legendární okaté masky ovšem po válečných prapředcích pojal všechny dostupné technologie, zajišťující bezpečný návrat jak posádce, tak případným obětem nehody daleko v poušti, džungli, v horách, nebo kdekoliv jinde, kam vedou místo cest neprostupné terény.

Rescue má co nabídnout - měnitelnou světlou výšku vč. supervysoké brodící polohy, mamutí run-flat pneumatiky s dálkově měnitelným tlakem, eliminující potřebu rezervy, kameru na podvozku do nejtěžšího terénu, demontovatelné 4 bodové zádržné postroje pro totéž, dálkově ovládané navijáky na obou koncích, výkonné LED světlomety a hledáčky, vysílačku, satelitní telefon, digitální kameru s možností satelitního přenosu a 3-D topografický a navigační systém.

Při samotném zásahu ještě pomáhá 10 kW alternátor pro záchranné pomůcky a pasivní infračervená kamera. Karoserie se díky totální variabilitě, umožněné rámovou konstrukcí, přizpůsobí doslova všem podmínkám. Je možné demontovat nejen zadní stahovací díl střechy, ale i přední skleněný, všechny dveře, zadní sedačky a navrch ještě sklopit čelní sklo.

Pokud tento univerzální nástroj najde cestu do sériové výroby, tak se rozhodně bude jednat o nejvšestrannější terénní vůz světové produkce, navíc okořeněný slavnou tradicí.


Ondřej Šuch