Jeep Willys2 - konkurence pro Hummer?
Traduje se, že nejeden americký generál za druhé světové války prohlásil, že k vítězství v konfliktu výraznou měrou přispěly slavné Jeepy Willys. Zda to bylo nadnesené, nebo holá pravda těžko posoudit, každopádně lehký a nenáročný vůz projel skoro všude a servis téměř nepotřeboval. Malý off-road přežil až do dnešních dnů a stal se přímým předchůdcem pozdějších produktů všech dnes renomovaných výrobců off-roadů od Mitsubishi přes Toyotu až po Land Rover. Někteří z nich výrobu terénních vozů zahájili na základě licencí (Mitsubishi a Land Rover), jiní se willysem pouze nechali inspirovat (Toyota).
V době vzniku se automobilka Jeep jmenovala Willys Motors, v roce 1970 ji však koupila skupina AMC - to se změnil název na Jeep-Eagle a toto uskupení převzala v roce 1987 automobilka Chrysler. "Praotec" off-roadů, Willys, se během té doby vyráběl bez přestávky, měnilo se však jeho jméno. Tradice pokračovala automobily pojmenovanými CJ, jejichž nástupcem se v roce 1986 stal Wrangler. Ten se vyráběl jedenáct let a v roce 1997 byl vystřídán novou generací stejného jména. Té tedy již nyní táhne na čtvrtý rok, takže se může stát, že se místo něho za nějaké dva roky objeví automobil, vzešlý právě z tokijské studie. Otázkou zůstává, zda si ponechá jméno Wrangler, či zda se vrátí k prapůvodnímu označení Willys - těžko říci, které z nich má v současnosti lepší zvuk.
Zatímco Wrangler má vzdor svým kompaktním rozměrům pod kapotou motory o objemu 2,5 l, ale také 4,0 l (!), studie Willys2 je osazena výrazně skromnější šestnáctistovkou. Ta je však vybavena turbodmychadlem, takže disponuje solidním výkonem 120 kW a její točivý moment vrcholí hodnotou 210 N. m. Motor je zkombinován se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou a svou sílu přenáší na všechna čtyři kola, jenž mají úctyhodný průměr 21 palců a rozměr 235/65. Samozřejmostí je pochopitelně redukce pro zdolávání extrémního terénu. Willys2 však bude po většinu času jezdit nejspíš po silnicích a dálnicích. Zde je schopen vyvinout na americké poměry více než dostatečnou rychlost 140 km/h, sprint z klidu na rychlost 100 km/h zvládne za slušných 10,5 s.
Atraktivní křivky karoserie nesou typické znaky jeepů, jako charakteristickou masku chladiče a kulaté světlomety ale také současné designérské prvky. Veškeré její díly jsou zhotoveny z uhlíkového kompozitu, což se spolu s hliníkovým skeletem příznivě projevuje na hmotnosti vozu, která činí pouze 1350 kg. Karbonová střecha je spolu se "zahrádkou" odnímatelná, takže lze z willysu udělat kabriolet, stejně jako v případě wrangleru, který má však pouze plátěný top.
Koncept Jeep Willys2 má rozvor 2413 mm, je dlouhý 3617 mm, široký 1791 mm a vysoký 1778 mm. Od posledně jmenovaného údaje je však třeba odečíst úctyhodnou světlou výšku 309 mm, takže se potvrdí to, co je na první pohled patrné - docela nízký profil karoserie. Pro srovnání - v současnosti vyráběný Wrangler je dlouhý 3885 mm, široký 1695 mm a vysoký 1765 mm, jeho světlost je však "jen" 210 mm a rozvor činí 2375 mm. Na druhou stranu je nutné zohlednit obří 21" kola, která mají na světlé výšce konceptu Willys2 lví podíl. Rozchod předních kol konceptu činí 1496 mm, vzadu jsou od sebe kola vzdálena 1509 mm, zatímco u Jeepu Wrangler je rozchod na obou nápravách shodný - 1475 mm. Přední kola jsou nezávisle zavěšena, vzadu je tuhá náprava s víceprvkovým uchycením.
Technické údaje | |
Motor | 1,6 |
Druh | přeplňovaný zážehový |
Max. výkon (kW) | 120 |
Max. točivý moment (Nm) | 210 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 140 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3617 |
Šířka (mm) | 1791 |
Výška (mm) | 1778 |
Rozvor (mm) | 2413 |
Rozchod vpředu (mm) | 1496 |
Rozchod vzadu (mm) | 1509 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1350 |
Rozměr pneu | 235/65 R21 |